گزارش آچار

تخصیص مجدد ارز دولتی به لاستیك سنگین

تخصیص مجدد ارز دولتی به لاستیك سنگین به گزارش آچار مقام مسئول در سازمان راهداری اظهار داشت: لاستیك های وارد شده با ارز دولتی كه برخی واردكننده ها اهتمام در فروش آن با مبنای ارز نیمایی داشتند، به دستور وزیر راه با مبنای دلار 4200 تومانی توزیع می شود.



به گزارش آچار به نقل از مهر، داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق آخرین توافقاتی که با وزارت صمت داشته ایم، هم اکنون ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین وارد گمرکات کشور شده است و مصوب شده برمبنای دستور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، این تعداد لاستیک با ارز دولتی به رانندگان تخصیص یابد؛ این تعداد لاستیک می تواند تا ۳ یا ۴ ماه آینده قسمتی از مشکلات رانندگان را حل کند؛ اما برای مابقی سال باید چاره دیگری اندیشیده شود.چالش لاستیک کامیون از کجا شروع شد؟
با آغاز اعتراضات رانندگان خودرو های سنگین جاده ای در بهار ۹۷، دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صمت تمهیداتی برای رفع مشکلات گوناگون رانندگان کامیون اندیشیدند؛ بخش عمده مشکل رانندگان کامیون نابسامانی بازار لاستیک بود که سبب شده بود تا هر فروشنده ای با هر قیمت دلخواه مبادرت به عرضه آن کند.
نهایتاً سامانه ای از طرف وزارت صنعت طراحی و اطلاعات مربوط به تعداد لاستیک های وارداتی و تولیدی در آن بارگذاری شد؛ این سامانه برای اجرا در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت و ادارات کل استانی این سازمان، برمبنای درخواست رانندگان یا مالکان ناوگان سنگین باری و مسافری، (کامیون و اتوبوس) مبادرت به صدور حواله با قیمت معقول می کرد.
این سامانه تا زمانی که تفاوت بالایی در نرخ لاستیک ها حواله ای با لاستیک های بازار آزاد را در خود داشت، با استقبال مناسب رانندگان و کامیون داران مواجه شد؛ اما از شروع امسال که با تصمیم هیئت دولت، ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) واردات لاستیک حذف و ارز نیمایی به واردات لاستیک اختصاص یافت، روند صدور حوالجات رانندگان هم به مرور کمتر شد؛ علاوه بر آن، سوءاستفاده برخی از واردکنندگان که مبادرت به واردات لاستیک با ارز دولتی کرده اما این اقلام وارداتی را به اسم واردات با ارز نیمایی قیمت گذاری و فروختند، و همین طور افزایش تدریجی اختلاف قیمت ارز نیمایی و دولتی در هفته های اخیر، سبب شده تا بار دیگر مشکلاتی برای کامیون داران و رانندگان خودرو های سنگین باری و مسافری ایجاد شود.
دبیر کانون کامیون داران: ۴۶۵ هزار حلقه لاستیک وارداتی با ارز دولتی در گمرکات موجود است
احمد کریمی، دبیر کانون کامیون داران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مشکلات رانندگان خودرو های سنگین و کامیونداران در تامین لاستیک گفت: با تصمیم هیئت وزیران، از شروع امسال ارز دولتی برای واردات لاستیک حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد. این اتفاق موجب افزایش چند برابری قیمت لاستیک شد.
وی اضافه کرد: همان تعداد لاستیک هم که تا قبل از ابلاغ این مصوبه دولت به وزارت صمت، با ارز دولتی وارد شده بود در توزیع با ایراد مواجه گردید و برخی واردکنندگان و فروشنده هایی که در سامانه عرضه لاستیک سنگین، تعداد حلقه لاستیک های وارداتی را اظهار کرده بودند، مبادرت به سوءاستفاده کرده و لاستیک های وارد شده با ارز دولتی را با ارز نیمایی به فروش رساندند.
دبیر کانون کامیون داران افزود: به دنبال این سوءاستفاده، وزارت صمت و سازمان راهداری سامانه توزیع لاستیک سنگین را غیر فعال کردند سپس مبادرت به آمارگیری لاستیک های وارداتی اظهار شده با تعداد لاستیک های عرضه شده کردند هم اکنون هم اعلام نمودند که تکلیف لاستیک های وارداتی مشخص شده است.
سامانه توزیع لاستیک این هفته بازگشایی می شود
به گفته کریمی، برمبنای اعلام سازمان راهداری، از شروع هفته جاری سامانه توزیع لاستیک سنگین از طرف ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها برای معرفی به فروشگاه های مورد نظر، بازگشایی می شود.
دستور معاون اول رئیس جمهور برای توزیع لاستیک های وارداتی با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی
وی به دستور اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اشاره و اظهار نمود: بر طبق این دستور، مقرر است لاستیک هایی که با ارز دولتی وارد شده و تا اول شهریور، واردات آن اظهار شده است، با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) در اختیار دارندگان ناوگان جاده ای قرار گیرد.
کریمی لاستیک های سنگین وارداتی اظهار شده با ارز دولتی را ۴۶۵ هزار حلقه عنوان نمود و اضافه کرد: تصمیم دولت برای حذف ارز دولتی واردات لاستیک سنگین، یک اشتباه راهبردی بود؛ چون موجب شد ۱۸ تا ۲۲ درصد به قیمت لاستیک سنگین افزوده شود این کالا به همین نسبت در کرایه حمل کالا برمبنای تن-کیلومتر نیز تأثیر افزایشی داشته و صاحب کالا مجبور است قیمت کالا را هم با همین نسبت افزایش دهد.
سالی ۵ میلیون حلقه لاستیک سنگین در کشور مصرف می شود
دبیر کانون کامیونداران اظهار داشت: ما در سال ۵ میلیون حلقه لاستیک در مجموع حمل و نقل درون و برون شهری و حمل و نقل کالا و مسافر مصرف داریم؛ یک میلیون حلقه تولید داخل است و مابقی باید واردات صورت گیرد این تعدادی که مقرر است با ارز دولتی توزیع شود (۴۶۵ هزار حلقه) حتی نیاز دارندگان ناوگان تا اختتام امسال را هم برطرف نمی کند.
قیمت های عجیب لاستیک سنگین در بازار آزاد!
وی افزایش قیمت لاستیک سنگین را عامل افزایش قاچاق لاستیک در ماه های اخیر اعلام نمود و اظهار داشت: برخی برندهای لاستیک سنگین وارداتی، افزایش سرسام آور قیمت داشته اند؛ یکی از برندهای مشهور فرانسوی به قیمت ۲۸ میلیون تومان در هر جفت (حلقه ای ۱۴ میلیون تومان) در حال فروش است. این لاستیک در کامیون های نفتی به سبب حساسیت بالای حمل آن استفاده می شود.
کریمی سایز ۱۲ در ۲۴ را پرمصرف ترین سایز برای کامیون ها و ناوگان با سن بالا دانست و اظهار داشت: سایزهای ۷۵۰، ۱۸۵ و ۲۳۵، سایزهای پرمصرف بخش باری و مسافری کشور هستند که عمدتاً در کامیونت های درون شهری برای حمل اثاث و مواد غذایی استفاده می شود، از دیگر سایزهای لاستیک پر مصرف محسوب می شوند. هم اکنون لاستیک های چینی از جفتی ۳.۵ میلیون به جفتی ۸ میلیون تومان رسیده اند لاستیک های ایرانی در مرز جفتی ۷ میلیون تومان هستند؛ لاستیک های هندی هم از جفتی ۴.۵ میلیون به ۱۴ میلیون تومان رسیده است.
به گفته این فعال صنفی حمل و نقل جاده ای، کشنده ها در هر ۲۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض لاستیک ها دارند که به این ترتیب، در هر سال، ۵ مرتبه باید لاستیک های خودرا با لاستیک های نو جایگزین کنند.
مقام مسئول در سازمان راهداری: با کمبود لاستیک در سامانه توزیع مواجه هستیم
داریوش باقرجوان، مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز اعتراضات سراسری رانندگان کامیون از اواخر بهار سال ۹۷ به دنبال افزایش قیمت لاستیک سنگین، تصریح کرد: به دنبال اعتراضات رانندگان، مسئولان وزارت راه و صمت تصمیم گرفتند نظارت بر واردات، توزیع و فروش لاستیک به صورت سامانه ای انجام و با لینک مستقیم راننده به بنکدار لاستیک صورت گیرد.
وی افزود: به همین دلیل سامانه طراحی و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها موظف شدند حواله های لاستیک را فقط درون سیستم صادر کنند و از صدور حواله های کاغذی اجتناب شود.
باقرجوان بیان کرد: در دستور کار داریم تا این سامانه از انحصار ادارات کل راهداری استانها خارج شده و خود رانندگان مستقیماً وارد سامانه توزیع لاستیک شوند؛ البته بنظر می رسد فعلاً باید نظارت بیشتری بر سامانه موجود صورت گیرد.
جزئیات فعالیت سامانه توزیع لاستیک سنگین در ۲ سال اخیر
مدیر سامانه توزیع لاستیک در سازمان راهداری افزود: از زمانی که این سامانه در سال ۹۷ راه اندازی شده تا کنون ۳ میلیون و ۸۰ هزار حلقه لاستیک در آن ثبت شده است. ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه از این تعداد، منجر به صدور حواله و دریافت آن از طرف مالک ناوگان شده و ۲۸۰ هزار حلقه دیگر هم در سامانه باقی مانده است.
وی درباره علت گلایه مندی مجدد رانندگان ناوگان سنگین جاده ای شامل باری و مسافری در ایام اخیر، اظهار داشت: رانندگان معتقدند باتوجه به تنوع پایین سایز و برند و تعداد کم لاستیک های موجود در سامانه، پاسخگوی نیاز رانندگان نیست؛ بااینکه قیمت لاستیک های موجود در سامانه کاملاً کنترل شده بوده و قیمت کالا، بر روی حواله نیز درج می شود، اما با وجود مراجعات گوناگون مالکان ناوگان و رانندگان به ادارات کل راهداری استانها، نمی توانند سایز و برند لاستیک مورد نظر را به سبب کمبود آن، انتخاب کنند.
باقرجوان اشاره کرد: هم اکنون ارز تخصیصی برای لاستیک چه در بخش واردات خودِ کالا و چه در بخش واردات مواد اولیه آن برای کارخانه های تولیدی، از گروه یک به گروه ۳ (ارز نیمایی) انتقال پیدا کرده است؛ طبیعی است که قیمت آن افزایش می یابد. اگر قبلاً رانندگان از فعالیت سامانه توزیع لاستیک استقبال می کردند، به سبب تفاوت فاحش قیمت لاستیک ها موجود در آن با نرخ لاستیک های موجود در بازار بوده است؛ اما هم اکنون تفاوت چندانی میان قیمت لاستیک های حواله ای با بازار آزاد وجود ندارد.
دستور وزیر راه برای توزیع لاستیک با ارز دولتی
مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری اظهار داشت: طبق آخرین توافقاتی که با وزارت صمت داشته ایم، هم اکنون ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین وارد گمرکات کشور شده است و مصوب شده برمبنای دستور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، این تعداد لاستیک با ارز دولتی به رانندگان تخصیص یابد؛ این تعداد لاستیک می تواند تا ۳ یا ۴ ماه آینده قسمتی از مشکلات رانندگان را حل کند؛ اما برای مابقی سال باید چاره دیگری اندیشیده شود.
آخرین قیمت لاستیک سنگین در سامانه سازمان راهداری
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، عمده مصرف لاستیک های سنگین در کشور، رینگ ۱۶ و ۷۵۰ است که برای کامیونت و مینی بوس مصرف می شود؛ سایزهای اتوبوسی و کامیونی هم، ۱۸۵، ۳۱۵ و ۱۲ در ۲۴ است که در تریلی ها و کفی ها بیشتر مصرف دارد. قیمت ها در حواله صادره برای رانندگان، از جفتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان بسته به برند، درج شده است. وقتی حواله صادر می شود، قیمت آن در حواله ذکر می شود که همان رقم، ملاک عمل است؛ رانندگان یک ریال بیشتر از آنرا نباید پرداخت کنند؛ اگر فروشنده ای بیشتر از آن طلب کرد، رانندگان به ادارات کل راهداری استانها اعلام کنند.


منبع:

1399/06/30
21:44:25
5.0 / 5
317
تگهای خبر: ارز , اقلام , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار