دولت با عدم تخصیص تسهیلات، وقت را هدر می دهد

دولت با عدم تخصیص تسهیلات، وقت را هدر می دهد به گزارش آچار به اعتقاد یكی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، با زیان ده شدن صنعت خودروسازی كشور، در شرایطی كه شریك اصلی خودروسازی ایران پس از مدتی مجدد فعال گشته است، لازم است كه در جهت تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات حساس و موثر در خطوط تولید فرصت را از دست نداده و شاهد تعطیلی خودروسازان نباشیم.


سید حسین بحرینیان در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: یك بنگاه اقتصادی برای فعالیت خود و استمرار آن بطور قطع به عوامل مختلفی همچون ابزار و ماشین آلات و خطوط بسته به نوع و سطح تكنولوژی محصول، نیروی انسانی متخصص و متعهد، كشش محصول یا به عبارتی تقاضا و سرمایه درگردش متناسب با بودجه و... و. نیاز دارد. در قدم اول لازم است كه از حیث نیروی انسانی و مدیران متخصص و متعهد، بعد از یك دوره تاریك از نیمه های سالجاری، با درایت مدیران خودروساز كشور، شرایط بهتری حاكم شد بگونه ای كه توانستند بعد از مدتی طولانی مجدد به تیراژهای تولید خود بازگردند؛ اما تماما و در هر دو شركت خودروساز باتوجه به سوابق مدیران پیشین، مدیران جدید با كوهی از تعهدات بسیار سنگین و زیان ده مواجه گشتند.
این عضو انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان اضافه كرد: از جانب دیگر دخالت مستقیم دولت در تعیین قیمت خودرو، در جایی كه هیچ نظارت و كنترلی بر روی قیمت مواد اولیه پایه مانند انواع فولاد و فرآورده های پتروشیمی انجام نمیشد، سبب شد تا فروش محصولات این دو شركت با زیان فراوان مواجه شوند و عملا ذات اقتصادی بودن این دو بنگاه اثرگذار بر خلق ارزش افزوده و اشتغال زیر سوال برود كه طبیعتا توان این دوشركت خودروساز كه جزو نخستین صنایع تحریم شده قرار گرفت، به شدت در اداره خود تقلیل داد و استقراض از سیستم بانكی و انباشت بدهی به تأمین كنندگان را بیشتر از پیش بالا برد.
وی ادامه داد: در شرایطی كه بعد از اعمال مجدد تحریم ها شریك اصلی صنعت خودروسازی ایران رسما كشور چین شد، آغاز انتشار ویروس كرونا و تعطیلی فعالیت كارخانجات این كشور عامل كوبنده تری بر تار و پود خودروسازان ایران شد و تأمین برخی قطعات را كه عملیات داخلی سازی آنها با دید وسیع مدیران كنونی به جریان افتاده بود، گرفتار كندی در تهیه و تدارك كرد. حال كه این بلای بیولوژیكی به كشور ما هم سرایت نموده و كارخانجات چین آهسته آهسته به راه افتاده اند، زمان حساسی جهت تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات حساس و موثر در خطوط تولید است. مسؤلان سیستم بانكی ما با سخت گیری بسیار و عدم تمایل به اجرا و هم دریافت سپرده های سنگین، مصوبه تأمین مالی خودروسازی زمان را به نفع توقف خطوط تولید در سال آینده تلف می كنند.
بنا بر اعلام شاتا، این عضو انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به اینكه بی گمان فرصت تعطیلی ایام عید زمان بسیار مناسبی در بازه انتظار كالاها برای حمل از مبدا كشور چین را در اختیار قرار می داد اما هم اكنون این فرصت خوب هم در حال از بین رفتن است؛ اظهار داشت: ازاین رو حذف قیمت گذاری دستوری، عدم دخالت دولت در تعیین قیمت و اختصاص هرچه سریعتر و بیشتر این تسهیلات می تواند راهگشای بهبود سیاست های پیشین باشد. این تصور باید از ذهن جامعه پاك شود كه این قبیل كمك ها در مورد دو خودروسازی بزرگ كشور به صورت بلاعوض میباشد كه آنچه در حال اجراست در چارچوب وام با پرداخت بهره بانكی میباشد؛ در سایر كشورها بعد از رخداد نابسامانی در اقتصاد كشور، دولت وقت به شركت ها وام بلاعوض و هم وام بدون بهره داده تا اشتغال، صادرات و چرخه تولید آنها به خطر نیفتد.
بحرینیان تصریح كرد: شایان ذكر است كه كل این تسهیلات صرفا بیست درصد كل بدهی خودروسازی به زنجیره تأمین را پوشش می دهد كه از این میان، ایران خودرو با گرو گذاشتن سپرده ۲۰ درصدی بخش اعظم تسهیلات مصوب را دریافت كرده كه این به مفهوم تقبل بهره بانكی بالغ بر ۲۲ درصد است اما تسهیلات سهم سایپا در این مصوبه هنوز تكمیل نشده و چالش بر سر آن همچنان باقیست.



1398/12/20
18:13:47
5.0 / 5
3650
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار