گزارش آچار به نقل از مهر؛

جبران ضعف خودروسازان توسط نظامی ها

جبران ضعف خودروسازان توسط نظامی ها به گزارش آچار ورود نظامیان به صنعت خودرو برای جبران ضعف خودروسازان است كه در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانستند مدلی برای خودكفایی و پیشرفت در زمینه خودرو تئوریزه و اجرا كنند.



خبرگزاری مهر، گروه سیاست-هادی رضایی؛ انعقاد قرارداد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی میان صنعت دفاع و خودروسازها برای تأمین قطعات حساس، خبری بود كه روز دوشنبه (۲۴ تیر) امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام نمود. امیر حاتمی با اشاره به همكاری وزارت دفاع با خودروسازی ها برای ساخت قطعات، اظهار داشت: «در حوزه خودروسازی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازی ها گفته شد كه اگر خارجی ها بازار ایران را ترك كردند، صنایع دفاعی كه از فناوری و علم و دانش خوبی برخوردار می باشد آماده كمك به خودروسازان برای تولید قطعات است. بخش قابل توجهی از قطعاتی كه خارجی ها تأمین می كردند و با تحریم ها كشور را ترك كردند، امروز در داخل تولید شده و در اختیار خودروسازی ها قرار می گیرد. بر همین مبنا حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع دفاعی و خودروسازها برای تأمین قطعات حساسی كه توسط خودروسازان قابل تولید نبوده منعقد شده تا این قطعات تولید و در اختیار خودروسازان قرار گیرد.»
استفاده از دانش و تجارب صنعتی دفاعی برای حل مشكلات صنعت خودرو قبل از این هم بارها و بارها توسط مسئولین و كارشناسان سفارش شده بود و فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در دیدار با كارگران، گویاترین سفارش و راهنمایی برای حل مشكلات صنعت خودرو با استفاده از تجارب صنعت دفاعی بود. رهبر معظم انقلاب در این دیدار مسئولان را خطاب قرار داده و فرمودند: «ذهنی كه می تواند یك موشك درست كند كه این موشك دو هزار كیلومتر طی می كند و با كمتر از ده متر خطا به هدف می رسد؛ این چیز كوچكی است؟ (بنده [فقط] خواستم مثال بزنم؛ حالا اسم موشك آمد و جوان ها به هیجان آمدند.) من می گویم آن مغزی كه می تواند یك چنین موشكی را تولید بكند كه دشمنان ما اعتراف می كنند به اهمّیّت این كار، آیا این مغز نمی تواند خودرویی را كه فرض بفرمائید مصرفش سیزده لیتر در صد كیلومتر است، برساند به پنج لیتر در صد كیلومتر؟ نمی تواند بكند؟ این مغز عاجز است از این كار؟ چرا به جوان ها رجوع نمی كنید؟ چرا به این ذهن های خلّاق رجوع نمی كنید؟ چرا از این ها كمك نمی گیرید؟»
تحریم ها؛ نقطه آغازین پیوند صنایع دفاعی به صنعت خودروسازی
طرح خودكفایی در صنعت خودرو مانند صنایع نظامی بارها و بارها عنوان شد ولی اقدامی جدی از جانب دولت برای تحقق بومی سازی و بهره گیری از تجارب صنایع دفاعی كشور صورت نگرفت تا اینكه افزایش وحشتناك و افسار گسیخته قیمت خودرو كه همزمان با دور جدید تحریم های آمریكا ضد ایران و اعلام خروج آمریكا از برجام و همینطور افزایش نرخ ارز همراه بود، مجدداً این مورد عنوان شد كه چرا مدیران صنعت خودرو به سفارش ها جهت استفاده از توان تجارب و دانش بخش صنعت دفاعی كشور و یا دانشگاه ها گوش نداده اند.
خودرو پیچیده تر از موشك نیست، اما چرا پیشرفت نداشتیم؟
در همین رابطه سردار اسماعیل كوثری كه خود سال ها نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده و هم اكنون هم جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله است در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: «دلیل اینكه ما نتوانستیم در حوزه های دیگر مانند صنعت دفاعی پیشرفت نماییم، وابستگی فكری مسئولین این حوزه هاست؛ از جانب دیگر منافع شخصی بر منافع ملی اولویت داشته است وگرنه تكنولوژی خودرو پیچیده تر از موشك و تانك و دیگر تجهیزات نظامی نیست، پس این نشان داده است در حوزه های دیگر وابستگی فكری وجود دارد. مسئولین این حوزه ها به منافع خود فكر می كنند. البته در این عرصه ها شاهد عدم توان مدیریتی هم هستیم، یعنی به سبب تفكر وابسته فكر می كنند كه نمی توان به خود كفایی رسید. ما در جنگ تحمیلی در عمل نشان دادیم كه توان اتكا به دانش داخلی را داریم. ما توانستیم با اتكا به دانش داخلی، به صنعت دفاعی مقتدر و بومی دست یابیم.»
سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه هم با اشاره به تحریم های سنگین حوزه نظامی و دفاعی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح كرد: «صنایع دفاعی نمونه برجسته و روشنی از پیشرفت و خودكفایی با وجود شدیدترین تحریم ها است. ما در حوزه های مختلف زمینی، هوایی، دریایی و جنگ افزارهای مورد نیاز برای دفاع از كشور از آغاز انقلاب در شدیدترین تحریم ها قرار داشتیم. بنابراین نظام اسلامی به نیروهای متخصص و ظرفیت های داخلی كشور توجه ویژه ای كرد و نتیجه آن این شد كه امروز جمهوری اسلامی به لحاظ قدرت نظامی برخوردار از یك قدرت بازدارنده كاملاً بومی است و دانش تولید و بكارگیری تجهیزات نظامی و دفاعی را در اختیار دارد.»
سردار جوانی درباره صنعت خودروسازی هم می گوید: «در شرایطی كه صنعت خودرو سازی و قطعه سازی كشور در تحریم قرار دارد و امروز این صنعت به سبب همین فشارها و تحریم ها گرفتار آشفتگی شده و شاید یكی از علل افزایش وحشتناك قیمت خودرو همین بحث تحریم ها باشد، معتقدیم با عنایت به تجارب ۴۰ سال قبل كشور، در كل كشور به خصوص دولت و بخش صنعت خودرو باید یك اراده شكل بگیرد تا از ظرفیت های داخلی برای حل مشكلات موجود استفاده گردد. اگر از ظرفیت های موجود و توان داخلی بهره برداری شود، تهدید و تحریم می تواند فرصتی برای شكوفایی صنعت خودرو در آینده ای نزدیك باشد.»
ورود نظامی ها برای جبران «ضعف» مدیران خودروسازی
بر همین اساس، چند وقتی است كه بحث ورود نظامی ها به عرصه صنعت خودروسازی باز شده است تا از این طریق ضعف مدیران صنعت خودروسازی كشور را نظامیان جبران كنند و مردم بتوانند از عوائد و فواید تجارب و دانش نیروهای مسلح در یكی از مهمترین نیازهای زندگی روزمره خود استفاده كنند.
سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه كه پیشرفت های نیروی تحت مدیریت وی در چند سال گذشته به نماد موفقیت با اتكا به توان داخلی تبدیل گشته است، روز ۵ اسفند ۱۳۹۷ و در حاشیه همایش عملی سلمان فارسی، با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای كمك به صنعت خودروسازی اظهار داشت: «حوزه توانمندی كشور در عرصه های مختلف دانشی و فناوری در بخش های تسلیحاتی و نظامی در قله است و بقیه بخش ها كه عمدتاً غیرنظامی است در سطح پایین تری قرار دارد. ما اعلام كردیم در هر بخشی كه دوستان ما مشكل و گیر و وابستگی دارند، آمادگی كمك داریم منتها نباید به امكان داخلی بعنوان یك توانمندی موقت و مبحث گذرا نگاه كرد. ما همانگونه كه اعلام كردیم موشك صددرصد داخلی بشود و این كار شد، می توانیم تصمیم بگیریم پلتفرم ایرانی برای خودرو طراحی نماییم و به فرانسه و چهار كشور دیگر اروپایی وابستگی نداشته باشیم. چنانچه اخیراً عزیزان ما در بخش هایی از ساخت پالایشگاه مشكل داشتند و به ما رجوع كردند و بخش های تحقیقاتی ما فعال شدند و ما تعهد كردیم آن قطعه را پیچیده را برای آنها بسازیم. در این مملكت هیچ كار نشدنی وجود ندارد، چون جمعیت كثیری از جوانان وجود دارند كه تشنه و علاقمند و پای كار هستند».
برآیند سخنان امیر حاتمی وزیر دفاع و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه حائز نكته ای كلیدی است و آن اینكه وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر هستند توانمندی های دانشمندان و متخصصان و همینطور تجربیات گذشته خویش را در اختیار صنعت خودروسازی كشور قرار دهد، نه اینكه متصدی طراحی، تولید و ساخت خودرو در كشور باشند.
مسئول سازمان بسیج صنعتی كشور در گزارش آچار به نقل از مهر در اینباره اظهار داشت: «اگر منظور ما از ورود نظامیان به عرصه خودروسازی كشور به معنای كار بر روی تولید خودرو های عمومی باشد شاید مفهوم و درخواست درستی نباشد اما صورت درست مسئله استفاده از سرریز دانشی است كه از بخش نظامی سرریز شده است. اگر از این علوم استفاده گردد می توان نیاز صنعت خودرو در بخش فناوری را تأمین كرد. از این منظر می توان به توان نیروهای مسلح نگاه داشت و از دانش و فناوری هایی كه آنها به دست آورده اند در صنعت خودرو استفاده نمود. بعنوان مثال نظامی ها در ساخت موتور هواپیما و نفربر و تانك به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند پس می توان از این دانش در ساخت موتور خودرو با خصوصیت ها و قابلیت های متفاوت و محدودتری برای تأمین نیازهای مردم بهره برد.»
وی اضافه كرد: «رسوب دانش و فناوری بخش نظامی می تواند یك محرك خوب در صنعت خودرو باشد و استفاده از این تجربیات باعث كوتاهی مسیر شده و از تكرار مسیر جلوگیری می كند و البته كمك بسیار بزرگی برای بومی سازی خودرو در كشور است. اما اینكه سپاه پاسداران و شخص سردار حاجی زاده اعلام می كند كه آمادگی ورود به عرصه خودروسازی را دارند كه بخشی از كارشناسان نظامی و غیرنظامی این اقدام را اشتباه می دانند و معتقد هستند این گونه اقدامات باعث تضعیف صنعت خودروی كشور است، البته باید اظهار داشت كه منظور مقامات عالی نظامی ما همچون سردار حاجی زاده و امیر حاتمی وزیر دفاع به معنای ورود صفر تا صد در صنعت خودرو نیست. اشكال كار این است كه ما از این تجهیزات و امكانات خیلی خوب برای مونتاژ خودروهایی استفاده می نماییم كه قطعات آن در خارج تولید می شود. آمادگی نیروهای مسلح برای انتقال فناوری و كمك برای بومی سازی مد نظر فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح ما است. اما اینكه نیروهای مسلح بخواهند خط تولید خودرو راه بیاندازند شاید مد نظر نیست.»
بر همین اساس، اظهارات وزیر دفاع و فرمانده هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و توضیحاتی كه مسئول بسیج صنعتی كشور عرضه كرده است پرواضح است كه ورود نظامیان برای جبران ضعف مدیران خودروسازی است كه در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانستند مدلی برای خودكفایی و پیشرفت در زمینه خودرو را تئوریزه و اجرا كنند. ازاین رو پس از دوران جدید تحریم ها این نقطه پیوند نیروهای مسلح و صنعت خودروسازی اگر مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد و این همكاری ها ادامه پیدا كند، می تواند نویدبخش تحولات جدی در صنعت خودرو باشد.


1398/04/26
14:29:11
5.0 / 5
174
تگهای خبر: ارز , بازار , پیچ , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار