مروری بر وضعیت صادرات پس از اجرای پیمان سپاری ارزی

افغانستان معادلات را به هم زد!

افغانستان معادلات را به هم زد! به گزارش آچار در حالیكه بعضی از تجار و صادركنندگان پس از اجرای پیمان سپاری ارزی بارها نسبت به احتمال كاهش یا توقف صادرات اخطار داده بودند، جدیدترین آمارها نشان داده است تنها صادرات به افغانستان با كاهش مواجه شده، اما صادرات ایران به مقاصد پاكستان و كشورهای مستقل مشترك المنافع (CIS) با افزایش همراه بوده است.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، اواسط شهریور ماه رئیس كل بانك مركزی از ابلاغ بخشنامه ای به گمركها اطلاع داد كه برپایه آن، صادركنندگان باید با امضای پیمان سپاری ارزی، تعهد بدهند ارز حاصل از صادرات را ظرف سه ماه به كشور وارد كنند؛ البته این بخشنامه در ماه های بعد دستخوش تغییراتی شد.
این طرح سبب اعتراض صادركنندگان و فعالان اقتصادی شد، چراكه به قول آنها این بخشنامه با قانون واردات و صادرات مغایرت دارد و رئیس اتاق بازرگانی ایران هم طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری خواهان اعمال اصلاحاتی در این طرح شد.
در این نامه ذكر شده بود كه صادرات به كشورهایی همچون عراق، افغانستان، كشورهای منطقه CIS و كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس كه از خیلی از مواقع با استفاده از ریال جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، نمی تواند مشمول حكم بازگشت ارز به چرخه اقتصادی كشور باشد و با اجرای این دستورالعمل، صادرات به كشورهای مذكور با مشكل و احیاناً با توقف روبرو خواهد شد.
یك عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم در هفته اول مهر ماه اعلام نموده بود كه صادرات ایران به عراق نصف شده و علت آنرا پیمان سپاری ارزی و اعتصاب كامیون داران عنوان كرده بود.
در چنین شرایطی جدیدترین آمار انتشار یافته از جانب سازمان توسعه تجارت نشان داده است میزان صادرات به پاكستان و كشورهای مستقل مشترك المنافع CIS در ماه مهر امسال به ترتیب ۲۷.۳ و ۲۹ درصد نسبت به شهریور ماه افزایش یافته است. همینطور ارزش صادرات به دو مقصد ذكر شده در مهر ماه حدود ۳۳ درصد نسبت به ماه پیش از آن بیشتر شده و به ترتیب به ۱۱۶ و ۱۸۴ میلیون دلار رسیده است.
در این میان تنها میزان صادرات محصولات ایرانی به افغانستان به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۰.۸ و ۱۳ درصد در مهر ماه نسبت به ماه پیش از آن كاهش یافته و به حدود ۲۰۳ میلیون دلار رسیده است.
میزان صادرات به كشور عراق هم حدودا ثابت بوده و در هر كدام از ماه های شهریور و مهر به صورت جداگانه بیشتر از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن كالا به این كشور ارسال شده است.
بررسی آمارهای موجود نشان داده است برخلاف گفته های برخی تجار، پیمان سپاری ارزی هنوز باعث كاهش چشمگیر یا توقف صادرات به كشورهای همسایه نشده است، اما به نظر می آید برای دستیابی به نتایج دقیق تر باید آمارهای صادراتی ماه های بعد هم به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.



1397/09/15
12:32:49
5.0 / 5
4955
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازرگانی , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار