لاهوتی:

خودرو های باقی مانده در گمرك بزودی تعیین تكلیف می شود

خودرو های باقی مانده در گمرك بزودی تعیین تكلیف می شود به گزارش آچار رئیس كمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران می گوید احیانا در آینده نزدیك، خودرو های رسوب شده در گمرك تعیین تكلیف نهایی خواهند شد.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، از ماه های ابتدایی سال قبل و همزمان با افزایش قیمت ارز و بازگشت تحریم های یك جانبه آمریكا ضد ایران، دولت تصمیم گرفت واردات بیشتر از ۱۴۰۰ قلم كالا را ممنوع كند و تنها كالاهای اساسی و كالاهایی كه جزو مواد اولیه و واسطه ای به شمار می روند و مشابه داخلی ندارند را همچنان وارد كند.
یكی از محصولاتی كه واردات آن ممنوع گردید، خودرو بود. در شرایطی كه در سال های گذشته با وجود تعرفه های وارداتی، امكان ورود خودرو های جدید وجود داشت، بعد از مصوبه سال قبل هیئت دولت، خودرو در لیست ممنوعه های وارداتی قرار گرفت و در ماه های گذشته هم با وجود برخی صحبت ها و گمانه زنی ها از این لیست خارج نشد.
آنچه كه سرنوشت اجرای این مصوبه را نامعلوم كرده خودروهایی است كه قبل از نهایی شدن این دستورالعمل دولت به گمركهای داخلی وارد شده اما نتوانستند در دوره زمانی مجاز از گمركها شوند. این خودرو ها هم دو دسته اصلی دارند؛ گروه نخست خودروهایی كه رسما ثبت سفارش شده اند، تشریفات گمركی را پشت سر گذاشته اند اما به علت ممنوعیت واردات امكان ترخیص پیدا نكرده اند و دسته دوم خودروهایی كه این فرآیند قانونی و ثبت سفارش را هم طی نكرده اند و امروز در گمركها رسوب كرده اند.
چند روز قبل دولت اعلام نمود كه اجازه ترخیص برخی از خودرو های باقی مانده در گمرك را صادر كرده و بر مبنای اظهارات محمد لاهوتی، رئیس كمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران خودرو های ترخیص شده از گروه خودروهایی هستند كه فرآیند ثبت سفارش را طی كرده اند و تنها به دستور ترخیص احتیاج داشته اند.
او به پایگاه اطلاع رسانی اتاق تهران گفته كه خودروهایی كه در جلسه اخیر هیات دولت با ترخیص آنها موافقت شده است، خودروهایی است كه ثبت سفارش دارند و در یك بازه زمانی كه دولت مهلت داد بخشی از تشریفات قانونی ترخصی آنها طی شد تا از گمرك بیرون بروند، اما به رغم پرداخت حقوق و عوارض گمركی، به علت طولانی شدن تشریفات ترخیص، برگه سبز آنها بعد از مهلت قانونی صادر شده و آنها اجازه خروج پیدا نكرده اند. در نشست آذرماه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، مسئله رسوب خودرو ها و تبعات آن، توسط نمایندگانی از انجمن واردكنندگان خودرو مطرح و بعد از آن، مكاتبات گوناگونی از جانب كمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات و معاونت كسب وكار اتاق تهران انجام شد و بدین ترتیب، پیشنهادی برای رئیس اتاق تهران تنظیم و ایشان هم برای حل این مسئله با قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و وزیر امور اقتصاد و دارایی مكاتبه كردند و نهایتاً با پیگیری دبیركل و رئیس اتاق تهران و طرح این پیشنهادات در هیات دولت با ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو موافقت شده است. البته گفته می شود كه سایر خودرو های دپو شده هم در شرف تعیین تكلیف نهایی هستند.
بر مبنای اظهارات لاهوتی، به نظر می آید كه بعد از ترخیص خودرو های ثبت سفارش شده، دولت به سراغ خودرو های در گمرك مانده ای خواهد رفت كه حتی این فرآیند را هم طی نكرده اند و باید دید آیا اساسا امكان ترخیص آنها و ورودشان به بازار ایران وجود دارد یا تصمیمی جز این برای این خودرو ها اتخاذ خواهد شد.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، با ممنوعیت ورود خودرو های خارجی به كشور، از سال قبل تعداد خودرو در گمركات باقی ماند كه دولت در ماه های گذشته كوشیده برای ترخیص آنها برنامه هایی را اجرایی كند. تعداد این خودرو ها ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه بود كه به دلایلی همچون تغییر شرایط ارزی و همینطور ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، ترخیص آنها متوقف و در گمرك ها، بنادر و مناطق دپو شد، اما در نیمه دوم سال قبل و با مصوبه هیات دولت در مهلتی شش ماهه ۷۱۵۳ دستگاه از آنها ترخیص و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر به علت آخر مهلت تعیین شده، در گمرك ها باقی ماند.
بعد از ماه ها گمانه زنی و پیشنهادهایی كه از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس كل بانك مركزی عنوان شد، سرانجام دولت در جلسه هفته گذشته خود تغییر در شرایط فعلی و ترخیص برخی از خودرو های باقی مانده در گمرك را تصویب كرد.




منبع:

1398/11/20
14:08:48
5.0 / 5
4461
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار