در گزارش آچار مطرح شد

چرا نوسازی كامیونهای فرسوده متوقف شد؟

چرا نوسازی كامیونهای فرسوده متوقف شد؟ آچار: مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات نوسازی ناوگان سنگین باری حمل و نقل جاده ای را تشریح نمود.



به گزارش آچار به نقل از مهر، در صورتیكه یكی از مهمترین طرح های اشتغالزایی دولت یازدهم و معاونت اقتصاد ریاست جمهوری، نوسازی ناوگان سنگین باری و مسافری درون و برون شهری و بافت های فرسوده بود، اما هر دوی این طرح های بزرگ كه قرار بود از محل منابع ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی باشد، به دلایلی متوقف گردید.
به گفته فعالان حمل و نقل جاده ای، توقف طرح نوسازی ناوگان باری سبب شده تا قیمت كامیون های فرسوده به شدت افزایش یابد. بعنوان مثال كشنده FH۵۰۰ با سن زیر ۵ سال در بازار خودرو های سنگین ۲ میلیارد تومان به فروش می رسد در صورتیكه ماك ساخت ۱۳۵۶ با كاركرد بالای ۳۰۰ هزار كیلومتر، تا ۴۰۰ میلیون تومان هم به فروش می رسد. كامیون F۱۲ با عمر ۳۰ سال و كاركرد ۵۵ هزار كیلومتر كه در عرف خودرو های سنگین، كم كاركرد شمرده می شود تا ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. همین طور ایویكو ۷۲ با عمر زیر ۲۰ سال ساخت و كاركرد ۵۵ هزار كیلومتر را بین ۸۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان معامله می كنند كه علت گرانی آنرا سن پایین خودرو عنوان می كنند!
جزئیات طرح های نوسازی نوگان جاده ای
صدرالله بمانا، مدیر اجرای طرح نوسازی كامیون های فرسوده در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه در بخش ناوگان باری سنگین جاده ای، وضعیت فرسودگی ناوگان بسیار نامناسب است، گفت: ۳۹.۷ درصد كامیون ها و كشنده های ما فرسوده می باشند. برمبنای ماده ۸ قانون هوای پاك، برای ناوگان باری و مسافری درون و برون شهری، فرسوده باشند از كارهایی همچون جابه جایی بار و مسافر، صدور بیمه شخص ثالث، خرید و فروش و ثبت نقل و انتقال، انجام معاینه فنی و صدور برگه معاینه فنی و تردد در جاده ها و شهرهای كشور منع می شوند.
وی اضافه كرد: اگر ترددی هم صورت گیرد، روزی ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند البته هم اكنون بعضی از این مفاد قانونی اعمال نمی گردد چون شرایط اجتماعی هم اكنون امكان برخوردهای فوق را از دارندگان خودرو های باری و مسافری شهری و برون شهری سنگین سلب كرده است البته برخی مأموران پلیس راهور در برخی از شهرستان ها موارد مذكور را برای خودرو های سنگین جاده ای اعمال می كنند اما به سبب آنكه دولت هنوز سرمایه گذاری جدی در بخش نوسازی ناوگان نداشته، پس دراین زمینه سخت گیری كمتری می شود.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مشكلات اصلی فرسوده بودن ۴۰ درصد ناوگان جاده ای را بالا بودن مصرف سوخت در جاده ها دانست و اظهار داشت: در صورت نوسازی ۱۷۶ هزار دستگاه وسایل نقلیه باری و مسافری، میزان صرفه جویی در مصرف سوخت ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار است كه رقم بسیار بزرگی است. هم اكنون برخی كشنده های ما تا ۶۰ لیتر سوخت مصرف می كنند ولی خودرو های نو بین ۲۵ تا ۳۰ لیتر سوخت مصرف می كنند كه نصف مصرف خودرو های فرسوده است.
وی دیگر مشكل فرسوده ها را ناایمن بودن شاسی، بدنه و اتاق كامیون و اتوبوس های فرسوده عنوان و اظهار نمود: در بعضی موارد با كوچك ترین تصادفات برای مسافران اتوبوس های فرسوده مشكل جدی ایجاد می شود. همین طور هزینه نگهداری و تعمیر خودرو های فرسوده به سبب گرانی قطعات بسیار بالاست. از طرف دیگر ما ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروی مازاد داریم بدین سبب نوبت دهی در پایانه بسیار زمان بر است. بدین سبب با وجود مسائل فوق، نوسازی ناوگان بسیار ضروری می باشد.
بمانا منابع داخلی سازمان راهداری برای نوسازی را ناكافی اعلام و اشاره كرد: با این منابع می توانیم نهایتاً سالانه هزار دستگاه كامیون را نوسازی نماییم در صورتیكه بیشتر از ۲۵۰ هزار دستگاه كامیون ما فرسوده است. بنا بر این طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه كامیون فرسوده را با وزارت نفت راه اندازی كردیم كه خوشبختانه كار به خوبی پیش می رفت با ۵ كارخانه تولید كامیون قرارداد داشتیم و می بایست سالانه ۱۸ هزار دستگاه كامیون را نوسازی می كردیم كه در ضمن اجرای آن توانستیم ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه كامیون را نوسازی نماییم اما ناگهان با طرح نوسازی كامیون ها از طرف معاونت اقتصادی ریاست جمهوری مواجه شدیم كه به طرح ریاست جمهوری مشهور شد.
وی افزود: طرح ریاست جمهوری به وزارت صنعت ابلاغ گردید و ما مجبور شدیم تا طرح ۶۵ هزار دستگاه را متوقف نماییم در طرح ۶۵ هزار دستگاه، كارخانه های تولیدكننده، خودشان وارد و مونتاژ كرده و یارانه و مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات پرداختی به رانندگان نیز از محل صرفه جویی مصرف سوخت از طرف وزارت نفت به كارخانه های تولیدكننده پرداخت می كرد رانندگان نیز از این طرح راضی بودند اما به سبب آنكه مزایای «طرح ریاست جمهوری» از «طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه كامیون» بیشتر بود، طرح ۶۵ هزار دستگاه متوقف گردید.
بمانا تصریح كرد: در طرح ۶۵ هزار دستگاه، دارندگان كامیون های فرسوده می بایست ۲۰ درصد هزینه كامیون به اضافه ۸۰ درصد تسهیلات با سود ۹ درصد را پرداخت می كرد و ۹ درصد سود مابقی را وزارت نفت از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تقبل می كرد.
وی افزود: اما در طرح ریاست جمهوری، ۵۰ درصد قیمت كامیون، كامیونت اتوبوس و مینی بوس نو را دولت یارانه می دهد؛ ۳۰ درصد را هم تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۰ درصد باقی مانده هم، آورده متقاضی است.
مدیر اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای سنگین اشاره كرد: حدود یك میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ستاندن شد تا به كارخانه های تولیدكننده داخلی بدهند؛ این تولیدكننده ها ضمانت نامه های بانكی ستاندن كردند حتی پول را بعضاً به سازندگان خارجی حواله كردند اما به سبب آغاز تحریم ها، اجرای طرح ریاست جمهوری با مشكل مواجه و متوقف گردید. صندوق توسعه ۹۴۵ میلیون دلار به این طرح تخصیص داد و از صندوق خارج شده و وارد بانك عامل شده بود تا بتوانند خودروی سنگین وارد و در داخل مونتاژ كنند كه ثبت سفارش واردات ۴۵ هزار دستگاه نیز انجام شده و صندوق توسعه پول واردات ۲۴ هزار دستگاه كامیون نو را داده بود؛ اما به سبب آغاز تحریم ها، اجرای آن متوقف گردید.
وی اشاره كرد: یك شركت خودروساز توانست ۳۶۰ دستگاه و یك خودروساز دیگر هم ۱۰۵ دستگاه وارد كردند اما دیگر نتوانستیم مابقی كامیون های نو را وارد نماییم.
بمانا درباره اینكه آیا با توجه به این كه قیمت كامیون به شدت افزایش یافته، آیا امكان اجرای دوباره این طرح های نوسازی ناوگان وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: با توجه به این كه هم طرح ۶۵ هزار دستگاه و هم طرح ریاست جمهوری از محل صرفه جویی مصرف سوخت است و قرار نیست دولت از بودجه عمومی آنرا هزینه كند و نیز با توجه به این كه قیمت بنزین افزایش داشته و درآمد بیشتری از محل حذف یارانه بنزین به وزارت نفت برمی گردد، باز هم امكان اجرای آن وجود دارد. پول طرح ۶۵ هزار دستگاه را خودروسازها از منابع داخلی داده و از محل صرفه جویی سوخت، جبران هزینه می كردند وزارت نفت هم از محل صادرات گازوئیل صرفه جویی شده، قسمتی از این منابع را جبران می كرد.


منبع:

1398/11/24
01:52:20
5.0 / 5
2817
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار