مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو ایدرو:

اگر از صنعت خودرو حمایت نشود، به عاقبت صنعت نساجی گرفتار می شود

اگر از صنعت خودرو حمایت نشود، به عاقبت صنعت نساجی گرفتار می شود به گزارش آچار مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو ایدرو اظهار داشت: فراموش نکنیم باید از صنعت خودروسازی حمایت شود اگرنه نتیجه ای جز عاقبت صنعت نساجی ندارد.



به گزارش آچار به نقل از مهر، محمدرضا شیخ عطار در نشست ملی مطالبه گران صنعت خودرو در قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله العظم، عنوان کرد: خودروسازی صنعت کوچکی نیست ولی میتوان با همین توان داخلی و پشتیبانی از ظرفیت نخبه رشد قابل ملاحظه ای در صنعت خودرو داشته باشیم.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) اضافه کرد: خودرو تنها بنگاه صنعتی کشور نیست و کانون های دیگری مانند پلیمر و فلزات و … دارد و این صنعت کمترین مواهب را از رانت دولتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: این یک ضعف است که ما نمی توانیم ارز آوری داشته باشیم و بیشترین مشکلات ما همین نبودن در بازار جهانی است. دو خودروساز ایرانی به خاطر قیمت مناسب و شرایط موجود قابل عرضه در بازار بین الملل و در کشورهای همسایه است؛ خودری ایرانی ۵۰۰۰ دلار برای کشورهای همسایه تمام می شود و با عنایت به قطعات بسیار ارزان گزینه مناسبی برای خرید این خودرو ها توسط کشورهای همسایه است.
ارزبری با خودروسازی عجین شده است
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: ظرفیت بالقوه تولید خودرو در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است، این مقدار تولید ۴۰۰ دستگاه در ساعت می شود؛ در کشورهای روان و با جابجایی کالا ۴۰۰ میلیون دلار تنها برای رنگ این خودرو ها هزینه می شود و سرمایه گذاری زیادی موجود است. ما از این ظرفیت ۲ میلیون دستگاهی تنها یک میلیون دستگاه تولید می نماییم و این مشکل باعث ارزبری شده است به شکلی که ارزبری با خودرو سازی عجین شده است.
شیخ عطار خاطرنشان کرد: ارز در مورد خودرو در اولویت های آخر قرار دارد؛ میزان ارز مصرفی برای خودرو های پایه در کف ۱۵۰۰ دلار است ولی در دنا تا ۳۵۰۰ دلار بالا می رود. این در شرایطی است که ارز آزاد خودرو هم دارای مشکلاتی است. اگر این مشکلات برطرف شود، تقاضا بالا می رود و ۴۲ میلیون متقاضی خودرو در کشور ایجاد می شود.
این کارشناس خودرو اضافه کرد: مشکلات بازار خودرو بخاطر سیاست های غلطی است که در این عرصه صورت گرفت. زمانی که دلار افزایش قیمت پیدا می کند قیمت همه کالا و خدمات افزایش می یابد و همه دستگاه ها و ارگان ها مجبور به تهیه کالا و خدمات با قیمت آزاد هستند. تنها مقیاسی که متفاوت است ارز نیمایی است که خودروساز از ارز آزاد هم نمی تواند استفاده نماید. اگر اتفاقی که در صنعت خودرو افتاد در صنعت غلات افتاده بود با قحطی مواجه بودیم.
ثبت نام خودرو راهی برای پیشگیری از بی ارزش شدن پول بود
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: خودرو یک فعالیت اقتصادی می باشد و بنگاه باید برای تولید رغبت داشته باشد. ما برای مرتفع ساختن مشکل بی ارزشی پول مبادرت به ثبت نام خودرو کردیم.
شیخ عطار اضافه کرد: سال ۹۹، ۳۰ هزار میلیارد تومان صنعت خودرو ضرر کرد. در همان تاریخ اگر حساب های گروه های پتروشیمی، مس و فولادی را بررسی کنید می بینید که همه این گروه های صنعتی سود دهی بالا داشته اند. آنها جنس را به قیمت ارز نیمایی فروختند و سود کردند در صورتیکه نمی توان با خودرو تهاتر کند.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: باید سیاستی ایجاد کرد که لزوم خرید خودرو را از بین برد. وقتی امکانات رفاهی فراهم باشد و سلیقه مشتری جهت دار باشد (در دسترس بودن امکانات مناسب حمل و نقل و استفاده از طرح و ترافیک و....)؛ خود مصرف کننده با عنایت به شرایط موجود انتخاب می کند که از خودرو های عمومی یا شخصی استفاد کند.
شیخ عطار خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازها درگیر عدم ثبات مدیریت هستند؛ آقای رزم حسینی وزیر فعلی صمت تنها کسی بود که مدیران را جابجا نکرد. در پروژه های مدیریتی احتیاج به یک دوره ۵ ساله داریم و ثبات مدیریت الزامی است. به علت این که مدیران در جریان این عدم ثبات مدیریت در بحث خودرو هستند تلاش می کنند پروژه های کوتاه مدت را انجام دهند.
وی ضمن اشاره به جذب نیروهای نخبه در شرکتهای خصوصی اظهار داشت: هم اکنون ما از جذب نیروهای نخبه خودرو سازی استقبال می نماییم و هم اکنون شرکتهای جوان زیادی با دو شرکت خودرو ساز کار می کنند.
شیخ عطار اظهار داشت: ما منکر مشکلات صنعت خودرو نیستیم و معتقدیم این مشکلات قابل اصلاح است. فراموش نکنیم باید از صنعت خودروسازی حمایت شود اگرنه نتیجه ای جز عاقبت صنعت نساجی ندارد که گفتند تولید این صنعت ضعیف است و باید بسته شود و الان هیچ کدام از نساجی ها نمی توانند مانند نساجی هایی که بسته شده اند، عمل کنند.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: موتور و گیربکس جز ضعف های صنعت خودروسازی ایران است و سرمایه گذاری های خوبی در این عرصه انجام شده است و باید به سمت خودرو های برقی برویم. ۱۰ سال دیگر زمینه های تولید خودرو تغییر می کند.
وی اضافه کرد: از سویی دیگر هم گاز سوز کردن خودرو یک زمانی اولویت کشورها بود و همه سرمایه گذاران وارد این حوزه شدند ولی هم اکنون این اولویت برداشته شده است و بسیاری از کشورها زیان کردند. در ایران هم ما مبادرت به گاز سوز کردن خودرو های دست دوم کردیم اما با استقبال مواجه نشدیم بنگاه های بیرون این فرایند را برعهده گرفتند و در نهایت با نظارت محصول به بازار ارائه شد و ما امیدواریم سال جاری سال خوبی باشد و فرایند با شدت بیشتری جلو برود.


منبع:

1400/03/19
23:46:02
0.0 / 5
461
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار