گزارش آچار؛

نقض قانون و بازگشت امضاهای طلایی عواقب یك تصمیم غلط

نقض قانون و بازگشت امضاهای طلایی عواقب یك تصمیم غلط به گزارش آچار بعد از چالش های گذشته کمبود تایر برای کامیونداران در سال ۱۳۹۷، سامانه توزیع سیستمی تایر موفق شد بازار متلاطم تایر را مهار کند؛ اما تصمیم یک شبه وزارت صمت این رشته ها را پنبه خواهد نمود.


به گزارش آچار به نقل از مهر، بعد از چالش های گذشته کمبود تایر برای کامیون داران در سال ۱۳۹۷، سامانه توزیع سیستمی تایر موفق شد بازار متلاطم تایر را مهار کند؛ اما تصمیم یک شبه وزارت صمت برای توزیع غیر سیستمی لاستیک، می تواند تمام رشته های این سامانه را تبدیل به پنبه کند. طی روزهای اخیر، محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، با ابلاغ دستوری اعلام نمود شرکتهای تولیدکننده تایر می توانند ۵۰ درصد از تولید تایرهای سنگین سایز ۲۴ خویش را جهت پیشگیری از رسوب شدن بیش از اندازه آن در انبارها، در خارج از سامانه توزیع سیستمی تایر توزیع کنند. پیش از این به دلیل فقدان نظارت سیستمی بر صنعت لاستیک، کامیون داران بحران های گوناگونی را به علت کمبود لاستیک سنگین تجربه کردند، اما در برهه کنونی که رضایت نسبی از جانب کامیون داران وجود دارد و بازار لاستیک سنگین توانست به کمک سامانه توزیع سیستمی تایر، بعد از مدت ‎ها فراز و نشیب به آرامش نسبی برسد، وزارت صمت با این تصمیم پر ریسک و نسنجیده، می تواند این بازار را به وضعیت متلاطم گذشته باز گرداند. علاوه برآن، اعمال معافیت برای خرده فروشان تایر از ثبت قیمت فروش به مصرف کننده در سامانه توزیع سیستمی لاستیک هم تصمیم سوال برانگیز دیگری است که از جانب این وزارت خانه اتخاذ شده است. لازم به ذکر است اگر قیمت فروش به مصرف کننده در سامانه توزیع سیستمی تایر درج نشود، این سامانه عملاً نمی تواند کمکی به بازرسان و کاشفان احتکار و گرانفروشی کند. به نظر می آید که غیر سیستمی کردن فرایند توزیع به صورت ناگهانی، آن هم در بازار تایر که مدت زمان زیادی تنها با نظارت هوشمند قابل کنترل بوده است، سبب خواهد شد که شفافیت این بازار به صورت کلی مخدوش شده و به تبع آن کنترل قیمت ها و پیشگیری از احتکار ناممکن شود. «نقض قانون» و «بازگشت امضاهای طلایی» نتیجه تصمیم غلط وزارت صمت داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری سال قبل ضمن اشاره به عملکرد موفق این سامانه، گفته بود که از زمانی که این سامانه در سال ۹۷ به راه افتاده است تابحال ۳ میلیون و ۸۰ هزار حلقه لاستیک در آن ثبت شده است. ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه از این تعداد، منجر به صدور حواله و دریافت آن از جانب مالک ناوگان شده و ۲۸۰ هزار حلقه دیگر هم در سامانه باقی مانده است. به استناد این آمار نمی ‎توان اظهار داشت که تایرهای زیادی در انبارها رسوب کرده است و این مساله منجر به ضرر عرضه کنندگان تایر می شود. از طرفی تصمیم وزارت صمت برای توزیع خارج از شبکه بخشی از تایرهای سنگین، بر خلاف ضوابط اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همینطور مصوبات کمیته پایش حمل و نقل کشور است. به نظر می آید که با عنایت به تجربه های پیشین، این تصمیم غیرکارشناسی سبب عدم اطمینان به داده های سامانه توزیع تایر و متعاقب آن باعث بر هم خوردن آرامش نسبی موجود در بازار این کالای اساسی و استراتژیک خواهد شد. علاوه بر این، تصمیم جدید وزارت صمت امکان دارد زمینه بازگشت به دوران ابلاغ های کاغذی و امضاهای طلایی را مجدداً فراهم نموده و بازار تایر را در اختیار سودجویان و محتکران قرار دهد. توزیع سیستمی به گرانی های افسارگسیخته تایر خاتمه داد پیگیری های خبرنگار مهر نشان داده است که با اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، ارتباط برخط میان سامانه جامع تجارت، سامانه توزیع لاستیک حمل برون شهری و سامانه توزیع لاستیک حمل درون شهری بوجود آمد و بدین ترتیب فرایند فروش لاستیک سنگین از تولیدکننده یا واردکننده به عاملین مجاز فروش و در ادامه به مصرف کننده نهایی کاملاً مورد رصد و بازرسی قرار گرفت.
به قول خیلی از کارشناسان، با استفاده از سامانه توزیع سیستمی تایر، این اطمینان برای حاکمیت وجود آمد که منابع ارزی یارانه ای تخصیص یافته جهت واردات لاستیک سنگین یا مواد اولیه لازم برای تولید داخلی، تماماً صرف تنظیم بازار و متعادل سازی قیمت ها شده است. همینطور با آغاز این شیوه توزیع، بر مبنای استحقاق ناوگان (با توجه به میزان پیمایش وسیله) به سیستم حمل و نقل سهمیه لاستیک سنگین اختصاص داده شد. این ابتکار جدید توانست از آغاز سال ۱۳۹۸ موفق به مهار بحران کمبود و گرانی تایر سنگین شود. آیا وزارت صمت از تصمیم خود عقب نشینی می کند؟ بعد از آغاز اعتراضات رانندگان خودرو های سنگین جاده ای در بهار ۱۳۹۷، دو وزارت خانه راه و شهرسازی و صمت به تکاپو افتادند تمهیدات لازم را برای رفع مشکلات مختلف رانندگان کامیون اتخاذ کنند؛ بخش عمده مشکل رانندگان ناوگان سنگین نابسامانی و گرانی های بی قاعده بازار لاستیک بود که به باعث آن هر فروشنده ای با قیمت دلخواه خود مبادرت به عرضه این کالای اساسی می کرد. در نهایت مقرر شد توزیع و عرضه لاستیک سنگین به صورت سیستمی انجام و تمام اطلاعات توزیع و قیمت و ذینفع نهایی در سامانه ثبت گردد. و همین تدبیر هم این چالش جدی را مهار کرد. اما با تصمیم جدید وزارت صمت در خصوص توزیع غیر سیستمی بخشی از تایرهای سنگین، احتمال برهم خوردن ثبات نسبی بازار، افزایش احتکار تایرهای تولیدی و فروش آنها با قیمت های گزاف در بازار سیاه و در نهایت تکرار حوادثی مشابه اعتراض و اعتصاب برخی رانندگان ناوگان سنگین در سال ۹۷ وجود دارد. انتظار می رود در وهله اول وزارت صمت در این تصمیم خود بازبینی کند؛ و در صورت پافشاری وزرات صمت بر این تصمیم نسنجیده، دستگاههای نظارتی به مبحث ورود کرده و قبل از آنکه این تصمیم غلط منجر به تکرار بحران سال ۱۳۹۷ شود، نسبت به اصلاح این تصمیم اقدام نمایند.

1400/02/03
13:12:10
0.0 / 5
179
تگهای خبر: ارز , انبار , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار