معاون اجتماعی قوه قضاییه:

صنعت و تجارتی نداشتیم كه حالا نگران از بین رفتن آن باشیم

صنعت و تجارتی نداشتیم كه حالا نگران از بین رفتن آن باشیم به گزارش آچار معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اظهار داشت:. ما گذشته علمی، صنعتی و تجاری پر رونق در كشور خود نداشتیم و بازار پولداری برای تولید كنندگان خارجی بودیم. صنعت و تجارتی نداشتیم كه حالا نگران فاجعه بار بودن وضعیت آن و از بین رفتن آن باشیم.



به گزارش آچار به نقل از ایسنا، محمدباقر الفت بامداد امروز (دوشنبه) در جهت برگزاری سلسله نشست های "دوشنبه های گام دوم انقلاب" كه به منظور توجه به ابعاد حقوقی بیانیه گام دوم رهبر انقلاب از جانب سازمان بسیج حقوق دانان برگزار شد، اظهار نمود: قبل از ورود به بحث باید بگویم با تغییر ریاست قوه قضاییه بحث تحول مطرح گردیده است و بنا است كه وضعیت به سمت پاسخگویی به نیازهای مردم نیل پیدا كند. پیش از تغییر ایشان معاونت پیشگیری، صدمه های قوه قضاییه را در 450 عنوان احصاء كرد كه از این میان 12 چالش اولویت دار را مشخص كرد و باز از میان اینها 6 عنوان مانند پرونده های وارده به دادگستری و... بعنوان ابر چالش مشخص شد. تلاش ما این است حجم پرونده های وارده را كم نماییم و برای مثال مرجع اجرای احكام را برون سپاری نماییم.

معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان كرد: 12 هزار موسسه دولتی داریم كه امكان دارد ضد اشخاص برای مطالبه وجهی دادخواست داده اند و امكان دارد حاكم هم شده باشند. همین تعداد منجر به افزایش پرونده ها شده است كه اگر اینها را به نهاد و سازمان مالیاتی منتقل نماییم تاثیر زیادی در كاهش پرونده ها خواهد داشت. تحول مدنظر آقای رییسی با حرف عملی نمی گردد و نیازمند فكر هستیم.

وی تصریح كرد: در ارتباط با بیانیه گام دوم، تكالیف مشخص و بلندی برای حقوقدانان به صورت صریح و حتی غیرمستقیم در نظر گرفته شده است. هر كاری در جامعه انجام می دهیم باید مبتنی بر چارچوب حقوقی باشد. همه اقداماتی كه در ارتباط با این منشور صورت می گیرد می تواند تحلیل حقوقی داشته باشد. حضرت آقا مقدمه ای در متن این بیانیه دارند كه گذشته ما را تصویرسازی می كند. ما گذشته علمی، صنعتی و تجاری پر رونق در كشور خود نداشتیم و بازار پولداری برای تولید كنندگان خارجی بودیم. البته شاید وضعیت ما در حوزه صنعت و تجارت علمی رو به بهبود بود. حجم صادرات ما كجاست كه در حال خراب شدن و از بین رفتن است؟ می خواهم بگویم ما در معنا صنعت و تجارتی نداشتیم كه حالا نگران فاجعه بار بودن وضعیت آن و از بین رفتن آن باشیم.

الفت اضافه كرد: در راه حفظ صنعت اگر بخواهیم سند گام دوم را پیاده نماییم اشتباه می نماییم. ساختن برج روی بنای فرسوده كار غلطی است. ما باید طرح نویی ایجاد نماییم. با اتكا به گذشته نداشته نمی توان گام دوم را برداشت. این گام دوم به شكلی گام اول است. كشور یك ضعف جدی دارد كه تا بر طرف نشود ما به جایی نمی رسیم. ابزار اقتدار ما، اقتصاد است. میان شكوفایی اقتصادی و نقش حقوق دانان باید ارتباط ایجاد شود. ما به تلاش مضاعفی در این راستا نیازمند هستیم. اگر چرخ اقتصاد به حركت در نمی آید و درست حركت نمی كند دلیلش این است كه نمی توانیم برای روابط، ضوابط تعیین نماییم.

معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان كرد: هدف خصوصی سازی این بود كه چند قدم ما را به پیشرفت نزدیك كند اما به علت اینكه ما بعنوان حقوقدان نتوانستیم ضوابط را تعریف نماییم در این. حوزه ضعیف هستیم. به تازگی برای افزایش سرمایه در شركت هایی كه از راه خصوصی سازی واگذار شدند افزایش مجدد دارایی ها را پیشبینی كرده اند. وقتی دارایی های شركت را ارزیابی مجدد می نماییم اعلام می نماییم سرمایه افزوده شده در صورتیكه دارایی ای اضافه نشده است. این روش مزوّرانه و متقلبانه است. ما نتوانستیم ضابزه ای در این راستا مشخص نماییم. شركت هپكو در همین وضعیت قرار دارد. اگر ما روی این موضوعات تخصصی كار كرده بودیم به این وضعیت نمی رسیدیم.

وی افزود: ما دیگر نیازی به كلی گویی نداریم. آقا فرمودند اگر می خواهیم روی وضعیت كشور كار نماییم باید روی مسائل اقتصادی تمركز نماییم و تاكید نمودند هیچ راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم. ما باید به نیازهای حقوقی كشور صحیح پاسخ بدهیم. منشور عرضه شده توسط مقام معظم رهبری، نشان دادن چاره به ما بوده است.

الفت تصریح كرد: ما در قوه قضاییه هم اقدام كردیم و گروه های گوناگونی تشكیل شد و روی منشور كار كردیم و برنامه های عملیاتی را در مورد وظایف خود در قوه قضاییه تعریف كردیم و به آن وسعت دادیم. برنامه های عملیاتی جامع تر و وسیع تر با همكاری نهادها و در صورت هم افزایی خوب می تواند امكان پذیر باشد. ما در برنامه گام دوم دست همكاری را به سمت دانشگاهیان و حقوقدانان دراز می نماییم تا از این شرایط نامطلوب خارج شویم.





منبع:

1398/05/14
13:52:59
5.0 / 5
4714
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار