انتقاد تولیدكنندگان نسبت به ممنوعیت صادارت تایر

انتقاد تولیدكنندگان نسبت به ممنوعیت صادارت تایر به گزارش آچار سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ضمن اشاره به شکستن رکورد تولید انواع تایرها امسال از اعمال سیاست های غیرمنطبق با شرایط فعلی، ممنوعیت صادرات مازاد تولید و نادیده گرفتن سرمایه گذاری های قابل توجه واحدهای تولیدکننده برای ادامه جهش تولید برای سال آینده، انتقاد نمود و اعتقاد دارد که عملا سیاست گذاری ها منجر به کشیده شدن ترمز فعالیتهای شبانه روزی صنعت تایر برای جهشی بزرگ است.


مصطفی تنها در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به جهش تولید در صنعت تایر در سالجاری، اظهار نمود: این جهش مطلوب به نحوی بوده است که طی ۱۰ ماهه ابتدایی سالجاری، به اندازه تمام سال ۱۳۹۸، تایر ساخته شده است که همه انواع تایرها را شامل می شود؛ در انواع تایرها و بخصوص تایرهای سواری، افزایش ظرفیت عملی تولید داشته ایم. ازاین رو با میزان تولید تا آخر سال، طبق برآوردها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید، حتی بیشتر از نیاز بازار تولید خواهیم داشت؛ این در شرایطی است که سال ها گذشته، تا حدودی کمبود تولید نسبت به میزان مصرف و نیاز بازار داشته ایم.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید تایر برای سال آینده اطلاع داد و اظهار داشت: همچنان برنامه ریزی ها بر این اساس است که سال آینده هم بتوانیم افزایش تولید تایر، بخصوص در تایرهای باری رادیال که حالا باوجود افزایش ظرفیت شدیدی که ایجاد شده، بازهم نسبت به مصرف و نیازکشور کم است و بخشی از آن وارداتی است، را ادامه دهیم؛ تلاش خواهیم کرد که در بخش تایرهای باری رادیال هم ضعف خویش را تا حد قابل توجه ای جبران نماییم تا بتوانیم حداقل ۸۰ درصد نیاز بازار کشور را در داخل تولید نماییم.
وی ادامه داد: اقداماتی که در جهت افزایش تولید صورت گرفته، مستلزم سرمایه گذاری و افزایش شدید بهره وری بوده است. واضح است که در شرایط فعلی تحریمی که اکثریت صنایع با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، توانستیم عمکرد خوبی داشته باشیم و تکنولوژی خویش را نوسازی کرده ایم. علاوه براین محصولات جدید که پیش از این معمولا با استفاده از کمک فنی خارجی ها ایجاد تحول می کردیم، به بازار عرضه کردیم و ظرف چند سال گذشته، در همه مراحل ضعف توسعه ای خویش را توانمندسازی کردیم که در نهایت سال جاری محصول نهایی عرضه شده است و توانسته ایم متناسب با استانداردهای روز اروپا، تولید خویش را افزایش دهیم.
این مقام صنعتی خاطرنشان کرد: اما با عنایت به وضعیت فعلی، به چند مشکل اساسی برمی خوریم که امکان دارد در سال آینده، شتابی که امروز برای افزایش تولید در پیش گرفته ایم، را مانع شود؛ چنانچه هم بخواهیم با تاکید بر توان خود و بدون انتظار از دولت و مسؤلان با همین شتاب پیش رویم، ما را به مشکلات مختلف دیگری گرفتار خواهد نمود. به طور مثال تایرهای سواری انواع گوناگونی دارد و تایر خودرو ها با شاسی های بلند که خود دارای چند سایز است، مناسب خودرو های پژو، پراید و... نیست و بالعکس. هر اندازه تایر برای برخی از خودرو ها قابل استفاده است؛ ازاین رو زمانیکه می گوییم از میزان حجم مصرف عبور خواهیم کرد، این بدین معنا نیست که برای تک تک خودرو ها قابلیت تولید به یک میزان وجود دارد؛ بلکه برخی سایزها تولید بیشتری دارند، برخی کمتر و تولید متناسب با کشش بازار صورت می گیرد.
تنها تصریح کرد: ازاین رو در شرایط احتیاج داریم که به تولیدکنندگان مجوز صادرات داده شود. امروزه با مدیریت های کلان سنتی نمی توان صنعتی را که شتاب گرفته تا خویش را بالا بکشد، اداره کرد. حالا نمی توان با همان قانونی که دو سال قبل یا حتی سال قبل که ظرفیت تولید ما کفاف نیاز یا مصرف داخل را نمی داد، پیش رفت. لازم است که سیاست گذاران هم مقداری انعطاف داشته و خودشان را با شرایط تطابق دهند. هم اکنون شدیدا نیاز داریم که این امکان به ما داده شود که حداقل برای برخی تایرها (همچون تایر خودرو های شاسی بلند) و برای برخی از واحدها که افزایش تولید بیشتر از نیاز مصرفی داخل دارند و حتی توان تولید مازاد در سال آینده هم وجود دارد، بتوانیم صادر نماییم.

لطفا ترمز شتاب و جهش تولید را نکشید؟
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر خاطرنشان کرد: پیش از این تایر خودرو های شاسی بلند، وارد می شدند اما حالا تولیدکنندگان داخلی با فناوری روز دنیا و با دانش فنی داخلی، در این امر خودکفا شده اند و به خود طمینان داریم اگر به ما اجازه صادرات دهند، می توانیم بازارگشایی در خارج از کشور داشته باشیم. چرا برای مازاد تولید اجازه صادرات داده نمی گردد تا انگیزه ای باشد برای تولیدکننده که بتواند سال آینده هم جهش تولید را ادامه دهد و تولید را توسعه دهد؟.
وی ضمن تاکید براینکه تولیدکنندگان تایر، نگران سال آینده هستند، اظهار داشت: باتوجه به اینکه خویش را تجهیز کرده و بهره وری نیروهای خویش را بالا برده ایم تا روند افزایش تولید ادامه دار باشد، نگران و بلاتکلیف از این جهت هستیم که با همین روند، تولید را افزایش دهیم یا سیستم تولید را متوقف کنیم؟ با توقف سیستم، تکلیف سرمایه گذاری های صورت گرفته و آهنگ تولید چه خواهد شد؟
تنها افزود: از طرفی سیاست های وارداتی هم کماکان همچون سابق است و شرایط را برای تولیدکننده داخلی تایر سخت تر کرده است. ۲۷ بهمن ماه سالجاری بود که شنیده شد که توافقی میان مقامات وزارت صمت و وزیر راه و شهرسازی صورت گرفته تا ۲۰۰ میلیون دلار واردات تایر انجام گیرد؛ حتی گفته نشده که چه نوع تایری مقرر است وارد شود؟

پیش می آید که تایری وارد می شود که تولید داخلی هم دارد...
وی ادامه داد: اگر مقرر است برای واردات برنامه ریزی شود، ما که تولیدکننده و عنصر اساسی این صنعت هستیم، هم یک سر ماجرا هستیم؛ چرا ما درجریان تصمیمات و مورد مشورت قرار نمی گیریم؟ چرا از ما سوال نمی شود؟ بایستی از ما توضیح بخواهند، برنامه ها و آمار تولید ما را مورد بررسی قرار دهند؟ سوال شود آیا همچون سال گذشته، احتیاج به واردات وجود دارد؟ یا اینکه اصلا صنعت در چه وضعیتی قرار دارد؟
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پاسخ به این سؤال که آیا هم اکنون تایری وارد می شود که امکان تولید داخل دارد اما به علت عدم آگاهی، وارد هم می شود؟، خاطرنشان کرد: بارها این اتفاق افتاده است. بارها شده تایری که در کشور تولید می شده، وارد هم شده است.
تنها با یادآوری اینکه در سال ۹۷ مشکلی برای رانندگان خودرو های باری بوجود آمد که تایر سنگین با کمبود مواجه گردید و آنها دست به اعتصاب زدند، اظهار نمود: این تجربه سپری شد؛ حالا با همان سیاست آن زمان که نمی توان برخورد کرده و پیش رفت. آن سال تعرفه واردات تایرهای سنگین رادیال را به شدت پایین آورند و از ۲۶ درصد به پنج درصد تبدیل کردند؛ اما حالا که تا این حد میزان تولید را بالا برده ایم که مازاد تولید داریم، چرا بایستی همچنان تعرفه واردات همان پنج درصد سال ۹۷ باقی مانده باشد؟ چرا تعرفه را به جایگاه قبلی خود برنمی گردانند؟ چرا بازارگشوده برای واردات تایرهایی خارجی که امکان تولید داخل دارند، عمل می کنیم؟

تعرفه واردات بایستی به جایگاه اصلی خود بازگردد
این مقام صنعتی هم اکنون کارخانه تایرسازی داریم که یک طرح توسعه ای با سرمایه گذاری بسیار بالا آماده ورود به بازار است که با ورود آن به بازار، ظرفیت تولید تایرهای باری رادیال کشور دو برابر خواهد شد؛ اما احتیاج به حمایت هم دارد تا سرمایه گذاری انجام شده مجدد به چرخه بازگردد تا خط تولید باقی بماند.
وی در ارتباط با نیازهای حمایتی، تصریح کرد: برای حمایت نخستین کاری که بایستی صورت گیرد، این است که تعرفه را به میزان قبلی خود بازگردانند. به تولیدکننده داخلی و سرمایه گذار فرصت و اجازه فعالیت دهند. سرمایه گذار انتظار دارد که طی مدت پیشبینی شده بتواند سرمایه خویش را بازگرداند، اما ادامه همان مکانیزم و روش های پیشین، راه را برای واردات باز می گذراد و تایر وارداتی وارد بازارمی شود و تولید کارخانه داخلی مازاد نیاز بازار می شود.



1399/12/17
13:21:56
0.0 / 5
359
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار