مهم ترین مانع صادرات چیست؟

مهم ترین مانع صادرات چیست؟ دبیرکل اتاق اصناف ایران با اعلان اینکه 98 درصد بنگاه های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، اصرار کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، به نقل از اتاق اصناف، محمدباقر مجتبایی در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور، ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواد اولیه در جهت تقویت تولید، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا اظهار داشت: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم می بایست مشکل تامین مواد اولیه بطور مستمر و بی ثباتی نرخ ها رفع گردد تا بتوانیم قیمت ها را مدیریت نماییم.
وی ادامه داد: باتوجه به بررسی های مشترک سه اتاق اصناف، تجاری و تعاون که برمبنای قانون بهبود محیط کسب وکار صورت گرفته و بطور فصلی محیط کسب وکار را مورد پایش قرار می دهد، برمبنای نظرسنجی های بدست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب وکار، مشکل تامین و بی ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است. بدین سبب رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار تولید، تحویل به موقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.
دبیرکل اتاق اصناف ایران با اعلان اینکه ۹۸ درصد بنگاه های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، اصرار کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.
مجتبایی با اشاره به هزینه های بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینه ها اظهار نمود: این مساله سبب شده که بنگاه های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه های سنگین برای حضور در نمایشگاه های خارجی و تحقیق در بازارهای بین المللی را نداشته باشند و لازم است دولت دراین زمینه بوسیله پشتیبانی و حمایت های سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزن های تجاری و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها، از اتاق های اصناف، تجاری و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.
یک پیشنهاد برای توسعه صادرات
دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر تعدادی از سبک های فعالیت تجاری بین المللی اظهار نمود: یکی از روش های موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف بصورت منطقه ای است. بعنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همین طور چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و موثر است.
وی ادامه داد: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می باشد تا بتوانند به ویژه درباب اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همین طور اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند.
مجتبایی اظهار داشت: باتوجه به نوع فعالیت تخصصی در بازار های بین المللی و همین طور نیاز های صادراتی کشور، شرکت های مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و ستاندن سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاه های تولیدی داخلی به ویژه ینگاه های کوچک و متوسط همچون صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند.
او در آخر با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به ویژه در حوزه های کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و …افزود: اتاق اصناف ایران برنامه هایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعال تر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش تجاری و بین المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین المللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.



1400/02/23
22:40:51
0.0 / 5
212
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار