رئیس كل گمرك خبر داد؛

دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تكلیف خودرو های وارداتی

دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تكلیف خودرو های وارداتی به گزارش آچار رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه دو تا سه هزار خودروی وارداتی در حال رسیدگی در محاکم قضایی هستند، اظهار داشت: مراودات تجاری ایران و اورآسیا به ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.



به گزارش آچار به نقل از مهر، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران امروز در نشستی خبری به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سازمان گمرک کنترل ها را از کنترل ملموس و مزاحم به سمت کنترل های ناملموس و غیرمزاحم پیش بردیم تا خدمات تسهیل یابد. در گمرک ما باید همزمان دو مبحث متناقض را انجام دهیم. یکی کاهش سرعت ترخیص کالا و دیگری افزایش دقت انجام تشریفات گمرکی.
وی اضافه کرد: در تجارت ۲۵ سازمان تولی گری دارند. در کنار آن قوانین و مقررات، ویروس کرونا و تحریم ها به مشکلات گمرک اضافه شده است، ازاین رو ما باید بین سرعت و دقت، تعریفی منطقی ایجاد نماییم و در کنار آن بر مشکلات تحریم و کرونا هم فائق آییم.
رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: ما توانستیم در بحث پنجره واحد رتبه لجستیک را ۴۰ رتبه بهبود دهیم.
میراشرفی اظهار داشت: اهم اتفاقاتی که در گمرک رخ داده، کاهش نظارت ملموس از راه ایجاد مکانیزاسیون بوده است. هم اکنون ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی وجود دارد که این عدد باید به ۵۰ برسد.
وی اضافه کرد: در گذشته تمامی ایکس ری های اروپایی بودند اما با شروع تحریم ها، ایکس ری ها را از کشور چین خریداری کردیم اما هم اکنون توانستیم چند ۱۰ میلیارد صرفه جویی نماییم و با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و با مدل مالی BOO که سرمایه گذار بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری می نماید، قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه ایکس ری جدید را هم می بندیم.
رئیس کل گمرک خاطرنشان کرد: یکی از ایکس ری های داخلی بزودی در بندر شهید رجایی به بهره برداری می رسد.
میراشرفی درباره حجم ذرت های فاسد وارداتی اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد وارد شده است که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از آنها به خارج از کشور مرجوع شده است. ۴۰ هزار تن مورد اشکال است و مالکیت آن مشکل دارد که پرونده آن در دادگاه در حال بررسی است. حدود ۶-۵ هزار تن هم گرفتار کسر وزن بوده اند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه مذاکرات با اتحادیه اورآسیا برای ایجاد تعرفه ترجیحی در چه مرحله ای است، اظهار داشت: اورآسیا یک امکان بسیار عالی است که پایه آن ایجاد تعرفه ترجیحی به مدت سه سال بین شرکتهای عضو آن است.
رئیس کل گمرک ایران افزود: در مدت یک سال و سه ماهی که عضویت موقت داریم، به رشد قابل قبولی رسیده ایم اما بعضی از اقلامی که ما تعرفه ترجیحی دادیم، مورد استفاده طرفین قرار نگرفت و بعضی از تعرفه های ترجیحی که طرف مقابل به ما داد، مزیت قابل توجهی برای واردات نداشت.
میراشرفی اظهار داشت: با سازمان توسعه تجارت در حال همکاری هستیم تا بتوانیم به صورت دائم به عضویت این نهاد درآییم. که در این صورت تمرینی برای عضویت در سازمان های جهانی خواهد بود.
وی درباره آمار واردات و صادرات با این کشورها اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹، ۸۲۴ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار واردات از کشورهای اورآسیا داشته ایم. البته ناگفته نماند که تمامی این مراودات تجاری با تعرفه ترجیحی همراه نبوده است اما مراوداتی که تعرفه ترجیحی داشتند، ۸۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته اند.
رئیس کل گمرک ایران درباره واردات خودرو های خارجی اظهار داشت: پارسال موجودی خودرو های وارداتی ۱۲ الی ۱۳ هزار خودرو بود اما با مصوبات دولت و اختیاراتی که به گمرک داده شد، ۱۰ هزار عدد از این خودرو ترخیص شدند و ۲ تا ۳ هزار خودرو در حال رسیدگی در محاکم قضائی هستند که رئیس قوه قضائیه دستور دادند آنها هر چه سریع تر تعیین تکلیف شوند. این خودرو ها امکان دارد مرجوع، ترخیص، متروکه یا ضبط شوند.
مهدی میراشرفی افزود: در آینده نزدیک شاهد این هستیم که ایستایی کالاها در مبادی به حداقل برسد. با عنایت به این که احتیاج به ایکس ری خودرویی وجود داشت به دودستگاه ایکس ری خودرویی داخلی سه دستگاه دیگر هم اضافه کردیم. وی ادامه داد: هر دستگاه ایکس ری ۵ میلیون یورو ارزبری دارد. در واقع با داخلی سازی ایکس ری ها نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان از هزینه های ارزی دولت صرفه جویی کرده ایم. رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که با گسترش کارشناسان مجازی، کارشناسی چهره به چهره را به حداقل برسانیم و در حالت کلی با ایجاد کردن محیطی الکترونیکی، جعل را کاهش دهیم. نمونه بارز آن رجیستری تلفن همراه می باشد که در مبادی ورودی، مسافر با حداقل زمان IME تلفن همراه را در سیستم وارد می نماید و کار رجیستری و حقوق و عوارض را انجام می دهد. وی ادامه داد: برخی رویه ها مانند مدیریت ریسک را هم پویا کردیم. در گذشته برای ارزش گذاری کالا از یک بانک اطلاعاتی استفاده می شد و کارکنان گمرک از سوابق، برای ارزشگذاری استفاده می کردند اما هم اکنون کف و سقف را خود سیستم انجام می دهد. میراشرفی افزود: پلمب هوشمند هم همچون اقدامات دیگری بود که در جهت گمرک هوشمند انجام دادیم. این پلمب در محموله های ترانزیتی استفاده می شود. این پلمب ها با محوریت مسیر بندرعباس به تهران راه افتاده و پلیس هم به تجهیزاتی متصل شده که می تواند بررسی کند که آیا محموله از مسیر خارج شده است یا خیر. رئیس کل گمرک ایران با مقایسه آمار مراودات تجاری ایران قبل و پس از انقلاب خاطرنشان کرد: در ۴۲ سال قبل صادرات ما نیم میلیارد دلار بود در حالیکه پارسال ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم. وی اظهار داشت: همینطور واردات هم ۱۰ میلیارد دلار بود که این رقم پارسال به ۴۴ میلیارد دلار رسیده است و در مجموع سال قبل ۸۵ میلیارد دلار واردات و صادرات داشته ایم. امسال هم ۳۶ میلیارد دلار واردات و ۳۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیشبینی گمرک این است که در انتهای سال ۸۰ میلیارد دلار مجموع واردات و صادرات کشور باشد. میراشرفی عنوان کرد: البته سهم ما از تجارت بین المللی مطلوب نمی باشد چون که ۲۴۰ هزار میلیارد دلار ارزش صادرات جهان است که ما به علت اینکه یک درصد از خشکی و جمعیت جهان همینطور ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم باید در کمترین حالت، یک درصد صادرات جهان یعنی ۲۴۰ میلیارد دلار ارزش صادرات و واردات ما باشد. وی با اشاره به اینکه مرزها محل عبور هستند نه دپو، اظهار داشت: ۸۵ درصد واردات ما در ارتباط با واردات مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه تولید بوده است. رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: به منظور کاهش هزینه ماندگاری برای شرکت ایران خودرو بزودی گمرکی اختصاصی افتتاح می گردد. در این گمرک کالاهایی که ارز آن منتقل نشده و هنوز اسناد مالکیت نگرفته باشند مستقیماً از مبادی ورودی به آنجا منتقل می شود. بدین ترتیب هزینه های تخلیه، بارگیری و … از بین می رود. وی تصریح کرد: یکی دیگر از حمایت هایی که از تولیدی ها صورت گرفته است ضمانت نامه های بانکی به منظور واردات تولیدی ها است. هم اکنون ۲۳۰ شرکت و سازمان خوشنام وجود دارد که از زمان اظهار کالا یک سال می توانند ضمانت نامه بدهند. میراشرفی اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته از ۲۸ میلیون تن کالای وارداتی بیشتر از ۲۰ میلیون تن کالاهای اساسی بودند که به سرعت تشریفات ترخیص آن انجام شد. همینطور داروهای در ارتباط با مقابله با کرونا هم در کمترین از ۴۸ ساعت کار ثبت سفارش ارز انتقال و ترخیص آن انجام می شود که امیدواریم این تمرین، تمرینی برای ترخیص سایر کالاها هم باشد. محموله واکسن روسی در همین راستا در کمتر از ۱۰ دقیقه کار ترخیص آن انجام شد و نوعی رکورد را ثبت نمود. وی ادامه داد: در ۱۰ ماه جاری ۳۰ میلیون تن واردات و ۲۸ میلیون تن صادرات بجز خدمات فنی مهندسی و صادرات برق داشتیم و ۲۰ میلیون تن را کالای اساسی تشکیل داده و ۸۵ درصد در ارتباط با نهاده های تولید است. رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: با مصوباتی که ستاد هماهنگی دولت داشت کالاهایی که تا ۱۱ آبان کد ساتا نداشتند شناسایی شدند و به وزارت صمت اعلام شدند و قرار شد اجازه داده شود تا با ارز متقاضی ترخیص شود. قسمت اعظم آنها ترخیص شده اند اما حدود ۴۰ میلیون دلار مجوز ترخیص با ارز متقاضی را نگرفتند. وی در پاسخ به این سؤال که چرا محموله گوشت پس از ۷ سال اجازه ترخیص از گمرک گرفت، اظهار داشت: در مقطعی که گوشت وارد می شد در اوج تحریم ها بودیم و امکان تأمین مبالغ فراهم نبود و از آنجایی که ترخیص کالایی که اسناد مالکیت نداشته باشد نوعی خیانت در امانت است. تا زمانی که مبالغ پرداخت نشده باشد کالا ترخیص نمی گردد. کالاهای بهداشتی، پزشکی، آرایشی و … باید دو سوم از ماندگاری آنها باقی مانده باشد تا ترخیص شوند. در زمانی که ماندگاری این محموله اعتبار داشت صاحب کالا اسناد مالکیت در اختیار نداشت و از زمانی که کد ساتا گرفت این کالا ماندگاری لازم را نداشت و اجازه برای مصرف ثانویه هم به این گوشت ها داده نشده بود اما چون برای این کالاها، ارز هزینه شده بود توانستند اجازه مصرف ثانویه بگیرند.





منبع:

1399/11/19
20:56:00
0.0 / 5
689
تگهای خبر: ارز , اقلام , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار