رسوخ کاتالیست ایرانی در صنایع داخلی در حضور رقبای خارجی

رسوخ کاتالیست ایرانی در صنایع داخلی در حضور رقبای خارجی به گزارش آچار، نانو کاتالیست های یکی از شرکتهای دانش بنیان توانسته با کنار گذاشتن نمونه های خارجی در صنایع بزرگ کشور وارد فرایندهای عملیاتی شود.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، امیر هومن کریمی وثیق، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: در قسمت اوره، متانول و آمونیاک فعالیت داریم و در سالهای اخیر وارد حوزه پتروشیمی و فولاد هم شده ایم. در قسمت فولاد با شرکتهای گوناگونی همکاری داریم. برخلاف بیشتر کشورها که برای تولید فولاد از کوره بلند استفاده می نمایند، در ایران از روش احیاء مستقیم استفاده می شود که این روش نوعی شکست گاز بوده که به کاتالیست نیاز دارد. در ایران حدودا ۹۰ درصد با این روش فولاد تولید می کنند. ما هم برای این شرکت ها کاتالیست تولید می نماییم.
وی در رابطه با انواع کاتالیست ها، توضیح داد: کاتالیست بعنوان تسهیل کننده فرایند بوده که سرعت واکنش را افزایش داده و احتیاج به دما و فشار را می کاهد. ۶۰ تا ۷۰ درصد کاتالیست های دنیا، کاتالیست های محیط زیستی بوده که در خودرو ها و کارخانه ها استفاده می شود تا مواد سمی را با فعالیت کاتالیستی به مواد کم خطرتر تبدیل کند. در صنعت، از دیر باز کاتالیست ها، نانویی بوده اند در واقع یا ذرات میکرو یا نانو در این کاتالیست ها استفاده می شود. در کنار این ها، بیوکاتالیست ها هم هستند. محصولات ما هم حاوی نانوذرات هستند و از سالهای بسیار قبل مبادرت به تولید نانوکاتالیست کرده ایم.
به قول وی نانوکاتالیست ها می توانند اثرات زیست محیطی قابل توجهی داشته باشند و صدمه های صنعتی به محیط زیست را به حداقل می رسانند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در رابطه با اینکه چرا یک صنعت بزرگ این ریسک را می پذیرد که از کالای ایرانی استفاده نماید، تصریح کرد: به علت فرهنگی که در کشور حاکم بوده، استفاده از کاتالیست های خارجی در صنعت بشدت رواج داشته، اما طی سالهای اخیر این سد شکسته شده و شرکت ها به سراغ محصولات ایرانی رفته اند.
وی از صادرات محصولات نانویی این شرکت اطلاع داد و اظهار داشت: سال قبل صادرکننده نمونه در بین دانش بنیان ها شدیم و هم اکنون صادرات در مقیاس چند میلیون دلار در سال داریم.
این شرکت یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور موفق به تأمین بخشی از نیاز کشور به کاتالیست های مورد استفاده در صنایع مختلف شده است. این شرکت عرضه کننده بیشتر از ۳۰ محصول دانش بنیان بوده که بیشتر این محصولات هم با استفاده از فناوری نانو توسعه یافته اند.
به نقل از ستاد نانو، هم اکنون ایران از جهت دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، بعنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرف کاتالیست های صنعتی در جهان شناخته می شود و این شرکت بعنوان بنیانگزار صنعت نوین کاتالیست در کشور از بیست سال قبل توانسته با ورود به این حوزه نقش مهمی را ایفا کند و با وجود رقبای خارجی که در شرایط تحریم هم محصولات خویش را در بازار ایران به فروش می رسانند، توانسته است کاتالیست های نانویی خویش را به صنایع داخل کشور عرضه نماید.




منبع:

1403/02/25
13:07:53
0.0 / 5
276
تگهای خبر: بازار , تحریم , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار