مقیمی عنوان كرد:

آهنگ تغییر در ایران خودرو شروع شده

آهنگ تغییر در ایران خودرو شروع شده به گزارش آچار مرکزی مدیرعامل شرکت ایران خودرو اظهار داشت: رقم بدهی شرکت به قطعه سازان 15 هزار میلیارد تومان است.


فرشاد مقیمی ۲۵ دیماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور مدیرعامل شرکت ایران خودرو برگزار شد، اظهار نمود: مجموعه ایران خودرو در سال جهش تولید تلاش دارد که در شقوق مختلف حوزه تولید، اهداف مختلف خودرا محقق کند.
وی اضافه کرد: در حوزه خودرو سواری نسبت به سال قبل بالای ۵۰ درصد و در عرصه تولید خودرو های سنگین نیز ۴۶ درصد رشد حاصل شده است، اینکار به برکت همت و پشتکار شبکه تامین شرکت در وضعیت تحریم و کرونا انجام گرفت و از آن چیزی که بودیم فاصله گرفتیم، اما هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و باید قدم های بیشتری برداریم، با برنامه ریزی می توان به توفیقات بیشتر دست یافت.
مقیمی با اعلان اینکه ۲۴ شرکت در استان مرکزی به صورت مستقیم با ایران خودرو همکاری می کنند و ۴ تا ۵ درصد قطعات مورد نیاز این شرکت توسط این استان تامین می شود، اظهار داشت: شرکت این آمادگی را دارد که از نظر تعداد شرکت های همکار و قطعات تولیدی، این همکاری را افزایش دهد و اگر در هر جایی امکان ساخت داخلی قطعاتی که به خارج سفارش می دهیم وجود داشته باشد، اساسا استقبال می نماییم.
وی اشاره کرد: بتازگی خودرویی جدید عرضه شده است و برای نخستین بار است که در زمان تحریم که انتظار توقف این صنعت می رفت، فعال تر شده ایم، خودروی جدیدی تولید کردیم و به زودی رویداد مهمی در کشور رونمایی می شود که انقلابی در صنعت خودروسازی کشور رقم می زند.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اعلان اینکه گیربکسی که استفاده می شود ۹۵ درصد داخلی سازی شده اما ژن آن فرانسوی است، اظهار داشت: در این دوره شاهدیم که گیربکس ۶ دنده دستی کاملا داخلی سازی و در راناپلاس نیز نصب گردید و در دیگر محصولات نیز نصب می شود. کار بزرگی در این عرصه رقم زده شده است و حتما گیربکس اِی ام تی و اتوماتیک نیز مدنظر است تا به چرخه خدمات شرکت به مردم اضافه شود.
وی با تاکید بر اینکه باید توانمندی ها را متمرکز کرد، اضافه کرد: در بحث داخلی سازی باید حتما اقدام نماییم. حدود ۱۰۰ قطعه که سال قبل از خارج وارد می شد، امسال داخلی سازی شده است که این امر کاهش وابستگی به خارج را به دنبال خواهد داشت و در حقیقت کلیدروشن و خاموش آن در اختیار خارج نخواهد بود.
مقیمی با اعلان اینکه نیاز به سرمایه در گردش بیشتر داریم، اظهار داشت: مسلما با ارزیابی تفاوت قیمت مواد اولیه نسبت به سالهای گذشته باید سرمایه در گردش بیشتری در اختیار داشته باشیم و تلاش خواهیم داشت که قسمتی از مطالبات شرکت های قطعه ساز را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت نماییم، البته بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به شرکتها درست نیست، عدد درست مطالبات ۶۵۰ شرکت قطعه ساز همکار با ایران خودرو، ۱۵ هزار میلیارد تومان است که ۵ هزار میلیارد تومان آن بدهی ۱۲۰ روزه است که اساسا بر طبق برنامه زمانبندی منابعی که ظرف یک ماه آتی تزریق می شود این مطالبات پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به عوامل زیان ده بودن تولید خودرو اضافه کرد: قسمتی از این امر به بیرون از بنگاه و بخشی به درون بنگاه مرتبط می باشد. از سال قبل تا امروز بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از دارایی های غیرمولد ایران خودرو واگذار شده و تبدیل به دارایی های مولد شده است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه پیش از عرضه یک خودرو، استانداردهای اروپا را دریافت کردیم و این امر برای نخستین بار در این شرکت رقم خورده است، اضافه کرد: ۷۱ درصد قیمت تمام شده یک خودرو، هزینه قطعات و اجزا و مواداولیه ای است که خریداری می شود و اگر به سمت کاهش قیمت می رویم کاهش قیمت تمام شده به عملکرد شرکت های قطعه ساز نیز باز می گردد.
وی با اعلان اینکه چرا باید یک قطعه ساز نتواند از مراجع رسمی مواد اولیه بخرد؟ اظهار داشت: امروز برخی اقدامات تعریف شده است که برمبنای آن در صدد متناسب سازی و درست کردن قیمت خودرو هستیم، در وضعیت قیمتی موجود، مصرف کننده و تولیدکننده بازنده این بازار هستند و به دنبال حل این شکاف قیمتی هستیم که البته حل این شکاف به مدلول رساندن قیمت تولید به قیمت بازار و مصرف کننده نیست و موافق آن هم نیستیم. داخلی سازی تعدادی از قطعات کاهش قیمت را بهمراه داشته است و از سویی اشتغال را رقم زده و در بعضی مواقع با رقابت نیز کاهش قیمت را محقق کردیم.
وی افزود: پراکندگی بالای قطعه سازان در کشور نیز هزینه تولید را بالا می برد البته می توان مدیریت کرد بطوریکه مثلا مجموعه قطعه سازان را در یک شهرک مستقر کرد.
مقیمی با اعلان اینکه جذب نیرو از سال ۹۸ تا حالا انجام نشده است و جلوی ورود نیروهایی که نیاز نداریم گرفته شده است، اظهار نمود: آهنگ اصلاحات در شرکت شروع شده و برنامه منسجم نیز مدنظر است و اصلاح ساختار مالی و منابع انسانی در دستور کار قرار دارد.
وی با اعلان اینکه برای ۶ ماه نخست سال آینده تولید ۳۶۰ هزار دستگاه و در نیمه دوم ۳۸۰ هزار خودرو هدفگذاری شده است، اضافه کرد: تا اختتام آذرماه امسال از تولید ۳۷۰ هزار خودرو گذشتیم و با برنامه ریزی در دهه فجر از کل تولید سال ۹۷ عبور می نماییم و به ۵۰۰ هزار دستگاه می رسیم که این امر نشان میدهد ظرفیت تولید و توان طراحی در کشور وجود دارد.
مقیمی اظهار داشت: ایران خودرو هر سال یک محصول جدید به بازار عرضه می کند و این امر جدا از ارتقای محصولات موجود است. همچنین۲۰۰ هزار خودرو معوق سال قبل امسال به ۱۵ هزار خودرو رسیده است و تا آخر سال همه خودرو های معوق به دست مردم خواهد رسید. البته برای خودرو های فروش فوری هیچ معوقه ای نداریم ولی باتوجه به اختلاف قیمت کارخانه با بازار با سیلی از تقاضاها مواجه هستیم ولی با این وجود از سال قبل تا امروز برای هیچ فردی تغییر زمان تحویل لحاظ نشده و برای حقوق شهروندی مردم اهمیت قائلیم.
وی با تاکید بر اینکه بیش از یک سال است که سبدفروشی در شرکت صورت نمی گیرد و فروش فقط از یک درگاه اینترنتی انجام می گیرد، در بحث فروش قطعات آمادگی داریم که شرکت ایساکو تمام شبکه فروش قطعات را بکار گیرد که قطعات به دست خرده فروش برسد، همین طور به موضوع آموزش مکانیک ها و نمایندگی ها نیز توجه لازم را خواهد داشت و برگزاری دوره آموزشی را دنبال می نماییم، همین طور با تزریق منابع مالی کمیسیون نمایندگی ها پرداخت می شود.
مقیمی در این خصوص که خط تولید ایران خودرو در استان مستقر شود اظهار داشت: اجازه دهید این مساله در جلسات کارشناسی بیشتر بررسی شود. در بحث تولید خودرو های سنگین توسط هپکو نیز موارد را بررسی خواهیم کرد.
وی درباب توجه به داخلی سازی اظهار نمود: تولید اتوبوس را با ۸۵ هزار یورو ارزبری شروع کردیم، اما امروز ارزبری این تولید به ۴۲ هزار یورو رسیده و در سال آینده به ۳۳ هزار یورو خواهد رسید. تلاش خواهیم داشت که از ظرفیت های داخلی استفاده نمائیم و در داخلی سازیبا کسی شوخی نداریم چونکه از اهداف ماست و باید صورت گیرد. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز این مساله مدنظر قرار گرفته است و اگر سیاست گذاری درست صورت گیرد، اساسا قطعه سازان انگیزه بیشتری خواهند داشت.
مقیمی با تاکید بر اینکه در حوزه الکترونیک وابستگی بالایی به خارج از کشور داریم و باتوجه به ظرفیت های استان می توان در این حوزه ورود کرد، اضافه کرد: تعداد شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو را کم خواهیم کرد. حدود ۱۷ شرکت به مزایده گذاشته شده است و قسمتی از سهام بانک پارسیان نیز به فروش رفته است.

تمام



منبع:

1399/10/26
12:17:28
0.0 / 5
307
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار