یك مقام مسئول:
امکان نظارت بر تک تک خودرو های تولیدی وجود ندارد
به گزارش آچار مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد اظهار داشت: با عنایت به این که سالیانه صدها هزار خودرو تولید می شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست.
به گزارش آچار به نقل از مهر، مجید صباغ زاده، مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری، در میزگرد بررسی حادثه تصادف بهبهان در یک برنامه تلویزیونی اظهار نمود: خطاهای انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف است و جاده ها باید به علایم مجهز باشد و نقاط مه گیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظ های میانی هم رعایت شود.
صباغ زاده اضافه کرد: در محور بهبهان - رامهرز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده توسط حفاظ های میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی هم موجود است و به عبارتی استانداردهای مورد نیاز در محور بوده است و ضمن این که این نوع مه گرفتگی در این محور سابقه نداشته است.
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود گفته شما این محور به لحاظ مه گرفتگی مسبوق به سابق است، اما شما می فرمایید که سابقه نداشته است، اظهار داشت: غلظت مه متفاوت می باشد و شرایطی مه گرفتگی اخیر در این جاده واقعاً بی سابقه بود کما این که پلیس و مقامات استانی هم به این نکته اشاره کرده اند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به اندازه ای بالا بوده است که میدان دید راننده حتی به حدود ۱۵ متر کاسته شده است.
صباغ زاده اظهار نمود: محور بهبهان-رامهرز از استانداردهای لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است.
حادثه مه گرفتگی به صورت ناگهانی اتفاق افتاد
در ادامه، محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، با تکیه بر این که ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرز مقطعی، لحظه ای و ناگهانی بوده است، اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام شبانه روز در محورهای مواصلاتی کشور همچون محور بهبهان - رامهرز حضور داشته است.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور اضافه کرد: در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا می گیرد فصل الخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیشبینی کرده است و رانندگان را مکلف کرده است تا در چنین وضعیتی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله ۵۰ متری است، سرعت مطمئنه را رعایت نمایند و یا این که در کنار جاده متوقف شوند تا مه برطرف شود.
وی در ارتباط با وظیفه پلیس در این شرایط، اظهار داشت: پلیس حضور داشته است و در زمان مه گرفتگی لحظه ای محدودیت تردد اعلام می شود اما خودرو های سانحه دیده در آن لحظه در راه درحال تردد بوده اند.
ایربگ ۷ خودرو تولیدی سایپا در تصادف بهبهان باز نشد که هیچ کدام از جلو برخورد نداشته اند
در ادامه محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان نمود: در تصادف زنجیره ای محور بهبان - رامهرز، ۲۳ خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد ۱۶ خودرو تولید پیش از سال ۹۱ و فاقد ایربگ بودند و ۷ خودرو هم ایربگ هایشان عمل نکرد.
معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا اظهار نمود: طبق بررسی های به عمل آمده هیچ کدام از ۷ خودرو تصادف شدید از جلو نداشته اند.
وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل بعضی از محدودیت ها نتوانستیم از بعضی از این خودرو ها عکس تهیه نماییم.
تعویض بیشتر از ۲۵۰۰ عدد ایربگ در سال ۱۴۰۰
در ادامه رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو هم بیان نمود: در سیستم های کیفیت در خودروسازهای ایران، همه استانداردهای لازم برای قطعات خودرو را چک می نماییم و به صورت ۱۰۰ درصد اطمینان حاصل می نماییم که این استانداردها رعایت شده و بعد خودرو را تحویل مشتری می دهیم.
معاون کیفیت ایران خودرو اضافه کرد: هر سازنده بر مبنای طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یک هزار دستگاهی که تولید می کند، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچ گونه گزارشی در خصوص عمل نکردن ایربگ نداشتیم.
وی اظهار نمود: از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیشتر از ۲۵۰۰ عدد ایربگ به علت تصادف و بازشدن ایربگ تعویض کردیم.
امکان نظارت بر تک تک خودرو های تولیدی وجود ندارد
در ادامه پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، اظهار داشت: با عنایت به این که سالیانه صدها هزار خودرو تولید می شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست.
شماره گذاری خودرو های بی کیفیت متوقف شود
در این جلسه سید هادی هاشمی، کارشناس تصادفات و حمل و نقل هم اظهار نمود: دوربین محل حادثه باید شبانه روز رصد بشود تا امکان رصد حوادث و مبادرت به موقع پلیس فراهم باشد.
وی اضافه کرد: لزوم دارد پلیس جلوی شماره گذاری خودرو های بی کیفیت را بگیرد.
منبع: a4f.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب