نایب رییس كمیسیون صنایع:

نظام مدیریتی در شركت های خودروسازی باید اصلاح گردد

نظام مدیریتی در شركت های خودروسازی باید اصلاح گردد آچار: نایب رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: علاوه بر شنیدن سخنان خودروسازان و درخواست حمایت شان، باید پذیرفت تا زمانی كه نظام مدیریتی در شركت های خودروسازی اصلاح نشود هر قدر هم از آنان حمایت های قیمتی و غیرقیمتی شود باز هم در مشكلات شان غوطه ور می مانند.



رضا علیزاده در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: بدهی هزاران میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان سال هاست كه سررسیده شده اما خودروسازان گرفتاری های مالی چند ماه اخیر را دلیل ناتوانی از بازپرداخت آنها عنوان می كنند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس افزود: سوء مدیریت شركت های خودروسازی و مشكلات اجرایی كارخانجات تولیدكننده خودرو طی سال های متمادی سبب انباشت هزاران میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان شد. باآنكه میزان دقیق بدهی خودروسازان به قطعه سازان مشخص نمی باشد اما برپایه اخبار غیررسمی این بدهی بالغ بر ۷، ۱۰ یا ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

بدبختی این است كه خودروسازان دولتی در هر دوره زمانی موفق شدند از طرق مختلف خواسته های شان را به مردم تحمیل كنند؛ چراكه بازار انحصاری مانع تولید رقابت شد؛ بنابراین با صنعتی روبرو می باشیم كه گرفتار انواع رانت و انحصار، مدیریت های سلیقه ای، كیفیت، ایمنی و قیمت نامطلوب و خدمات بعد از فروش نامناسب است.وی خاطرنشان كرد: با بررسی تاریخچه فعالیت شركت های خودروسازی حتی در دوران رونق فروش و درآمدزایی مناسب، این شركت ها باز توجه یا تمایل چندانی برای تسویه بدهی هایشان به قطعه سازان نداشتند؛ در حالیكه قطعه سازان همواره خواهان دریافت مطالبات خود از شركت های خودروسازی هستند حتی پیشنهاد دریافت سهام خودروسازان به ازاء مطالبات شان را هم مطرح كرده اند. در ظاهر بخش زیادی از سهام ایران خودرو و سایپا به سهامداران بخش خصوصی یا به عبارتی خصولتی ها واگذار شده است اما در عمل، هم سهم مدیریتی بخش دولتی و هم سهام دولت كه از مجموع سهام در اختیار بخش خصوصی بیشتر است، مانع رها شدن این دو خودروساز از پیچیدگی ها و بروكراسی مزمن دولتی شده است.

نایب رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار تاسف كرد: بدبختی این است كه خودروسازان دولتی در هر دوره زمانی موفق شدند از طرق مختلف خواسته های شان را به مردم تحمیل كنند؛ چراكه بازار انحصاری مانع تولید رقابت شد؛ بنابراین با صنعتی روبرو می باشیم كه گرفتار انواع رانت و انحصار، مدیریت های سلیقه ای، كیفیت، ایمنی و قیمت نامطلوب و خدمات بعد از فروش نامناسب است.

علیزاده با تاكید موكد، اظهار داشت: خودروسازان حتی نمی توانند از ایده آل ترین شرایط كه همان انحصاری بودن بازار كشور است، استفاده بهینه كنند و با رونق فروش، مطالبات قطعه سازان را بازپرداخت كنند. اصلاح ساختاری داخلی یكی از بزرگترین چالش های صنعت خودروسازی كشور است. اگر این اصلاحات در كارخانجات تولید خودرو اعمال شود و بسته های حمایتی دولت بخصوص در خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان هم به آنان عرضه گردد، هم حقوق مصرف كننده حفظ می گردد و هم حقوق خودروساز.




1397/06/15
12:21:56
5.0 / 5
110
تگهای خبر: بازار , پیچ , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار