بازار خودرو در سال ۹۹ ،

از صعود قیمت ها در بازار تا نبود خریدار در ماه های پایانی سال

از صعود قیمت ها در بازار تا نبود خریدار در ماه های پایانی سال به گزارش آچار بازار خودرو سال ۱۳۹۹ بازاری پر از نوسان، التهاب و چالش بود. در حالیکه در نیمه اول سال قبل روندی صعودی طی کرد اما مدتی بعد فروکش کرد. شهریور ماه باردیگر روند صعودی خویش را از سر گرفت و حدودا دو ماهی هم ادامه داد اما در نهایت از آبان ماه دیگر رمقی برای افزایش نداشت، با ثبات نرخ ارز و کنترل شدن آن و همینطور عرضه کافی خودروسازان به بازار، روند بازار خودرو سال را کاهشی و باثبات به پایان رساند.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، سال قبل برای بازار خودرو، سالی متفاوت و با حاشیه های فراوان بود. این در شرایطی است که در پس برکناری رضا رحمانی از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبحث افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار مطرح بود و در نهایت بعد از جلسه روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ستاد تنظیم بازار و اتخاذ تصمیمات جدید در ارتباط با قیمت خودرو، رئیس جمهوری با صدور حکمی حسین مدرس خیابانی را بعنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب کرد و رضا رحمانی را از راس این وزارت خانه کنار گذاشت.
البته که تصمیم گیری برای آنکه قیمت خودرو های سایپا ۲۳ درصد و قیمت محصولات ایران خودرو ۱۰ درصد افزایش یابد و قیمت خودرو در کف بازار هم شامل قیمت درب کارخانه بعلاوه حداکثر ۱۰ درصد سود باشد (هرچند که هیچ گاه این قیمت گذاری در تعیین قیمت خودرو ها در بازار اجرایی نشد) هم در تغییر روند بازار موثر بود و برای چند وقتی بازار را به سمت نزولی شدن کشاند.
اما در تشریح سال ۱۳۹۹ برای بازار خودرو میتوان اظهار داشت که سالی که گذشت، نوسانات زیادی در بازار خودرو دیده شد. در ابتدای سال به دنبال شیوع کرونا، که از اسفند ماه ۱۳۹۸ کاهش قیمت ها و خالی شدن بازار از مشتریان را به وجود آورد، ادامه داد. باتوجه به شیوع ویروس کرونا، فروردین ماه ۱۳۹۹ بازار خودرو تعطیل و آغاز کار بازار خودرو به طور رسمی از اردیبهشت ماه شروع شد.
در ایام نخست اردیبهشت ۱۳۹۹، قیمت ها پایین بود و تفاوت چندانی با قیمت ها در اسفند ۱۳۹۸ نداشت. اما از اواخر اردیبهشت ماه و به ویژه خرداد ماه، افزایش قیمت ها در بازار خودرو شروع شد و تا اوایل مردادماه هم ادامه داشت اما در مردادماه نوسانات کمی به خود دید. این نوسانات محدود و حداقلی، تا یکماه بعد از آن ادامه داشت.
اما از اواخر شهریور ماه، قیمت ها در بازار خودرو مجدد روندی صعودی در پیش گرفت و تا اوایل آبان ماه هم این روند افزایشی را ادامه داد؛ اما از آبان ماه روند کاهش قیمت ها آغاز شد که این روند نزولی تا آخر سال ۱۳۹۹ یز ادامه دار بود.
طی سال ۱۳۹۹ نوسانات زیادی در بازار خودرو تجربه شد اما در هرصورت در ایام پایانی سال، همان کاهشی حدودا ۳۵ درصدی که از آبان ماه با ۲۱ درصد شروع شد و تا ۳۵ درصد پیش رفت، حفظ شد و همان فاصله قیمتی باقی ماند. البته با این تفاوت که در ایام پایانی سال ( ازنیمه اسفندماه ۱۳۹۹ به بعد) مشتری چندانی به بازار رجوع نکرد و معاملات در بازار خودرو در نقطه صفر قرار داشت و بازار خودرو سال ۱۳۹۹ را بی مشتری و متقاضی به پایان رساند.
در ایام پایانی سال خریداری در بازار دیده نمی شد و فروشنده بسیار بود و دیگر آن تقاضاهای کاذب در زمان اوج بازار خودرو که به جهت سرمایه گذاری بود، فروکش کرده بود. طی ماه های پایانی سال تقاضاهای محدودی هم که وجود داشت و افراد برای خرید به بازار رجوع می کردند، نیاز واقعی به خودرو داشتند و مصرف کننده واقعی بوده اند.

قیمت خودرو در بازار وابسته به نوسانات ارزی و میزان عرضه
شایان ذکر است که طبق اعلام کارشناسان بازار خودرو، افزایش یا کاهش قیمت ها در بازار خودرو کاملا وابسته به نوسانات ارزی و میزان عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان بستگی دارد. چنانچه نوسانات ارزی وجود نداشته باشد و افزایش عرضه به بازار ایجاد شود، شاهد کاهش بیشتر قیمت ها هم خواهیم بود و فاصله قیمتی کارخانه و بازار کمتر و کمتر خواهد شد.
آنطور که سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- به این خبرگزاری اعلام نموده است: به طور مثال کوییک R اتوماتیک که به میزان قابل توجهی عرضه و تحویل مشتریان شد، حدود ۳۰ الی ۳۲ میلیون تومان زیر قیمت مصوب کارخانه در بازار مورد معامله قرار گرفت.
ازاین رو پرواضح است که با افزایش عرضه، فاصله قیمتی بازار و کارخانه کمتر می شود. ضمن اینکه با کاهش و کنترل نرخ ارز هم در کنار این افزایش، قیمت ها واقعی تر خواهد شد. بنابراین پیشبینی فعالان بازار خودرو برای سال ۱۴۰۰ هم این است که چنانچه نوسان ارزی چندانی در بازار ایجاد نشود و خودروسازان به میزان کافی که تأمین کننده نیاز بازار باشد، عرضه داشته باشند، تقاضای کاذب دیگر ایجاد نخواهد شد و شاهد ریزش قیمت خواهیم بود.
اما بالعکس چنانچه نوسانات ارزی شدید در بازار ارز رخ دهد و در حقیقت در رفتن فنر ارز باشیم یا عرضه خودروسازان با مشکل روبرو شده و پاسخگوی نیاز مشتریان نباشد، بطور قطع خودرو بازهم تبدیل به کالایی سرمایه ای خواهد شد و شاهد افزایش مجدد قیمت خودرو ها خواهیم بود. ازاین رو نرخ ارز و میزان عرضه به بازار دو عامل اثرگذار اصلی بر روند قیمت ها در بازار خودرو است. بعنوان نمونه سمند LX در سال ۱۳۹۸ که نرخ ارز در محدوده ۱۴ هزار تومان قرار داشت، ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت اما در ایام صعودی شدن نرخ ارز تا ۳۲ هزار تومان و افزایش قیمت ها در بازار خودرو، تا ۲۱۰ الی ۲۱۵ میلیون تومان هم پیش رفت اما با کنترل نرخ ارز در آخرین روز سال ۱۳۹۹ در محدوده ۱۷۶ میلیون تومان قرار گرفت.
یا به طور مثال پراید ۱۱۱ در اسفند ماه ۱۳۹۸، حدود ۶۲ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ حدود ۶۰ میلیون تومان بود اما در همین ایام در سال ۱۳۹۹، پراید ۱۳۱ حدود ۹۸ تا ۱۰۰ میلیون تومان، تعیین قیمت شده بود. ازاین رو با افزایش قیمت ارز، تورم هم بوجود آمد و با کنترل آن قیمت ها از اوج خود و غیرواقعی شدن، فاصله گرفت. ازاین رو تاکید می شود که قیمت خودرو رابطه مستقیم با نرخ ارز و روند عرضه خودروسازان به بازار متناسب با تقاضای بازار است.




منبع:

1400/01/02
13:46:46
0.0 / 5
510
تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار