افزایش قیمت مواد اولیه عامل زیان انباشته سه ساله خودروسازان

افزایش قیمت مواد اولیه عامل زیان انباشته سه ساله خودروسازان به گزارش آچار مدیر عامل ساپکو اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه و فروش قیمت محصول نهایی پایین تر از قیمت تمام شده، عامل زیان انباشته خودروسازان در سه سال گذشته است.


به گزارش آچار به نقل از مهر به نقل از ایکوپرس، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو اظهار داشت: در شرایطی که خودروساز مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و مس را بر مبنای قیمت روز و گاهی بالاتر از قیمت جهانی در بورس خریداری نموده، اما محصول نهایی را تا ۴۰ درصد پایین تر از قیمت تمام شده عرضه نموده که زیان های انباشته سه سال گذشته خودروسازان، گواه این مدعاست. وی در مورد روند افزایش قیمت مواد اولیه در پنج سال قبل و قیمت مصوب فروش خودروساز اظهار داشت: مواد اولیه مصرفی خودرو افزایش قیمت هفت تا ۱۱ برابری را در این زمان تجربه کرده است، به صورت نمونه ورق فولادی از قیمت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده و این در حالیست که سرکوب قیمتی خودرو سبب شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود که محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول را به همراه داشته است. پیرمحمدی با اعلان اینکه صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است افزود: تا آن زمان که طرح بلندمدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نباشد، توسعه صنعت خودرو هم با مشکلات گوناگونی مواجه خواهد شد. وی اظهار داشت: صنعت خودرو بعنوان پیشران و موتور محرک بیشتر از ۶۰ صنعت دیگر، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعتی و اشتغال زایی کشور ایفا کرده است و در این میان گروه صنعتی ایران خودرو، با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، در این کارزار نابرابر، از توسعه محصول، اهتمام به ارتقای کیفیت و افزایش تولید محصولات، غافل نمانده و در طراحی و تولید محصولاتی مانند تارا و دناپلاس اتوماتیک توربو شارژ با ۷۵ درصد ساخت داخل و طراحی و برنامه ریزی تولید محصول k ۱۲۵، نقش ارزشمند ای را در تبلور اقتصاد مقاومتی ایفا کرده است. مدیرعامل ساپکو با اشاره به نقش ارزشمند صنعت خودرو در کاهش ارزبری اضافه کرد: بیشتر از ۲۸ نهاد قانون گذار و تصمیم گیرنده در صنعت خودرو حضور دارند علاوه بر این پشتیبانی ناقص و بسیار محدود مراکز علمی و دانشگاهی، نبود شفافیت و هم گرایی نهادهای قانون گذار در راهبری صنعت خودرو، در سالهای اخیر مشکلات بسیاری را به این صنعت تحمیل کرده است. پیرمحمدی اظهار داشت: به سبب سیاست های ناصواب اتخاذ شده در قیمت گذاری خودرو، در سه سال گذشته، بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ای که می توانست صرف توسعه صنعتی کشور و ارتقای محصول از نظر فناوری و کیفیت شود، به جیب برندگان قرعه کشی خودرو سرازیر شده و عامل تورم در سایر حوزه های شبه سرمایه گذاری مانند طلا و ارز شده است. مدیرعامل شرکت ساپکو اضافه کرد: به سبب آشنایی دقیق نداشتن بعضی از منتقدان با فرآیندهای فعلی خودروساز، این صنعت مورد هجمه بی اساس قرار گرفته است ازاین رو به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از دستاوردهای ارزشمند صنعت خودرو، آماده پاسخ گویی و تبیین فرآیندهای تأمین مواد اولیه و قطعات هستیم.


منبع:

1401/02/16
12:18:24
0.0 / 5
458
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازرگانی , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار