رئیس كمیسیون صنایع مجلس :

دست اندركاران واردات كامیون دست دوم به دستگاه قضا معرفی می گردند

دست اندركاران واردات كامیون دست دوم به دستگاه قضا معرفی می گردند به گزارش آچار رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: هر کسی که دست اندرکار واردات کامیون های دست دوم اروپایی است را، چه رئیس جمهور باشد چه وزیر، به دستگاه قضایی معرفی می نماییم.



به گزارش آچار به نقل از مهر، دقیقاً یک سال است که سامانه ثبت نام و عرضه مجوز نوسازی ناوگان باری جاده ای که در ششم تیرماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی گردید، فعالیت خویش را شروع کرده است.
بر اساس این طرح قرار بود کامیون های با عمر حداکثر ۳ سال ساخت از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن وارد شوند.
طرحی که حاشیه های زیادی داشت و تا کنون برخی از نمایندگان در نطق های میان دستور خود نسبت به واردات کامیون دست دوم به وزیر راه تذکر داده اند؛ ضمن این که طرح سوال از وزیر راه در کمیسیون های مربوطه (عمران و صنایع) در مجلس انجام شده و نمایندگان مجلس در این حوزه شنونده توضیحات وزیر راه و شهرسازی بوده اند.
با این وجود سازمان راهداری اعتقاد دارد واردات کامیون دست دوم اروپایی بر مبنای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های ۵ ساله توسعه بوده و به هیچ وجه خارج از چارچوب قانون نبوده است.
وزیر راه (ابتدای تیر ۱۳۹۹): ۸۰۰ کامیون دست دوم وارد می کنیم
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی سال قبل در تشریح جزئیات نوسازی ناوگان جاده ای اظهار داشته بود: ۴ گروه سازندگان خودرو، شرکتهای حمل و نقل، شرکتهای وارد کننده و اشخاص حقیقی شامل طرح واردات خودرو های با ۳ سال ساخت می شوند که می توانند با ثبت نام در سامانه سازمان راهداری، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام نمایند.
به گفته وی در مرحله اول افزون بر ۸۰۰ کامیون بالای ۵۰ سن نوسازی می شوند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای واردات خودروی با سه سال عمر باید خدمات بعد از فروش خودرو ها تضمین شود و منشأ ارزهایی که برای واردات کامیون های دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد باید به تأیید بانک مرکزی برسد.
اسلامی اظهار داشت: فروش کامیون های دست دوم فقط از راه سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می شود و هیچ شرکت و یا شخصی، مستقل از این سامانه امکان واردات و فروش کامیون دست دوم ندارد.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با انجام این طرح سن ناوگان جاده ای ۵.۵ سال کاهش پیدا کند.
وی در مورد رانندگانی که توان مالی شرکت در این طرح را ندارند هم پیشنهاد کرد از راه مشارکت با شرکتهای حمل و نقل یا به اتفاق چند راننده، در طرح شرکت کرده و مبادرت به خرید ناوگان کنند.
رئیس سازمان راهداری (۷ اردیبهشت امسال): ۵ هزار و ۵۰۰ کامیون دست دوم وارد می شود
این اظهارات وزیر راه در حالی است که داریوش امانی معاون وی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۷ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با واردات کامیون های دست دوم اروپایی چیست؟، اظهار داشت: ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال داریم که تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان مقرر است از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی نوسازی نماییم. مابقی را از محل تولید کارخانجات داخلی تأمین خواهیم کرد.
وی به فرسودگی بالای بخش حمل و نقل جاده ای بار اشاره و اظهار نمود: هر چه سریع تر باید این فرسودگی برطرف شود و سن ناوگان به سن قانونی برگردد؛ هم اکنون سن ناوگان باری جاده ای ۲۱ سال است؛ ازاین رو ظرفیتی بوجود آمده تا چند هزار دستگاه کامیون دست دوم با برند اروپایی وارد شود.
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان (۱۹ اردیبهشت): شماره گذاری ۲ هزار کامیون وارداتی آغاز شد
صدرالله بمانا دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای نیز اواخر اردیبهشت امسال در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: هم اکنون حدود هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون وارداتی، ثبت سفارش شده اند.
وی اظهار داشته بود: عمده ثبت سفارش ها از جانب شرکتهای حمل و نقلی انجام شده که توانایی خرید این کامیون ها را دارند اخیراً هم ثبت سفارش واردات کامیون های دست دوم اروپایی مدل ۲۰۲۰ را شروع کرده ایم تا ۲ هزار دستگاهی که در گمرکات هستند را ترخیص نماییم. البته فرایند ترخیص ها انجام شده و در مرحله شماره گذاری هستند. اما چون هنوز شماره گذاری نهایی نشده، هنوز وارد چرخه حمل و نقل نشده اند.
مشاور سازمان راهداری (ابتدای خرداد ۱۴۰۰): ۲۷۰۰ کامیون دست دوم ثبت سفارش شد؛ ۴۳ دستگاه شماره گذاری
صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان جاده ای امروز ۲ تیر ماه با اشاره به اینکه ۴۳ دستگاه کامیون در هفته گذشته شماره گذاری شده، گفته است: تا کنون تعداد ۲۷۰۵ دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت برای واردات، درخواست ثبت سفارش کرده اند که از این میان تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شماره گذاری شده است.
وی عنوان کرد: از این تعداد کامیون تعداد ۲۰۳۱ دستگاه ثبت سفارش آنها انجام شده و تعداد ۲۹۱ دستگاه برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی شده که از این میان تعداد ۱۸۸ دستگاه ترخیص و تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شماره گذاری شده است.
مشاور رئیس سازمان راهداری اضافه کرد: هم اکنون فرایند بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی درحال انجام و کامیون ها از گمرکات ترخیص و برای شماره گذاری و پلاک به مراکز شماره گذاری رجوع می کنند.
بمانا: کامیون های دست دوم وارداتی خدمات بعد از فروش ندارند!
صدراله بمانا تصریح کرد: هم اکنون، صرفا کامیون های با نشان تجاری داف رنو و ولوو دارای خدمات بعد از فروش می باشند و سایر برندها دارای قرارداد نمی باشند، بنابراین رانندگان تا مستندات لازم برای ترخیص کامیون همچون استاندارد ایمنی و کیفیت را از سازمان ملی استاندارد و استاندارد آلایندگی را از سازمان حفاظت محیط زیست و قرارداد خدمات بعد از فروش را از یکی از شرکتهای خدمات دهنده برندهای داف، رنو و ولوو مشاهده نکرده باشند و از صحت آنها یقین نداشته باشند، اقدام به خرید کامیون زیر سه سال ساخت نکنند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس: واردات کامیون دست دوم، از سر تا پایش غلط است
در همین ارتباط، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی اظهار نمود: هم اکنون برخی از این کامیون ها وارد شده است.
وی اضافه کرد: ما این را تحویل مقامات قضائی خواهیم داد. مجلس از موضع نظارت بررسی می کند و به دستگاه قضای تحویل می دهد.
از دست اندرکار واردات کامیون دست دوم شکایت می کنیم؛ چه رئیس جمهور باشد چه وزیر
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: این کار، کار غلطی است؛ از رئیس جمهور، یا وزیر یا هر مقام دیگری که دست اندرکار این کار است به دستگاه قضائی شکایت می کنیم؛ واردات کامیون وقتی در داخل ظرفیت تولید داریم، خیانت به کشور است.
وی افزود: حتی اگر هم ظرفیت تولید داخل نداریم، باید کامیون نو وارد می شد نه دست دوم؛ دستگاههای نو، خدمات بعد از فروش دارد، رانندگان هم راحتتر هستند؛ آلودگی هم ندارد؛ بعد هم شرکتهای خودروساز داخل را موظف نماییم که طی ۳ سال، ساخت داخل را ۱۰۰ درصد بومی سازی کنند؛ سیاستی را باید پیگیری می کردند که به سود منافع ملی و تولید داخل باشد.
اکبری تالارپشتی اظهار داشت: این که شما کشنده، تریلی، کامیون، اتوبوس و مینی بوس را دست دوم و بدون هیچ خدماتی وارد کنید؛ فقط یک رانت محض و آلایندگی محیط زیستی دارد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره پایین بودن قدرت خرید کامیون اروپایی نوساز از جانب رانندگان، خاطرنشان کرد: این توان را دولت باید ایجاد کند؛ دولت باید راننده ای که پول خرید کامیون نو را ندارد، به بانک معرفی کند؛ خود دولت هم ضامن وام شود؛ بعد به راننده بگوید اگر ماهی مثلاً ۱۰ واحد درآمد داری، ۲ واحد آنرا به بانک بعنوان قسط وام برگردان که هم زندگی اش اداره شود و هم به شغلش ادامه دهد.
واردات کامیون دست دوم، رانتی برای دولتی ها بود
وی افزود: با واردات کامیون دست دوم، راننده اسیر بیابان ها می شود، قطعه نیست، خدمات بعد از فروش ندارد، کسی هم به فریادش نمی رسد؛ چرا؟ چون دولتی ها می خواهند رانت بخورند این کار از سر تا پای آن آلوده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: ما طرح واردات خودرو های دست دوم را بررسی خواهیم کرد؛ هر مقامی که دست اندرکار اجرای آن بوده را به دستگاه قضائی معرفی خواهیم کرد.


منبع:

1400/04/03
14:37:26
0.0 / 5
661
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بانك , ترخیص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار