مدیركل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز:

بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو تقلبی است

بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو تقلبی است مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: برمبنای برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی بیش از 60 درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است.



به گزارش آچار به نقل از صداوسیما، امیرمحمد پرهام فر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اضافه کرد: وزارت صمت با اولویت قراردادن کالاهای مهم و عمده قاچاق که یکی از آنها لوازم یدکی خودرو است، کار خودرا در بخش قاچاق شروع کرد.
وی افزود: رییس جمهور اسفند سال قبل بازدیدی از یک کارخانه بزرگ خودروساز داشت و بعد از بازدید دستورالعمل ۸ ماده ای را خطاب به وزیر صمت ابلاغ نمود که یکی از بندهای آن ناظر به اطمینان قسمتی از کالای قانونی بود یعنی کالایی که تقلبی و قاچاق نیست و این کالا باید در اختیار خودروساز و مصرف کننده بازار قرار گیرد.
پرهام فر اظهار داشت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده، اما با اهمیت تر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف کننده است که بطور مستقیم به این مساله گره خورده و همین طور قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید کننده و وارد کننده است.
وی اشاره کرد: در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار برآورد می شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می گیرد و برآوردها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به ۹ و سه دهم میلیارد دلار می باشد که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو ۵.۵ میلیارد دلار است، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: بخش غیرقانونی همیشه با تقلب و تولیدات تقلبی داخلی همراه بوده است، بدین سبب زمانی که تولید رسمی را ثبت می نماییم تولیدات غیر رسمی و تقلبی در میزان شکاف عرضه و تقاضا قرار می گیرد یعنی سهم آن در حساب قاچاق می رود.
وی اضافه کرد: الان برمبنای برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی در بازار غیر رسمی لوازم یدکی خودرو بیش از ۶۰ درصد در اختیار تولیدات تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است، بدین سبب چون در سامانه ثبت نشده در آمار ۵/۵ میلیارد دلار حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لحاظ نمی گردد و این سهم در ۲.۵ میلیارد دلار قاچاق و غیر رسمی قرار می گیرد.
پرهام فر اظهار داشت: سال ۹۸ به میزان ۴، ۳۰۰ میلیاردریال کشفیات لوازم یدکی خودرو داشتیم، سال ۹۹ این عدد به ۷، ۵۲۰ میلیاردریال و در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۶، ۵۰۰ میلیاردریال رسید و این کشفیاتی می باشد که به سطح عرضه ربطی ندارد.
سهم کشفیات لوازم یدکی خودرو به ۱۲ درصد رسید
وی اشاره کرد: سهم لوازم خودرو از کل کشفیات ۴ درصد بود که به ۱۲ درصد بالا رفته است و لوازم یدکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردارست که ایمنی خودرو و از همه مهمتر موضوع جان مردم را شامل می شود که در آمار تصادفات خودش را نشان میدهد.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ۱۳ قلم کالا طی ماه های آتی مشمول طرح می شود که تمام این ۱۳ قلم کالا مستقیم به ایمنی خودرو مرتبط می شود مانند ترمز و جلوبندی.
برخورد با نشان های مطرح پوشاک قاچاق و مراکز سطح عرضه ادامه دارد
مدیر کل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره شروع مراحل طرح لوازم خانگی و پوشاک اظهار داشت: سطح عرضه در موضوع پوشاک از سال ۹۷ آغاز شد و سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ هم ادامه داشت و برای سال ۱۴۰۱ برخورد با نشان های مطرح قاچاق و مراکز سطح عرضه ادامه دارد.
وی اضافه کرد: دلیل اصلی قاچاق بعنوان بیماری مستمر این است که تمام کالاهایی که نام بردیم وقتی بصورت قاچاق وارد می شود قسمتی از نیاز بازار را پاسخ می دهدو نزدیک ۲۵ درصد بازار در سامانه ثبت نمی گردد که قاچاق یا تولید غیر رسمی است، ولی در عمل این وسیله فروخته می شود.
پرهام فر اظهار داشت: نظارت ها در بخش لوازم یدکی ضعیف است و در موضوع لوازم یدکی طرح جامع شناسایی کالای غیرقانونی نداریم.
وی اشاره کرد: طرح های مقابله با قاچاق و تولید غیررسمی لوازم خانگی و پوشاک شروع شده است، ولی درباره لوازم یدکی خودرو نخستین بار است که به شکل جدی سطح عرضه را دنبال می نماییم. پشتیبانی از تولید یک وظیفه در زمینه قاچاق است، زمانی که در موضوع پوشاک طرح های سطح عرضه را اجرا کردیم نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار بازگشت بازار به سمت تولید کننده داخلی را داشتیم و درحوزه لوازم خانگی هم با برخورد قانونی، قاچاقچی و افرادی که از این طریق سود نامشروع به دست می آوردند، عقب نشینی کردند.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: همیشه در سطح عرضه راه های فرار داریم و ممکنست با کالایی در سطح مغازه برخورد شود، ولی بوسیله فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی بازار راه خودرا پیدا کند که خیلی بزرگ تر است.
وی اضافه کرد: در سطح عرضه به آگاهی بخشی مصرف کننده نیاز داریم که کالای خودرا از مراجع قانونی تهیه نماید و زمانی که از مغازه معتبر خرید می شود، شناسه رهگیری کالا را بوسیله سامانه جامع تجارت و سامانه پیامکی استعلام کند.
پرهام فر افزود: پیشنهاد می کنم نرم افزار سامانه جامع تجارت را برای استعلام کالاها در گوشی تلفن همراه داشته باشیم.
پرهام فر اظهار داشت: وقتی کالایی وارد مرحله برخورد در سطح عرضه می شود نیازمند درنوردیدن مقدماتی از قبیل تعریف شناسه کالا و شناسه رهگیری است، همین طور پس از آن برمبنای ماده ۷ بخشنامه اجرائی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره فراخوان کالاهای موجود در انبار و واحدهای صنفی می باشد و افرادی که این کالاها را دارند و از مبادی قانونی تهیه کردند، ولی شناسه ندارد با ارائه مدارک یا معرفی تامین کننده، شناسه دریافت می کنند و کالای موجود آنها تعیین تکلیف می شود.
وی اشاره کرد: هم اکنون این مراحل طی شده است و اگر کالایی شناسه ندارد، ضابطان در دستور کار برخورد بعنوان کالای قاچاق دارند.
برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو مستمر است
وی اشاره کرد: در سطح عرضه از روز دوشنبه برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی آغاز می شود و این طرح مستمری است که از باتری و کمک فنر خودرو شروع می شود و در ایام دیگر اهتمام می نماییم مراکز عمده توزیع مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد، ولی قسمتی از این کار بوسیله تولید کنندگان عمده لوازم یدکی می باشد و اطلاع رسانی بوسیله آنها به شبکه توزیع خودشان صورت گرفته است.
جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با سامانه اصالت سنجی پیامکی
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت نیز در این برنامه اظهار داشت: طرح عملیات جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی چند مرحله دارد و در مرحله اول باید تولید کنندگان، واردکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروش ها در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند.
علیرضا شاه میرزایی اضافه کرد: در مرحله دوم کالاها باید شناسه داشته باشد و بیش از ۶۰ هزار شناسه صادر گردیده است و هزار و ۱۰۰ شناسه برای کمک فنر و ۳ هزار و ۸۰۰ شناسه در باتری خودرو داریم و هر کدام از این شناسه ها مربوط به یک نوع کالا می باشد و هر کالا با سطوح کیفی مختلف، شناسه های متفاوت می گیرد.
وی اظهار داشت: بدین سبب فقط موضوع قاچاق نیست بلکه تقلب هم مهم می باشد، سوم دریافت کد رهگیری است که به تعداد کالا صادر می شود و بعنوان نمونه برای کمک فنر یک میلیون و ۱۰۰ هزار کد رهگیری یکتا و بیش از ۳۵۰ هزار کد رهگیری یکتا برای باتری صادر گردیده است.
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت افزود: در موضوع لوازم یدکی ۲۷۰ تولید کننده و حدود ۴۰ هزار خرده فروش در سامانه ثبت نام کردند و به همین میزان هنوز ثبت نام نکردند.
شاه میرزایی با اشاره به این که کد رهگیری در مبارزه با قاچاق و تقلب مؤثر است، اظهار داشت: کد رهگیری برای مصرف کننده بسیار مفید می باشد، زمانی که مصرف کننده باتری خودرو خریداری می کند، شناسه کالا درج شده است و فروشنده، شناسه را به سامانه پیامکی ارسال و سامانه درباره اصالت باتری اطلاع رسانی می کند.
آغاز طرح مبارزه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با دو طبقه کالا
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: طرح ابتدایی مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک فنر اجرا می شود که شناسه گذاری ۵۴ طبقه کالا شروع و کد رهگیری ۵۴ طبقه کالا هم الزامی شد.
علیرضا شاه میرزایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره طرح عملیات جمع آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی اضافه کرد: همین طور برای ۳۱۴ طبقه کالا شناسه گذاری در حال انجام می باشد که همه این ها در یک گروه کالایی لوازم یدکی خودرو می باشد.
وی افزود: فقط روش های برخورد جوابگو نیست و باید انگیزه اقتصادی ایجاد نماییم تا شناسه گذاری به نفع فعال اقتصادی باشد، اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند می توانیم با اقلیت برخورد نماییم.
شاه میرزایی اشاره کرد: استقبال مردم از این طرح سبب می شود که خود به خود توزیع کننده و تولید کننده به این سمت حرکت کنند.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در شبکه توزیع بیش از صد درصد روی قیمت تولید کننده افزایش را شاهد می باشیم و الآن در این طرح میزان سود فروشندگان اینترنتی ۵ درصد است و از نظر اصالت کالا دارای کد می باشد بدین سبب اگر مردم شاهد خدمت بهتری با قیمت بهتر باشند از خرده فروشی ها درخواست کالا با شناسه و کد رهگیری می کنند و با بازار سیاه و تقلب هم برخورد خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: تا حالا همراهی اصناف و تولید کنندگان در این طرح خوب بوده است و در این طرح رسانه باید مرحله به مرحله گزارش تهیه نماید و دستگاهها با جدیت بیشتر ورود و مردم هم در این طرح همراهی کنند.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مقابله با قاچاق کار ساده ای نیست، چون بحث چندین میلیارد دلار مطرح می شود که منافع برخی افراد است و باید با این منافع مقابله نماییم و وظیفه حاکمیت هم مقابله با این هاست.
وی اشاره کرد: در طرح ابتدایی مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی که با دو قلم کالا شروع شد، همزمان ۳۶ گروه کالایی را در یک گروه انجام می دهیم.
شاه میرزایی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت مربوط به فعالان اقتصادیست.
وی اضافه کرد: با دریافت کد رهگیری، انکارناپذیری ایجاد می نماییم یعنی تولید کننده نمی تواند تولیدات خودرا انکار کند، همین طور سامانه هایی ایجاد کردیم که کار آنها کمک به شفافیت توزیع و نظارت بر کار تعمیرکار است.
وی افزود: مردم بوسیله اینترنت می توانند به فروشگاه هایی که بصورت اینترنتی و فروشگاه های زنجیره ای به وجود آمده است، مراجعه کنند که در آنجا قطعه در هر نقطه ارسال می شود و بر تعمیرکاران نظارت دارند و می توانند نظر خودرا درباره عملکرد تعمیرکار عرضه کنند همین طور ما روی تمام کالاهای آنها شناسه گذاری و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت داریم.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: افرادی که کالای لوازم یدکی خودرو را بصورت انبار نگهداری می کنند اگر تا این لحظه کد رهگیری دریافت نکردند فرصت دریافت کد رهگیری دارند، ولی مهلت قانونی آنها به پایان رسیده است یعنی ضابطان اختیار برخورد دارند، ولی به این معنا نیست که سامانه برای آنها بسته شد، بدین سبب همچنان امکان وارد کردن اطلاعات وجود دارد، ولی مهلت دو قلم کالای باتری و کمک فنر خودرو بارها تمدید شده است و از روز دوشنبه با موارد تخلف برخورد می شود.
وی اشاره کرد: برخورد باکالاهایی که اقتصاد کشور و سلامت مردم را به خطر می اندازد برای ما به شکل مضاعف اهمیت دارد که لوازم یدکی خودرو و لوازم آرایشی و بهداشتی از این مساله می باشد.

1401/01/16
09:35:32
0.0 / 5
643
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , انبار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار