حل معضل ناترازی بنزین با ارتقای تکنولوژی خودرو های داخلی

حل معضل ناترازی بنزین با ارتقای تکنولوژی خودرو های داخلی به گزارش آچار، استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: ارتقا تکنولوژی خودرو های داخلی یکی از طریق هایی حل ناترازی بنزین است.


امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه کارهای عبور از این بحران سوختی در کشور اظهار داشت: مشکل ما در مرحله اول در ناترازی بنزین عدم توجه به حمل و نقل عمومی است و در مرحله بعد کیفیت پایین خودرو های داخلی در بروز این ناترازی تاثیر گذار شده است. ایشان در ادامه بیان نمود: یکی از عوامل بروز ناترازی بنزین و مصرف بالای بنزین در کشور ترافیک های سنگین است، وقتی این ترافیک های سنگین در کشور وجود داشته باشد حمل و نقل ناکارآمد می شود و در مرحله بعد مصرف بنزین به صورت صعودی بالا می رود. ایشان در ادامه بیان نمود: مصرف بنزین به خودی خود بد یا خوب نیست بلکه مهم اینست که چقدر از این مصرف بنزین در کشور سود می بریم؟ و سبب رشد اقتصاد می شود. مشکل ما اینست که عمده بنزین مصرفی در ترافیک های بی فایده هدر می رود و در کنار آن وقت مردم هم هدر می رود. این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: اگر توجه سیاست گذاران از بنزین و خودروی سواری بیرون بیاید و به سمت حوزه حمل و نقل مثل مترو اتوبوس و … و بهبود در این عرصه برود اساسا شاهد کاهش مصرف بنزین خواهیم بود. کاکایی اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما توسعه حمل و نقل عمومی یک مساله واجب است و هیچ کس هم به این مساله توجه نمی نماید. در بروز ناترازی بنزین فقط خودرو تاثیر گذار نیست بلکه سایر مسائل هم که ذکر شد در این امر تاثیر گذار است. وی افزود: در شیوه حمل و نقل عمومی برق می تواند حرف خیلی خوبی برای گفتن داشته باشد و در این میان قطار و مترو سردمدار است. با استفاده از حمل و نقل برقی هم مصرف سوخت کم می شود و هم آلودگی کاسته می شود. مصرف انرژی به صورت قابل توجهی کاسته می شود و راندمان نظام حمل و نقل بالا می رود. کاکایی با اشاره به اینکه در اصلاح صنعت خودرو، وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس ها و ون ها را دست کم می گیریم تصریح کرد: یکی از اشکالات بزرگ ما اینست که در شهر های بزرگ حمل بار اکثراً با موتورهای دیزلی و خودرو ها صورت می گیرد، این مساله یک معضل بزرگ است. این استاد دانشگاه علم و صنعت توضیح داد: پیش از این که به این بپردازیم که تکنولوژی خودرو ها را باید ارتقا دهیم باید شیوه حمل و نقل را عوض نماییم. تغییر شیوه حمل و نقل نیازمند بودجه هم هست. البته ارتقا در سیستم حمل و نقل نیازمند هزینه است. بعنوان مثال وقتی سوخت سی ان جی را توسعه دادیم هزینه زیادی هم برای تأمین زیر ساخت و هم برای تأمین سوخت سی ان جی متحمل شدیم. ایشان در ادامه بیان نمود: برای رفتن به سمت برقی کردن خودرو ها باید بودجه کلانی را صرف نماییم. بنابراین باید دقت کنیم که صورت مساله را درست بنویسیم. البته نظام تأمین و توزیع برق ما هم ضعف های زیادی دارد. اگر در این شرایط خودرو ها را برقی نماییم عملاً دور ریختن بودجه است و آلودگی هم کاهش پیدا نمی کند البته شاید فقط محل تولید آلودگی جا به جا شود.

1402/11/29
10:24:45
0.0 / 5
322
تگهای خبر: اقتصاد , تكنولوژی , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار