گزارش آچار؛

ترانزیت برای دولت مهم تر از صادرات نفت

ترانزیت برای دولت مهم تر از صادرات نفت به گزارش آچار فعال صنعت حمل و نقل اظهار داشت: با اتصال چابهار به راه آهن سراسری و هم تکمیل راه آهن رشت-آستارا می توانیم کریدور شمال-جنوب را فعال نماییم و به کانال سوئز خشک منطقه تبدیل شویم.



به گزارش آچار به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۸ تیر ماه در اجلاس ۵ کشور حاشیه خزر که با حضور رؤسای جمهور این کشورها در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، بر افزایش همکاریهای تجاری و حمل و نقلی این کشورها تاکید کرد.
رئیس جمهور: کشورهای حاشیه خزر از زیرساخت های ترانزیتی ایران استفاده کنند
رئیس جمهور در این اجلاس خطاب به رؤسای جمهور ۴ کشور دیگر حاشیه خزر اظهار داشت: «در دوره اخیر و با رفع محدودیت های ناشی از پاندمی کرونا شاهد افزایش چشم گیر تعاملات سیاسی و اقتصادی بین ایران و کشورهای ساحلی دریای خزر بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران با عنایت به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت های مناسب خود آماده است زمینه ترانزیت و دسترسی کشورهای ساحلی دریای خزر به دیگر کشورها و مناطق بخصوص بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از راه قلمرو خود فراهم نماید.»
معاون وزیر صمت: راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی برای نخستین بار در خزر
علیرضا پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت هم در یادداشتی در فضای مجازی از طریق اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی میان ایران و روسیه اطلاع داد.
پیمان پاک نوشت: «با پیگیری های سازمان توسعه تجارت، سفارت ایران در مسکو و کشتیرانی خزر، برای اولین بار امکان ارسال کانتینر یخچالی از بنادر ایران به بندر ماخاچ قلعه روسیه و مسیر حمل دریایی به این بندر مهیا شد.
این مسیر یکی از جایگزین های جدی برای مسیرهای پر زحمت فعلی خواهد بود.»


عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل: هم اکنون بهترین زمان برای تقویت ترانزیت است
حسن دوست حقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تاثیر برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در فعال سازی کریدور شمال- جنوب عنوان کرد: ما باید دقت نماییم که ساختار لجستیکی کشور از ابتدا به خوبی طراحی نشده بود و می بینیم که به راه اندازی شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقل که قابل رقابت با کشورهای همسایه و منطقه باشد منتج نشده است.
وی اضافه کرد: ما در کشور می توانیم شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقلی داشته باشیم که از جابجایی کالا در منطقه سهم داشته باشد؛ این اتفاق نقش بزرگی در اشتغال خواهد داشت.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای سراسری حمل و نقل جاده ای ضمن اشاره به برگزاری چندین اجلاس مهم در ۱۰ ماهه دوم سیزدهم با حضور رئیس جمهور اظهار داشت: با عنایت به تحریم های روسیه پس از جنگ اوکراین از جانب اروپا و موقعیت خاص منطقه و نیاز این کشور به عبور کالاهای خود از مسیر ایران می توانیم کریدور شمال- جنوب را فعال تر نماییم.
شرکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در جهت احیای جاده ابریشم بود
وی اهمیت ترانزیت برای دولت سیزدهم را خاطرنشان کرد و اضافه کرد: حضور رئیس جمهور در ماه های نخست فعالیت خود در اجلاس شانگهای نشانه توجه دولت به احیای جاده ابریشم است.
دوست حقی اشاره کرد: ولی این مورد باید با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود چون معمولا یک بازه دو تا سه ساله در کشورمان برای تغییر قوانین و مقررات و اجرای آنها زمان می برد که اگر این اتفاق بیفتد از رقابت در منطقه جا می مانیم. ازاین رو باید هر چه سریع تر مقررات مربوطه تدوین و ابلاغ شود.
راه آهن رشت-آستارا؛ فاکتور ارزآوری ترانزیت از روس ها
فعال صنعت حمل و نقل یکی از الزامات دستیابی به موقعیت محسوب در ترانزیت منطقه را فراهم کردن فرصت سرمایه گذاری برای شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقل دانست و خاطرنشان کرد: همینطور حلقه مفقوده زیرساخت ریلی کریدور شمال- جنوب شامل قطعه رشت – آستارا که راه آهن ایران را به آذربایجان و روسیه متصل می کند اصلی ترین اولویت دولت برای گسترش زیرساخت های شبکه ریلی و فعال کردن این کریدور است.
وی ضمن اشاره به نیاز کشورهای حاشیه خزر برای اتصال به خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: در صورت اتصال راه آهن چابهار – زاهدان و همینطور قطع رشت – آستارا، بنادر شمالی خصوصاً انزلی و امیرآباد به دو بندر شهید رجایی و چابهار متصل می شوند و عملاً به «کانال سوئز خشک» منطقه تبدیل می شویم.
به گزارش آچار به نقل از مهر، پیش از این هم خیلی از کارشناسان بر تکمیل زیرساخت های ریلی و جاده ای و آزادراهی برای فعال کردن کریدور شمال-جنوب و استفاده از فرصت تحریم روسیه به دنبال جنگ اوکراین از جانب اروپایی ها تاکید کرده بودند.
این در حالی است که هدف گذاری درآمد ترانزیتی کشور ۵۰ میلیارد دلار در سال است که برای دستیابی به آن، صرف تکمیل زیرساخت ها کفایت نمی کند و باید فرآیندهای در ارتباط با ترانزیت هم بهینه شود. در جلسه کارگروه ترانزیت کشور هم که هفته گذشته به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی در مورد فرصت ها و چالش های ترانزیت کالا و انرژی از کشور عرضه و اعلام گردید ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.
در این جلسه ضمن تاکید بر این که «با تلاش جدی و اصلاح برخی رویه ها، افزایش ترانزیت امسال قابل تحقق است» مخبر معاون اول رئیس جمهور هم از توسعه ترانزیت بعنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و اظهار داشت: اگر ظرفیت های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل گردد.



منبع:

1401/04/12
16:36:16
0.0 / 5
564
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تجارت , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار