کاهش ۷۰ درصدی بدهی خودرویی سایپا به مشتریان

کاهش ۷۰ درصدی بدهی خودرویی سایپا به مشتریان آچار: با وجود آنکه گزارش های مالی انتشار یافته از عملکرد سایپا در سال 99 حاکی از زیان انباشته 12 هزار میلیارد تومانی است، اما بررسی ها نشان می دهد، دست ِکم در دوسال گذشته روندی رو به رشد داشته است.


به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، با وجود آنکه گزارش های مالی انتشار یافته از عملکرد سایپا در سال ۹۹ حاکی از زیان انباشته ۱۲ هزار میلیارد تومانی است، اما بررسی کارشناسانه و تخصصی تر عملکردِ این گروه خودروسازی نشان می دهد، دست ِکم در دو سال قبل روندی رو به رشد و بهبود داشته و در بخش هایی که حوزه اختیارات مدیریت سایپا بوده، نتایج مثبت و حتی ارزشمندی را ثبت کرده است؛ چونکه زیان درج شده در کارنامه سال ۹۹ سایپا بطور کامل ناشی از قیمت گذاری دستوری محصولات است که به جرأت می توان گفت اگر اقدامات مدیریتی سایپا در جهت انضباط مالی، توسعه محصولات و افزایش تولید و عرضه نبود، زیانِ بسیار بیشتری ثبت می شد. عملکرد خساپا در کل سال ۹۹ متأثر از قیمت گذاری دستوری محصولات در حالی با زیان همراه بوده که این شرکت در بهار همین سال سود عملیاتی ۲۹ میلیارد تومانی را بجای گذاشت و بعد از سال ها از زیان خارج شده بود، با این وصف افزایش ۲۴۸ درصدی نهاده های تولید و ۸۰ درصدی نرخ ارز، قیمت تمام شده تولید را چندین برابر کرد اما سیاست اشتباه و تأمل برانگیز قیمت گذاری دستوری، تولید خودرو را با زیان مواجه ساخت تا همزمان با زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی سایپا، هزاران میلیارد تومان درآمد ناشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر شود. جدا از این، عملکرد گروه خودروسازی سایپا در بخش های دیگر نیز قابل دفاع بوده است؛ همچون این که تعداد خودروهایی که سایپا بصورت معوق یا غیر معوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بالای ۵۲۰ هزار دستگاه می رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی، به عدد ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با شرایط سالهای اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی ناچیز و معقول است. از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۳ هزار دستگاه گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه نماییم، می توان کارنامه سیاست گذاری فروش سایپا را نیز درخشان توصیف کرد. سایپا در بخش مالی و اقتصادی نیز در دو سال گذشته، عملکردی قابل دفاع داشته که اگر سرفصل ها و تحقق اهداف آنرا با شرایط تحریم های سختگیرانه و ظالمانه بین المللی و محدودیت های ناشی از ویروس کرونا در نظر بگیریم، می توان اظهار داشت که اقدامات سایپا بسیار باارزش بوده و می توان با انتقال دانش و تجربیات مدیریتی، در ماه ها و سالهای پیش رو نیز از آنها بهره برد. کاهش ۸ درصدی نرخ مؤثر تسهیلات مالی بوسیله مدیریت وجوه، تسویه کامل بدهی های ارزی معوق به میزان ۲۰ هزار میلیاردریال، تسویه بدهی های معوق ریالی و تسهیلات گرانقیمت و تمامی ضمانت نامه ها و تعیین تکلیف چک های برگشتی، برقراری انضباط مالی در تمامی شرکت های گروه، بیش از ۲۰ هزار میلیاردریال فروش دارایی های غیر مولد در دو سال قبل و استفاده از شیوه های نوین بازار سرمایه برای تامین مالی، قسمتی از اقدامات قابل اعتنای گروه خودروسازی سایپا در زمینه مالی و اقتصادیست. علاوه بر اقدامات مؤثر سایپا در زمینه های مالی و فروش، این گروه خودروسازی در حوزه افزایش کیفیت و توسعه محصولات نیز گام های اساسی برداشته، تا آنجا که تصویر ذهنی جامعه به سمت پذیرش سایپای نوین حرکت کرده است. توقف تولید پراید که پرتیراژترین محصول در صنعت خودرو ایران به شمار می رفت و جایگزینی آن با محصولات به روز و استاندارد سایپا، طراحی، تولید انبوه و عرضه ایمن ترین خودرو صددرصد ایرانی شاهین با توان گذراندن استانداردهای صنعت خودرو اروپا و تولید و عرضه مدل هایی جدید از دو خودرو کوییک و ساینا، تحول اساسی در سبد محصولات سایپا به وجود آورده است تا مشتریان ذهنیت خود از سایپا بعنوان پرایدساز را اصلاح کنند. این روند رو به رشد، در ماه های باقیمانده از سال ۱۴۰۰ نیز با توان و شدت لازم ادامه پیدا خواهدنمود و دو محصول جدید آریا و اطلس به همراه شاهین اتومات به محصولات گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهند شد

1400/05/09
09:48:58
0.0 / 5
529
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار