رئیس انجمن كشتیرانی:

جنگ روسیه-اوکراین و کرونا عامل اصلی افزایش کرایه حمل دریایی

جنگ روسیه-اوکراین و کرونا عامل اصلی افزایش کرایه حمل دریایی به گزارش آچار رییس انجمن کشتیرانی معتقد است: با وجود به وجود آمدن فرصت مناسب تحریم بنادر و کشتیرانی روسیه، نتوانستیم از این ظرفیت برای توسعه ترانزیت از زیرساخت های حمل و نقلی ایران استفاده نمائیم.



به گزارش آچار به نقل از مهر، اخیراً رستم قاسمی برای مذاکره با روس ها و احیای کریدور شمال-جنوب به مسکو سفر کرده بود که تفاهم نامه هایی میان دو کشور در این خصوص به امضا رسید.
به گفته خیلی از کارشناسان اقتصادی، فرصت تحریم بنادر روسیه در پی جنگ این کشور با اوکراین می تواند برای توسعه ترانزیت از ایران مورد استفاده قرار گیرد.
اما شنیده ها حاکیست با وجود تحریم شدن چند بندر روسیه در دریای سیاه، برخی کشورهای حاشیه این دریا درحال جایگزینی بنادر خود با بنادر تحریم شده روسیه جهت پذیرش و اعزام کشتی ها هستند که می تواند به مدلول دور خوردن ایران از فرصت به وجود آمده باشد.
از سوی دیگر اخیراً ستاد تنظیم بازار مصوبه افزایش ۴۵ درصدی تعرفه های بندری را به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ کرده که بااینکه در مجموع هزینه های تمام شده کالا اثر چندانی ندارد، اما به هر حال یکی از آیتم های افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی می تواند باشد.
جلیل جلالی فر عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه درباب افزایش تعرفه های بندری و همین طور کرایه حمل ریلی گفته است: بعد از جنگ روسیه-اوکراین، روس ها خواهان خرید مواد شوینده از ایران بودند اما به سبب بالا بودن تعرفه های بندری و ریلی، امکان استفاده از حمل و نقل دریایی و ریلی برای صادرات محصولات ایرانی به روسیه فراهم نشد.
رئیس انجمن کشتیرانی: افزایش جهانی قیمت نفت، جنگ روسیه-اوکراین و کرونا عامل اصلی افزایش کرایه حمل دریایی کالا
روزبه مختاری رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت و گو با خبرنگار مهر، علت افزایش کرایه حمل دریایی در دنیا، ۳ آیتم مهمست که باید هر ۳ را در کنار یکدیگر در نظر بگیریم؛ آیتم اول باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین، کمبود کشتی های روسی در دنیا باتوجه به تحریم های اروپا و آمریکاست که سبب شده تا کشتی های روسی در این مناطق نتوانند تردد کنند. بنا بر این برخی از کشتی های روسی از ناوگان حمل و نقل بین الملل خارج شده اند که کمبود ناوگان روسی تأثیر مستقیم روی افزایش کرایه حمل کالا داشته است.
وی اضافه کرد: آیتم دوم افزایش نرخ سوخت کشتی ها در پی افزایش قیمت نفت بعد از جنگ روسیه و اوکراین بوده است از آنجا که ۴۰ درصد هزینه های یک کشتی را سوخت آن تشکیل می دهد، پس با افزایش قیمت سوخت کشتی ها، افزایش کرایه حمل دریایی هم رخ داده است.
مشکلات بنادر چین به افزایش کرایه حمل دریایی کالا دامن زده
رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی آیتم سوم را مشکلات فعلی بنادر چین دانست و افزود: این مشکلات به خاطر سخت گیری های چینی ها در موضوع کروناست و به کمبود ناوگان یا مشکلات تخلیه و بارگیری در بنادر این کشور برمی گردد که به گرانی صنعت کشتیرانی دنیا دامن زده است. به این صورت که معطلی کشتی ها در بنادر چین به کاهش سرعت ترددها می انجامد و تقاضا بیش از عرضه می شود که این مساله نیز باز عاملی برای افزایش کرایه حمل است؛ این اتفاق در اوایل کرونا در بنادر آمریکا رخ داده بود.
افزایش تعرفه بنادر بر گرانی کالاهای وارداتی تأثیر مستقیم دارد
وی درباره تأثیر افزایش تعرفه های بندری که اخیراً از طرف سازمان بنادر و دریانوردی اعمال شده، بر قیمت تمام شده کالا و هزینه های شرکت های کشتیرانی و فورواردی اشاره کرد: ما دو نوع تعرفه ریالی و دلاری در بنادر ایران داریم؛ تعرفه های دلاری مستقیماً بر هزینه های کشتی و کانتینر مترتب می شود و تعرفه های ریالی بر هزینه های بندری و صاحبان کالا می افزاید. باتوجه به افزایش تعرفه های ریالی بنادر کشور که اخیراً داشته ایم ولی در هزینه های دلاری این افزایش تعرفه ها اعمال نشده، پس تأثیری بر افزایش کرایه حمل نداشته است؛ اما افزایش تعرفه های ریالی به افزایش هزینه های ترخیص کالا منجر شده که بطور قطع موجب بیشتر شدن قیمت تمام شده کالا می شود.
افزایش ۴۵ درصدی تعرفه های بندری با تورم عمومی برابر است
مختاری تصریح کرد: البته اگر هزینه های مضاعفی چون بالا بودن نرخ تورم عمومی و نرخ تسعیر ارز را در نظر بگیریم، می بینیم که سازمان بنادر برای جبران هزینه های خود، چاره ای جز افزایش تعرفه ها ندارد. افزایش ۴۵ درصدی تعرفه های سازمان بنادر باتوجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصدی که اخیراً مرکز آمار اعلام نموده، رقم غیر معقولی نیست.
فرصت ها و بازارهایی که در سالهای اخیر از دست دادیم
وی درباب عدم استفاده از فرصت به وجود آمده برای توسعه ترانزیت ایران در پی تحریم بنادر روسیه بعد از جنگ این کشور با اوکراین اظهار نمود: ما قبل از این هم فرصت های زیادی از دست داده بودیم همچون بعد از جنگ افغانستان، فرصتی که برای ترانزیت ایران در دوره جنگ آذربایجان-ارمنستان از دست دادیم، همین طور بازار خوبی در زمان ایجاد کشورهای حوزه CIS برای ما به وجود آمد و در آن زمان (دهه ۷۰) این فرصت را از دست دادیم، فرصت تحریم قطر از طرف برخی کشورهای عربی و حاشیه جنوبی خلیج فارس از دست رفت، بازار عراق را از دست دادیم؛ اینها در حالی است که مزیت جغرافیایی ترانزیت و فرصت صادرات کالا به بازارهای منطقه ای، یکی از اصلی ترین مزایای حمل و نقلی کشور است.
عزم راسخی جهت راه اندازی کریدور شمال-جنوب دیده نمی شود
رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: موضوع کریدور شمال-جنوب را سال ها پیگیری کرده ایم و با ۳ کشور اصلی ایجاد کننده این کریدور شمال ایران روسیه و هند بارها مذاکره کرده ایم؛ به تدریج کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه به این کریدور پیوستند، اما هر بار بهانه ای برای عدم راه اندازی این کریدور وجود داشته است. این در حالیست که بخش خصوصی ما توانایی راه اندازی این کریدور را دارد.
وی اضافه کرد: باتوجه به جنگ روسیه-اوکراین، فرصت مجددی جهت راه اندازی این کریدور پیدا شده است. اگر این اتفاق نیفتد، باید برای همیشه با این کریدور خداحافظی کرد؛ کریدور شمال-جنوب کم هزینه ترین و با حداقل فاصله زمانی حمل و نقلی در دنیاست اما به سبب عدم یکپارچگی لجستیک در کشور، بنظر می رسد عزم راسخی برای ایجاد کریدور حمل و نقلی که به سود منافع کشور است، وجود ندارد.
کریدور شمال-جنوب بصورت غیر رسمی فعال است ولی دولت حمایت نمی کند
مختاری اشاره کرد: هم اکنون تجار زیادی هستند که درحال استفاده از کریدور شمال-جنوب هستند و کالاهای متنوعی از هند به بنادر جنوبی ایران و سپس به بنادر شمالی و از آنجا به کشورهای حاشیه خزر منتقل می شود ولی چون بدون حمایت دولت و بدون تبلیغات و نیز بدون وجود هماهنگی لجستیکی انجام می شود، نتوانسته است اهداف اصلی کریدور شمال-جنوب را عملی کند و به موفقیت مورد نظر نرسیده است.
تا تعرفه های راه آهن ساماندهی نشود، ترانزیت ریلی محقق نمی شود
وی درباب ترانزیت ریلی به روسیه اظهار داشت: ما مشکلات زیادی درباب ترانزیت ریلی داریم و تا آن زمان که شرکت راه آهن تعرفه ها را اصلاح نکند، این مشکلات کماکان ادامه خواهد داشت و بطور قطع موفق نمی شویم تا بتوانیم ترانزیت ریلی با روسیه را محقق نماییم.
مختاری تاکید کرد: با این شرایط هیچ تاجری به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی برای تجارت با روسیه یا حمل و ترانزیت کالا نمی رود.
ایران تعدادی شناور برای تردد با بنادر روسیه خریداری نموده است
این فعال صنعت حمل و نقل دریایی درباره استفاده از کشتیرانی دریای خزر برای تجارت یا ترانزیت با روسیه اظهار نمود: شرکت های خصوصی و دولتی زیادی جهت راه اندازی کشتیرانی دریای خزر با روس ها اعلام آمادگی کرده اند؛ اما اینها همگی در حد حرف بوده و تا کنون هیچ تحول خاصی در این خصوص نداشته ایم و شاهد افزایش ناوگان ایرانی و همین طور کالاهای ایرانی برای تردد میان بنادر شمالی کشورمان با بنادر روسیه یا سایر کشورهای حاشیه خزر نبوده ایم.
وی تاکید کرد: گفته می شود که تعدادی کشتی و شناور برای تردد در دریای خزر خریداری شده یا درحال خریداری و انتقال به بنادر شمالی جهت تردد میان ایران با روسیه و دیگر کشورهای حاشیه خزر هستند.


منبع:

1401/02/18
23:15:29
0.0 / 5
94
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار