یك مقام مسئول توضیح داد

چرا صنعت خودرو 844 میلیون یورو بانك مركزی را قبول نكرد؟

چرا صنعت خودرو 844 میلیون یورو بانك مركزی را قبول نكرد؟ به گزارش آچار یك مقام مسئول با اشاره به اینكه 250 هزار میلیارد تومان در صنعت خودرو و قطعه سازی سرمایه گذاری شده است، اظهار داشت: نوع نگارش دستورالعمل بانك مركزی دلیل عدم استقبال این صنعت از وام بانك مركزی است.



به گزارش آچار به نقل از مهر، فرهاد بهنیا امروز در نشست خبری مشترك خودروسازان و قطعه سازان با اشاره به اعلام روز گذشته رئیس كل بانك مركزی در خصوص اینكه خودروسازان و قطعه سازان از دریافت وام ارزی خودداری كرده اند، اظهار داشت: سال قبل بانك مركزی مبلغی را به منظور ارائه به خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته بود كه متاسفانه به سبب نوع دستورالعمل نگارش شده از طرف بانك مركزی برای بانكها اجرای آن میسر نشد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اضافه كرد: اگر دولت و بانك مركزی این صنعت را نمی خواهد به صراحت بگوید تا ما تكلیف سرمایه های خودرا بدانیم اما اینگونه اظهارنظرها به هیچ عنوان به نفع صنعت دوم كشور نیست.
وی اظهار داشت: وظیفه بانك مركزی نظارت بر كار بانكها و جلوگیری از تورم، افزایش نرخ ارز، تخلفات بانكها و نظارت بر عملكرد آنها در برخورد با سرمایه گذاران است و در مقابل، وظیفه وزارت صنعت رتق و فتق امور صنعتی كشور است.
به گفته بهنیا صنعت خودرو ۷۰ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم را مشغول بكار كرده و در ازای ایجاد هر یك شغل، ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه گزاری نموده است. این در شرایطی است كه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در عرصه صنعت خودرو و قطعه سرمایه گذاری شده و اگر مقرر است این صنعت ادامه داشته باشد برخوردهای این چنینی از طرف دولت و بانك مركزی اشتباه است.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروخاطرنشان كرد: درانتها سال ۹۲ كل گردش نقدینگی كشور ۶۷۰ هزار میلیارد تومان بوده كه الان به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده كه حدودا ۲.۵ برابر شده است.
وی با اشاره به اینكه صنعت خودرو ۲ جزء دارد، اضافه كرد: یكی از آنها كارخانجات خودروسازی و كاملا دولتی هستند و بدون اجازه دولت، اقدامی را صورت نمی دهند. به این معنا كه مدیران خودروسازی پشت فرمان وزارت صنعت و وزارت صنعت گوش به فرمان رئیس جمهور است. البته بخش دوم نیز قطعه سازی است كه به هیچ عنوان مسئول افزایش حقوق و دستمزد، نرخ ارز، حامل های سوخت و حتی بالا رفتن نرخ مواد اولیه هم نیست در صورتیكه از بخش خصوصی می خواهیم قیمت تولید خودرا سركوب كنند.
به نیا با قدردانی از عملكرد رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه فضای كسب و كار بهبود یافته است، اظهار داشت: از زمانی كه وی، مسئولیت را به عهده گرفتند فضای كسب و كار شفاف شده؛ اما یك عدم امنیت در بعضی از مدیران مشاهده شده؛ به این معنا كه برخی مدیران قبلی و جدید در صنعت خودروسازی، ابتكار عمل را كنار گذاشته اند كه باید در این خصوص رسیدگی لازم از طرف قوه قضاییه صورت گیرد و یك دفعه دیگر ایشان پشتیبانی از مدیران سالم در صنعت خودرو را اعلام نمایند.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: یكی از اعتراضات به حق مردم این است كه چرا هنوز پراید تولید می شود و هیچ گونه نوآوری در خودروسازی صورت نمی گیرد؛ در حالی كه زمانی كه مقرر شد پژو ۳۰۱ ساخته شود قطعه سازان قابلیت های خودرا نشان دادند و بخش اعظمی از ساخت قطعات را به عهده گرفتند.
وی اضافه كرد: بر این اساس قرار بر این بود كه خودروسازان هزینه قالب ها را متحمل شوند؛ اما هنوز مطالبات روزانه آنها از طرف خودروسازان پرداخت نشده است.قطعه سازان باوجود تحریم، قطعات كیفی تولید می كنند
همچنین مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز در این جلسه با اشاره به اینكه بااینكه كیفیت خودرو گرفتار مشكلاتی است؛ اما صنعت قطعه تلاش دارد كه قطعات كیفی تولید نماید، اظهار داشت: ما ملزم به رعایت كیفیت هستیم و آمار كیفی دو خودروساز نیز گواه این ادعا است كه ما از كیفیت كالاهای خود باوجود تحریم ها و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از طرف خودروسازان، كم نكرده ایم.
وی اضافه كرد: كاهش تولید خودرو انتهای زنجیره است و بااینكه ما تحریم ها را داشتیم اما تلاش شد كه از كیفیت قطعات كم نكنیم. این در حالیست كه حتی در شرایط تحریم اگر پول هم داشته باشیم برخی قطعات های تك و الكترونیكی را نمی توانیم وارد نماییم و حمل نماییم و خودرو های ناقص در كارخانه ها هم بنا بر این كمبود برخی قطعات های تك است.
درخواست قطعه سازان از گمرك برای تمدید مهلت ترخیص كالا با كپی اسناد
همچنین در این جلسه، سامعی، نایب رییس انجمن نیز اظهار داشت: با دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شده تا قطعه سازان با استفاده از كپی اسناد، ترخیص كالاهای خودرا انجام دهند و بعد از مدت زمان مشخصی، با گمرك تسویه حساب لازم را انجام دهند، اما به سبب مشكلات مالی این امكان از طرف قطعه سازان وجود ندارد و ما درخواست تمدید این مهلت را داریم، به خصوص اینكه این مهلت رو به انتها است و گمرك خواهان تسویه حساب تولیدكنندگان است.
وی همین طور درباب استفاده قطعه سازان و خودروسازان از ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی بانك مركزی نیز اظهار داشت: در مقطعی از زمان و ابتدای كار كه بانك مركزی این تسهیلات ارزی را در نظر گرفته بود، به قطعه سازان اعلام گردید كه باید با نرخ روز، به تسویه وام بپردازند، بدین سبب صنعت خودرو ریسك آنرا نمی توانست بپذیرد، این در حالیست كه نگرانی آنها این بود كه ممكنست نرخ ارز دو برابر شود و آنها را در بازپرداخت گرفتار مشكل نماید.
سامعی اظهار داشت: چند شركت بزرگ قطعه سازی به سبب تسعیر ارز ورشكست شدند و بدین سبب تحمل ریسك برای قطعه سازان میسر نبود. این در حالیست كه در مقطعی كه به این نتیجه رسیدیم كه از این تسهیلات استفاده نمائیم، بانك مركزی منابع ارزی در اختیار نداشت كه به ما اختصاص بدهد و بدین سبب تولیدكنندگان از استفاده این تسهیلات جاماندند.



منبع:

1398/07/30
10:27:29
5.0 / 5
3712
تگهای خبر: ارز , بانك , تحریم , ترخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار