یك مقام صنفی عنوان كرد:

صادرات بدون عوارض شمش آلومنیوم

صادرات بدون عوارض شمش آلومنیوم رئیس سندیكای آلومنیوم، با اشاره به اینكه صادرات شمش آلومنیوم از جانب تولیدكنندگان داخلی، بدون هیچگونه عوارضی صورت می گیرد، اظهار داشت: مواد اولیه كافی در اختیار تولیدكنندگان قرار نمی گیرد.



به گزارش آچار به نقل از مهر، هوشنگ گودرزی در نشست خبری عصر امروز خود با خبرنگاران با اشاره به موانع پیش روی صنایع پایین دستی آلومنیوم، از چگونگی عرضه محصول از جانب تولیدكنندگان بالادستی اطلاع داد و اظهار داشت: اكنون صنایع پایین دستی باید با قیمت بالا، آلومنیوم را از تولیدكنندگان خریداری كرده و متاسفانه محصولی گران را تولیدكنند كه قابل رقابت با رقبای خود در تركیه نیست؛ به این معنا كه تركیه قیمت مواد اولیه را بسیار اندك از ایران خریداری كرده و در مقابل، كالای تمام شده را با ارزش افزوده بالا و البته قیمت بالا به ایران صادر می كند؛ ازاین رو قدرت رقابت از تولیدكنندگان صنایع پایین دستی سلب شده است.
رئیس سندیكای آلومنیوم اضافه كرد: اكنون شمش آلومنیوم، بسیار گرانتر از قیمت صادراتی به تولیدكنندگان فروخته می شود، در حالیكه نوعی انحصار و رقابت های منفی بر ضد تولیدكنندگان داخلی هم از جانب تولیدكنندگان شمش آلومنیوم شكل گرفته است؛ این درحالی است كه مواد اولیه به اندازه كافی در دسترس نیست.
وی خاطرنشان كرد: اكنون صنعت آلومنیوم در ایران متولی ندارد و البته خصوصی سازی های صورت گرفته هم به بدترین شكل انجام شده است؛ این در شرایطی است كه ارگان هایی همچون شورای رقابت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و وزارت صنعت، نظارتی بر حسن اجرای تصمیمات ندارند؛ به این معنا كه با وجود برگزاری جلسات متعدد، هنوز هیچ یك از تصمیمات عملیاتی نشده است؛ ازاین رو به نظر می رسد كه كارگروهی باید در وزارت صنعت مشابه آنچه كه در صنعت فولاد به عنوان ستاد احیای فولاد مطرح شده، تشكیل شود.
گودرزی با اشاره به اینكه طی 6 ماهه اول امسال، 49 هزار و 950 تن شمش آلومینیوم از كشور صادر شده است، تصریح كرد: تنها 22 هزار و 500 تن شمش به بازار داخل عرضه شده و این در شرایطی است كه قیمت هر كیلو شمش آلومینیوم صادراتی 7237 تومان است.
وی تصریح كرد: اكنون این محصول با قیمت 7955 تومان به بازار داخل عرضه می شود؛ البته با همین قیمت هم، عدم عرضه مستمر مواد اولیه به چشم می خورد كه خود عاملی برای افزایش قیمت ها است و به نظر می رسد كه برای حمایت از تولید داخلی باید اولویت اول را به تامین نیاز داخلی داد.
گودرزی با ابراز گلایه نسبت به نبود عوارض صادراتی بر شمش آلومنیوم اظهار داشت: شمش آلومنیوم بدون تولید ارزش افزوده به كشورهای دیگر دنیا صادر می گردد و در واقع، به شكلی به كشورهای دیگر یارانه داده می گردد تا آنها محصول نهایی تولیدكرده و مجدد به ایران صادر كنند؛ در حالیكه همین شمش آلومنیوم باید با واسطه از سایر كشورهای دنیا خریداری و وارد شده و در صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار گیرد كه قیمت را بسیار بالا می برد.
رئیس سندیكای آلومنیوم تصریح كرد: به علت اینكه آلومنیوم كاربرد دوگانه دارد، ازاین رو تحریم است و خرید و فروش آن به راحتی از دنیا انجام نمی شود، پس ما مجبور به خرید از واسطه ها هستیم.

1396/08/16
20:06:49
5.0 / 5
6166
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار