به گزارش آچار به نقل از وزارت صنعت، عباس آخوندی در این نشست گفت:در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در كلان شهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جاده ای ۹۸ درصد و به طور میانگین این سهم در كشور كمتر از ۱۰ درصد است.وی افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودرو پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت كنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ كیلومتر مسیر ریلی داریم.آخوندی گفت: حد اقل ۳ برنامه ملی باید در این زمینه اجرا و ۲دهه باید در این زمینه كار شود.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم حمل و نقل سالانه كالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵ میلیون تن است كه و این در حالی است كه معادل ۲۰.۵ میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده ای به ریلی وجود دارد و هدف گذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف كلان وزارت راه و شهر سازی سهم ۵۶ درصدی است.
وی اضافه كرد: پیشنهاد می كنم كمیته مشتركی به منظور ارائه نظر و جمع بندی آن در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشكیل شود.
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز در ادامه این نشست عنوان كرد: انتقال حمل و نقل جاده ای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی، كاری ملی است و نیاز به پروژه های مشترك با وزارت راه و شهر سازی دارد.
وی گفت: این انتقال استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشتركی با وزارت راه و شهر سازی داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه در برنامه ای باید میزان رشد حوزه های صنعت و معدن و تجارت مشخص و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود، افزود: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جاده ای و شخصی بار نسبت به ریلی گران تر باشد.
شریعتمداری ادامه داد: در برنامه مشترك و تغییر حمل و نقل از جاده ای به ریلی در معدن و صنایع معدنی و صنعتی بنگاه های دولتی بیش از همه اجبار خواهند داشت و باید منافع ملی را در نظر گرفت و اینكه اقتصاد ملی از این تصمیم منتفع می شود.
وی اضافه كرد: بر حمایت از ساخت داخل تاكید داریم و حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت داخل در حوزه های مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده كردن نیاز داخل، منوط به اراده و خواست و حمایت وزارت راه و شهر سازی است.ساخت و اجرای مسیر ریلی برای حمل بار با اولویت آغاز از بنگاه های بزرگ باید اجرا و بخشی از كار تا پایان سال انجام شود.