معاون سازمان بنادر در گزارش آچار؛

متوسط توقف کشتیهای حامل کالای اساسی در لنگرگاه، ۲ ماه است

متوسط توقف کشتیهای حامل کالای اساسی در لنگرگاه، ۲ ماه است به گزارش آچار معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی میانگین توقف کشتی ها روی آب در لنگرگاه ها برای صدور مجوز پهلوگیری را ۲ ماه عنوان نمود.



به گزارش آچار به نقل از مهر، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اواخر هفته گذشته سفری به بندر امام خمینی (ره) داشته و از اسکله های واردات کالاهای اساسی بازدید کرده است.
وی با اشاره به اینکه بندر امام خمینی (ره) یکی از مهم ترین بنادر کشور است که بخش عمده ای از کالاهای اساسی کشور از راه آن وارد کشور می شود، اظهار داشت: البته مشکلاتی ما در بندر امام خمینی (ره) داریم که این امر نشان داده است ما علاوه بر درگیری با تحریم های کشورهای خارجی با تحریم های داخلی هم درگیر هستیم.
محسن رضایی: برخی کشتی های کالای اساسی ۲ ماه در آب های بندر امام معطل می مانند
محسن رضایی یکی از مشکلاتی که در بندر امام خمینی (ره) مشاهده می شود را میزان ماندگاری بسیار طولانی مدت برخی کالاهایی که وارد این بندر می شود دانست و افزود: حتی برخی کشتی ها تا ۲ ماه روی آب می مانند و کالاهای آنها تخلیه نمی گردد.
مشکل کمبود زیرساخت های بندری نداریم / ‬ تخلیه و بارگیری کالاها نصف ظرفیت بنادر
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سه شنبه هفته گذشته در حاشیه مراسم گرامی داشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: از لحاظ ظرفیت بنادر کشور جزو کشورهای برتر هستیم که ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت فعلی بنادر ما است و تا آخر سال به ۲۸۵ میلیون تن می رسد.
این در حالی است که بر مبنای سالنامه آماری سازمان بنادر و دریانوردی، در سال ۱۳۹۹ اندکی بیشتر از ۱۳۰ میلیون تن حجم کل کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر کشور بوده که نسبت به سال پیش از آن، ۱۳۹۸ که حدوداً ۱۵۴.۵ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده بود، کاهش ۱۳.۵ درصدی داشته است.
در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲.۹ میلیون تن کالای اساسی از بنادر وارد کشور شد که نزدیک به ۱۴.۸ میلیون تن آن معادل ۵۴.۷ درصد آن تنها از بندر امام خمینی وارد کشور شد.
به عبارت دیگر تنها از ۵۰ درصد ظرفیت بنادر کشور پارسال بهره برداری شده است که نشان داده است تأخیر کشتی ها در پهلوگیری و معطلی آنها، ناشی از کمبود زیرساخت های بندری نیست و ریشه در علل دیگری دارد.
این در حالی است که به علت خشکسالی های سال جاری، میزان واردات کالاهای اساسی افزایش پیدا کرده و در نیمه نخست سال جاری بیشتر از ۱۳ میلیون تن انواع کالای اساسی وارد کشور شد.
معاون سازمان بنادر: صاحب کالا باید پاسخ بدهد که چرا اسناد کشتی ها ایراد دارند
فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت توقف کشتی ها در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) اظهار نمود: مهم ترین مشکلی که کشتی ها در لنگرگاه می مانند، تأمین ارز از جانب صاحب کالاست.
وی افزود: هر کشتی ای که اسنادش کامل باشد، می تواند پهلوگیری کند؛ بنابراین در لنگرگاه ماندن، ملاک کار ما نیست.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: کشتی باید مجوز نمایندگی کشتیرانی یا مالک کشتیرانی را عرضه دهد؛ ازاین رو اگر از لحاظ اسنادی هیج مشکلی نداشته باشد، امکان پهلوگیری در اسکله های ما را دارد اما اگر مشکلات اسنادی شامل تأمین ارز یا دیگر مشکلات داشته باشد، به سازمان بنادر ارتباطی ندارد؛ اما هر زمان به ما اعلام نمودند که مثلا این ۵ فروند کشتی که در لنگرگاه هستند، مشکل اسنادی ندراد و سپس اِیجِنت آن از سازمان بنادر درخواست می کند تا مجوز پهلوگیری صادر شود.
وی افزود: باید از خریدار و صاحب کالا همچون شرکت پشتیبانی امور دارم یا بازرگانی دولتی پرسید که چرا برخی کشتی هایی که به مقصد بنادر ایران وارد لنگرگاه شده اند، مشکل اسنادی دارند و روی آب می مانند؛ امکان دارد ۲۰ فروند کشتی در لنگرگاه معطل بمانند ولی تنها ۴ فروند آنها مشکلات اسنادی ندارند که طبق برنامه به آنها اجازه پهلوگیری نوبتی داده می شود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: خریدار محموله نهاده های دامی پشتیبانی امور دام است یا خریدار گندم بخش خصوصی است؛ خریدار باید پول فروشنده را بدهد؛ سپس فروشنده به نماینده کشتیرانی اجازه می دهد، سپس کشتیرانی به اِیجِنت خود اجازه می دهد و نهایتا این دفعه تخلیه می شود.
سازمان بنادر: متوسط ماندگاری کشتی در لنگرگاه ها ۲ ماه است
منتصر کوهساری میانگین ماندگاری کشتی ها در لنگرگاه را ۲ ماه دانست و درباره هزینه دموراژ اظهار داشت: خریدار که بعنوان پشتیبانی امور دام است، به فروشنده متعهد می شود که تا تاریخی که در قرارداد می آید، کالا را تخلیه کند؛ در غیر این صورت باید دموراژ (خسارت تأخیر در تخلیه کالا از کشتی) بدهد؛ البته امکان دارد خریدار، کالا را به صورت اعتباری وارد کرده باشد و بنابراین دموراژ ندهد و بر سر ماندگاری بار در کشتی با یکدیگر توافق کرده باشند که خسارتی پرداخت نشود.
محسن رضایی: تأخیر در تخلیه کالاها از کشتی، به تورم کالاها در داخل می انجامد
این اظهارات مسؤلان سازمان بنادر و دریانوردی در حالی است که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نتیجه تأخیر در ترخیص کالا از بنادر را دیر رسیدن کالا به دست مردم یا خروج دیرهنگام کالاهای صادراتی از کشور دانسته است.
رضایی وجود چنین تأخیرهایی را سبب زیان های بی شمار برای مردم و کشور دانست و اظهار داشت: تأخیر در تخلیه کالاها سبب افزایش قیمت و تورم کالاها در داخل کشور می شود.
دبیر انجمن پایانه داران بنادر: علت اصلی توقف کشتی ها در لنگرگاه، تأمین ارز فروشنده است
محسن صادقی فر دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت توقف طولانی مدت کشتی ها در بنادر خاطرنشان کرد: شرایط پولی و بانکی در ایران با سایر کشورها به علت برخی محدودیت ها متفاوت است؛ در دنیا خریدار کالا و واردکننده اصلی ال سی در بانکهای داخلی خود باز می کنند و سپس به بانکهای خارجی و کشور فروشنده وارد می کنند؛ سپس کالا بارگیری شده و در کشور مقصد پهلوگیری می کند؛ اما در ایران ما مشکلاتی در این خصوص داریم و نمی توانیم بموقع ارز فروشنده کالا را تأمین و واریز نماییم.
وی افزود: در سال ۱۳۶۹ هم بعد از اتمام جنگ چنین مشکلاتی در مورد توقف طولانی مدت کشتی ها در بندر امام خمینی (ره) پیش آمده بود که علت آن، کمبود زیرساخت های بندری بود اما هم اکنون ما مشکلی از نظر زیرساخت ها و تعداد بنادر و اسکله ها نداریم و بلکه حتی ظرفیت بنادر بیشتر از حجم کالاهای تخلیه و بارگیری شده است.
سال ۶۹ دموراژ کشتی ها ۷۰ میلیون دلار شد
فعال بخش خصوصی صنعت حمل و نقل دریایی خاطرنشان کرد: در آن زمان گاهی تا ۶ ماه کشتی ها در دو بندر خرمشهر و امام خمینی (ره) متوقف می ماندند و آن سال ما ۷۰ میلیون دلار دموراژ به کشتی ها پرداخت گردید که رقم بسیار بالایی بود.
وی تاکید کرد: ظرفیت کل بنادر ۲۶۰ میلیون تن است در حالی کل کالاهای تخلیه و بارگیری شده پارسال ۱۳۰ میلیون تن بود که بخش مهمی از آن هم به صادرات برمی گردد ازاین رو واردات ۲۳ میلیون تن کالاهای اساسی، در مقابل ظرفیت ۲۶۰ میلیون تنی بنادر کشور، رقم ناچیزی است و سبب نمی گردد تا این تأخیر در تخلیه کشتی ها که شاهدیم، رخ دهد.
صادقی فر افزود: ازاین رو اصلی ترین مشکل تأخیر در تخلیه بار از کشتی، به سختی های تأمین ارز از جانب خریدار به فروشنده است.

1400/07/26
08:17:34
0.0 / 5
465
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازرگانی , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار