سخنگوی وزارت صمت:

آمار تقاضای اعلامی خودرو ها جای تأمل دارد

آمار تقاضای اعلامی خودرو ها جای تأمل دارد به گزارش آچار، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر این که در شرایط فعلی که هنوز عرضه و تقاضا در تعادل قرار ندارد و اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد است، موضع وزارت صمت و وزارت اقتصاد، بر مدل موفق عرضه در بورس کالاست؛ اما بعد از گذر از این شرایط، خودروساز بایستی در تعامل با شورای رقابت، برای آینده عرضه خودرو در بورس کالا تصمیم گیری کند.


به دنبال بحث های اخیر پیرامون قرعه کشی خودرو ها و اظهار نظر رئیس سازمان بورس کالا که قرعه کشی را یک لاتاری ملی و توزیع رانت بی هدف خواند و همینطور آمار بالای ثبت نام کنندگان (۱۱ میلیون نفر) در آخرین طرح اجرایی گروه صنعتی ایران خودرو؛ امید قالیباف در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: اخیراً اتفاق خوبی که در عرضه گروه خودروسازی سایپا افتاد این بود که بیشتر از ۷۰ هزار دستگاه خودرو (در قالب های گوناگون) به قیمت کارخانه در سایت این شرکت ارائه شد اما تنها ۸۵۰۰ دستگاه تقاضای کامل (ثبت نامهای نهایی شده با پرداخت وجه) ثبت شده است. این در کنار عرضه ایران خودرو که ادعا می شود در طرح اخیر ۱۱ میلیون متقاضی ثبت نام کرده است؛ جای تامل دارد. این مدل عرضه سایپا (عرضه بالا) نشان داده است که بهرحال تعداد تقاضای واقعی از اعدادی که اعلام می شود، بسیار کمتر است.
سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: ما از عرضه در بورس کالا حمایت می کنیم؛ چون که مدل موفقی از عرضه خودرو بود که توانست قیمتها را با قیمت به مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه نماید. اما در شرایط عادی که بازار متعادل است و خودروسازان در حداکثر توان تولید و نیاز داخل را برآورده می کنند، همچون گذشته (خارج از قرعه کشی) می تواند فروش صورت گیرد و دیگر ابزار یا واسطه ای لازم نیست. در شرایط عادی، اختیار نحوه فروش خودرو، با خودروساز است و می تواند تصمیم بگیرد که روند عرضه در بورس ادامه پیدا کند یا خیر و مبحث درون صنعتی است اما تاکید می نماییم که این روند در شرایط عادی بازار می تواند اجرایی شود.
مشاور وزیر صمت خاطرنشان کرد: هم اکنون شرایط عادی نیست؛ همچنان عرضه کمتر از تقاضاست و اختلاف قیمت بین کارخانه و کف بازار مشهود است؛ ازاین رو عرضه در بورس کالا از نظر وزات صمت روش قابل دفاعی است و مورد حمایت است؛ اما بعد از گذر از این شرایط، ادامه ماجرای عرضه و اختیار فروش خودرو با خودروساز است و ما نمی توانیم خودروساز را مجبور نماییم که در بورس کالا عرضه نماید یا نکند.
قالیباف افزود: بحث دیگری که بسیار هم حائز اهمیت بحث شورای رقابت است. هم اکنون در خودروهایی که مشمول قاعده انحصار هستند، شورای رقابت بایستی فرمول قیمت گذاری را اعلام نماید. در این رابطه مقرر شده جلساتی برگزار و مبحث نهایی شود تا به "یک درک مشترک و فرمول مشترک در قیمت گذاری برسیم"؛ هنوز این اتقاف نیفتاده و با شورای رقابت به جمع بندی قاعده گذاری قیمت نرسیده ایم. انتظار ما اینست که این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد.
سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: در مسیر تعامل با شورای رقابت و تصمیم مشترک میان خودروساز و شورای رقابت است که جایگاه بورس کالا و آینده عرضه خودرو در بورس کالا تعریف می شود؛ دیگر شورای رقابت است که تصمیم گیر است و نه وزارت صمت و نه وزارت اقتصاد؛ اما همانطور که اشاره شد، در مقطع فعلی، موضع وزارت صمت و موضع وزارت اقتصاد در مورد عرضه خودرو ها در بورس کالا مشترک است.
وی در پاسخ به این که هم اکنون نگرانی گذشته از شکل گیری سه قیمت برای یک محصول خودرویی (قیمت کارخانه، بورس و بازار آزاد) اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در گذشته که وزارت صمت هم با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده بود (خرداد ماه سال جاری)، اتفاقی که افتاد این بوده که برای عرضه در بورس کالا، کف عرضه تعیین نشده بود؛ ازاین رو خودروساز با تعدادی محدود عرضه می کرد که منجر به شکل گیری های قیمت بالا می شد. اما زمانی که کف عرضه در بورس کالا برای عرضه خودرو های کم تیراژ تعیین و تعریف شد، دیگر رقابت ها در حالت منطقی شکل گرفت و قیمتها منطقی شد.



1401/10/29
16:29:48
0.0 / 5
350
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازار , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار