قصه پر غصه بازار لوازم خانگی امین حضور
آچار: وقتی به قدیمی ترین بورس لوازم خانگی تهران رسیدم مغاره ها باز بود اما کسبه بجای آنکه با مشتریان هم کلام شوند و جنس بفروشند بین خودشان گعده هایی تشکیل داده و از وضعیت بد بازار می گفتند.
به گزارش آچار به نقل از مهر سه راه امین حضور، در منطقه ۱۲ تهران، یکی از قدیمی ترین و پررفت وآمدترین نقاط شهر است که در تقاطع خیابان های امیرکبیر (چراغ برق قدیم) و ری واقع شده است. این منطقه تهران از دوران قاجاریه به نام امین حضور شناخته می شده است. به علت نزدیکی این مرکز به بازار بزرگ تهران و دروازه های شهر همیشه مرکزی برای داد و ستد کسبه با مردم بوده است.
این منطقه که از قدیم الایام بورس لوازم خانگی است اما اینروزها به علت راه اندازی شهرهای فروش لوازم خانگی و مال ها وضعیت به سامانی ندارد. مدتی است که کسبه های این منطقه با خبرگزاری مهر در تماس هستند و مشکلاتشان را مطرح می کنند بنابراین جهت بررسی بیشتر به همین بهانه به سراغ کسبه این بازار رفتیم تا حال هوای این روزهای آنها را جویا شویم و گزارشی از وضع موجود را به اطلاع مخاطبین خود برسانیم.
مگر کسی اینروزها پولی برای خرید دارد؟
در دسترسی به این بازار متوجه محدودیت های ترافیکی زیاد و بسته شدن برخی از مسیرهای دسترسی به این بازار شدم. بخش از مسیر دسترسی را به وسیله یک موتور سیکلت طی کردم. به راکب موتور سیکلت گفتم قصد رفتن با زار امین حضور را دارم. لبخندی زد و اظهار داشت: مگر کسی اینروزها پولی برای خرید دارد؟
در جواب او گفتم که قصد تهیه یک گزارش را دارم. بعد از کمی صحبت درباب قیمت کرایه به راه افتادیم.
وقتی به این منطقه رسیدم تمام مغازه ها فعال و آماده ارائه خدمات بودند. اما مشتریان بسیار کمی در بازار حضور داشتند و کسبه بیرون مغازه ها مشغول به صحبت با هم بودند.
تعدادی عکس از حال و هوای بازار تهیه کردم. عده ای از کسبه با نگرانی نظاره گر این کار بودند. وجود برخی کالاهای قاچاق در فروشگاه ها موجب ایجاد نگرانی برای کسبه شده بود.
شروع به پایش در بازار کردم و به سراغ چند فروشگاه معتبر رفتم تا گزارش خودرا شروع کنم.
مردم از کل ایران به بازار امین حضور می آمدند
سید محمود حقگو از کسبه بازار امین حضور کلام خودرا اینطور شروع می کند: من از سال ۵۷ در این عرصه فعال هستم. آن زمان اینجا اندک مغازه لوازم خانگی وجود داشت و بیشتر کالای دست دوم می فروختند در سالیان بعدی به مرور فروشندگان لوازم دست دوم که در گاراژها فعال بودند این محل را ترک کردند و با تخریب و نوسازی گاراژ، آن فضاها تبدیل به پاساژهای شیک و به روز شدند.
با شناخته شدن بازار، مردم از کل ایران به بازار امین حضور مراجعه می کردند. حتی شرکتهای تولید کننده محصولات خود رو برای پخش در کل کشور به فعالین این بازار می فروختند.
البته هم اکنون این تمرکز در پخش محصولات از بین رفته است و خود شرکتها بصورت مستقیم در شهرستان ها مبادرت به پخش می کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: هایپر های لوازم خانگی به این بازار لطمه زیادی زده اند. اتحادیه لوازم خانگی، وزارت صمت و سازمان های دولتی باید برای پشتیبانی از کسبه امین حضور اقدامات مؤثر انجام دهند و رونق سابق را به این بازار برگردانند.
وی افزود نمی شود یک نفر ۵۰ یا ۶۰ سال از عمر خودرا در این بازار صرف کند و واقعا به مردم خدمت کند، اما در مقابل عده ای که پشتوانه بانکی دارند در دور افتاده ترین نقاط تهران مبادرت به تأسیس هایپر کرده اند، کسب و کار افراد باسابقه سایر کسبه خرد را پایمال کنند.
چگونه آنها می توانند کالای خودرا به کل ایران قسطی بفروشند، اما کسبه اینجا قادر به این کار نیستند. مگر یک فعال اقتصادی خصوصی چقدر سرمایه در اختیار دارد؟
آیا نظارتی روی قیمت های این هایپرها وجود دارد؟ آیا کسی می داند یک کالا را به چند برابر قیمت به مصرف کننده می فروشند؟
قبلاً کالاهای با کیفیتی در بازار ایران حضور داشتند
برادر بزرگ تر آقای حقگو که بالاتر از ۳۰ سال سابقه در این عرصه دارد، وارد بحث ما می شوند و می گویند: قبلاً کالاهای باکیفیت و مطلوبی در بازار حضور داشتند که با شروع تحریم ها از بازار ایران خارج شدند.
البته در سالهای گذشته تولید کنندگان ایرانی هم کوشیده اند تا سطح کیفی تولیدات خودرا افزایش بدهند. متاسفانه برخی از اسامی تجاری قدیمی ایرانی که زمانی علاوه بر نیاز داخل حجم قابل توجهی صادرات به کشورهای دیگر داشتند به علت مدیریت دولتی و غیر رقابتی بودن تولیدات خود ورشکسته شده و به خاطره ها پیوستند.
مردم به دنبال لوازم خانگی کره ای هستند
وی اضافه کرد هنوز هم تعداد زیادی از مردم دنبال لوازم خانگی کره ای هستند، هرچند دیگر مثل گذشته دارای ضمانت و خدمات بعد از فروش نیستند.
وی درباب شایعات مطرح شده درباب جعلی بودن برخی از کالاهای وارداتی نیز اظهار داشت: البته عده کمی این کار را انجام می دهند. اما شهروندان عزیز در صورت برخورد با چنین مواردی می توانند به یک از این دو روش عمل کنند:
در روش اول با رفتن به اتحادیه و در دست داشتن فاکتور معتبر می توانند مبادرت به ثبت شکایت کنند. در روش دوم می توانند طی تماس با سازمان تعزیرات حکومتی تخلف صورت گرفته را گزارش بدهند.
تأثیر هایپرهای لوازم خانگی چگونه بوده است؟
در حال حاضر هزاران واحد صنفی در حوزه لوازم خانگی فعال می باشند که عده زیادی بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحدها امرار معاش می کنند.
ما از انجمن صنفی لوازم خانگی و صدا و سیما درخواست می نماییم تا صحت تبلیغات هایپرهای لوازم خانگی را کنترل کنند. حدودا تمام دستگاههای ذی ربط با این مجموعه ها همراهی بی نظیری دارند.
ما انتظار داریم سیستم بانکی با پشتیبانی از کسبه خصوصی و واحدهای صنفی شرایطی را فراهم آورد تا امکان فروش اقساطی برای سایر فعالین این حوزه نیز فراهم گردد.
هیچیک از این هایپرها تولید کننده لوازم خانگی نیستند و در این حوزه هیچ سرمایه گذاری نکرده اند و فقط بعنوان فروشنده فعال می باشند.
تا جایی که اطلاع دارم این افراد هیچیک از افراد با سابقه این صنف نیستند اما رشدی قارچ گونه داشته اند. با ظهور این مراکز فروش کاسبان این بازار بالاتر از ۷۰% کاهش داشته است.
در حال حاضر انگیزه مشتریان بازار امین حضور، خرید کالای باکیفیت در کف قیمت است که به خوبی در این بازار پاسخ داده می شود.
خرید یک جهیزیه شامل ۵ قلم کالای اصلی هم اکنون چقدر هزینه دارد؟
البته نمی توان عدد مشخصی را برای آن ذکر کرد. بسته به میزان چیدمان این سبد کالایی از حدود ۱۰۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. البته هم اکنون با عنایت به قسطی فروش و شرایط اقتصادی بیشتر مردم برای خرید جهیزیه به این مراکز مراجعه می کنند.
ذکر این نکته ضروریست که زوجین در خرید از این مراکز باید مبلغ بسیار بیشتری نسبت به ارزش واقعی کالاها پرداخت کنند. اگر تسهیلات بانکی بجای پشتیبانی از هایپرهای لوازم خانگی به خود زوجین پرداخت می شد، بطور قطع بازار امین حضور رو برای خرید انتخاب می کردند.
باید یک نفر به داد این صنف برسد
مشاهده می کنم که واحدهای صنفی یکی بعد از دیگری تعطیل می شوند و هر روز عده بیشتری بیکار می شوند و خانواده های بیشتری طعم رنج بیکاری نان آور خانواده رو متحمل می شوند.
به سراغ یکی دیگر از کسبه بازار امین حضور می روم
وی که نخواست نامش فاش شود در جواب خبرنگار مهر اظهار داشت: من دارای ۲۳ سال سابقه در بازار این حضور هستم. اسامی تجاری قبلی هم اکنون نیز کم و بیش در بازار حضور دارند اما بصورت رسمی وارد کشور نشده اند.
محصولات ایرانی اهتمام کرده اند تا جایگزین محصولات کره ای، آلمانی، فرانسوی و … شوند، اما متاسفانه با وجود بازار انحصاری نتوانسته اند جایگزین خوبی برای آنها شوند. آنها مبلغ بسیار بالایی را نسبت به کیفیت کالای خود از مصرف کنندگان دریافت می کنند. مصرف کنندگان نیز به علت نبود کالای جایگزین باکیفیت و یا امکان خرید اقساطی کالاهای ایرانی وادار به پذیرش این شرایط هستند.
فروش کالای ایرانی به قیمت لوازم خانگی تراز اول دنیا
شاید باورش مشکل باشد اما هم اکنون یک ماشین ظرفشویی ایرانی با قیمتی بالاتر از یک ماشین ظرفشویی آلمانی در بازار ایران به فروش می رسد.
جای سوال است چگونه یک کالای خارجی با قیمت دلار بازار آزاد از مسافتی دور با مشکلات فراوان به بازار امین حضور می رسد و در مقابل کالایی در ایران با ارز حمایتی و در سطح کیفی پایین تر تولید می شود اما با قیمت بالاتری در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد؟
خبرنگار: چقدر تبلیغات فروش به قیمت کف بازار و اصل بودن کالاها در این بازارها واقعی هست؟
صد در صد غیر واقعی است. شما می توانید قیمت یک کالا را در این بازار را با قیمت هایپرها مقایسه کنید. بسیاری از مشتریان این هایپر ها بعد از خرید به ما مراجعه می کنند و درخواست یک فاکتور را دارند تا بتوانند حقوق ضایع شده خودرا پیگیری کنند اما با کمال تأسف امکان کمک به این عزیزان را نداریم.
در خصوص اصل بودن کالاها باید اضافه کنم که کلیه کالاهای این هایپر ها ایرانی است و تقلب در آنها مدلول ندارد.
بازار امین حضور مرکزی برای فروش عمده لوازم خانگی در ایران و کشورهای همسایه بود
به سراغ فروشگاهی دیگر می روم. وی خودرا اینطور معرفی می کند: خوش بیان هستم چند سالی هست که در بازار لوازم خانگی کوچک مشغول به کار هستم.
وی درباب تاریخچه بازار امین حضور می گوید: مردم قبلاً در خرید از بازار بزرگ تهران به علت محدودیت های ترافیکی و وضعیت شلوغ گرفتار مشکل بودند. بنابراین ابتدا خیابان جمهوری رونق پیدا کرد و در ادامه بازار امین حضور کم کم شکل گرفت و مردم برای خرید لوازم خانگی به اینجا می آمدند.
در ادامه توسعه بازار افرادی که قصد خرید جهیزیه داشتند یا قصد خرید لوازم خانگی بزرگ مثل یخچال را داشتند به بازار امین حضور می آمدند.
با گذر زمان مرکزی بودن بازار تهران به هم ریخت و بازارهای دیگری مثل بازار شوش به وجود آمد و در ادامه در قسمت های مختلف کشور بازار شکل گرفت و مرکزیت تهران از بین رفت. تا پیش از این اتفاق تمام ایران از بازار تهران و بازار امین حضور در حوزه لوازم خانگی تغذیه می شدند.
حتی از کشورهای همسایه مثل عراق و کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق هم برای خرید لوازم خانگی به این بازار می آمدند.
اما بعدها سیاستهای دولتی به سمتی رفت که تمرکز زدایی کند و در هر نقطه از تهران و یا شهرستان ها بازار ایجاد شود.
به طور کلی آن کسبه قدیمی بازار امین حضور با پیشینه قدیمی هم اکنون بسیار کمرنگ شده است. جوانان زیادی اخیرا در این بازار مشغول به کار شده اند.
خرید از این بازار امین حضور را به مردم سفارش می کنم
خرید از این بازار را به مردم سفارش می کنم چون هنوز اصالت خودرا حفظ نموده است. اینجا نزدیک خیابان ایران هست و به این خیابان (دارالمومنین) گفته می شود این لفظ به جهت سکونت افراد پاکدست و با ایمان در ایران خیابان به آن گفته می شود. بیشتر کسبه قدیم این بازار در خیابان ایران سکونت دارند.
وی ضمن انتقاد از تبلیغات پر حجم هایپرهای لوازم خانگی اظهار داشت: چگونه است که اگر ۲۰ مغازه مثل مغازه من پول روی هم بگذاریم نمی توانیم یک آگهی در سریال شبکه اول پخش نماییم، اما این هایپرها در تمام ساعات حضور دارند و لحظه ای مخاطب را رها نمی کنند.
چگونه به سادگی این حجم از کالا را بصورت قسطی در هایپرهای لوازم خانگی فروخته می شود؟ چرا بانکها از آنها پشتیبانی می کنند؟
در فروش کالای ایرانی جعلی بودن مدلول ندارد
وی افزود: هایپرهای لوازم خانگی کالای ایرانی می فروشند و در کالای ایرانی تقلب مدلول ندارد. همین طور فعالیت این هایپرها روی اشتغال در بازار امین حضور بسیار تأثیر منفی داشته است.
در پایان اعلام می کنم که دولت باید هر دو طرف را درنظر داشته باشد. وقتی بانکها از آنها حمایت می کند، باید از کسبه هم حمایت کند و اعتبار کافی برای قسطی فروشی در اختیار ما نیز قرار دهند.
نیاز به کالای با کیفیت و خارجی در بازار همیشه وجود دارد.
یک دیگر از کسبه می گوید: من ماشاالله رفسنجانی هستم و از سال ۱۳۶۶ در این بازار مشغول به کار هستم. این بازار از ابتدای سال ۱۳۵۷ آغاز به کار کرده است.
در این بازار بالاتر از ۲۰۰۰ مغازه فعالیت دارند و حدود ۱۶ پاساژ به کار عرضه لوازم خانگی کوچک و بزرگ مشغول هستند.
به عقیده من در گذشته این بازار در حوزه تامین مایحتاج شهروندان تهرانی خوب و کافی عمل می کرده و نیاز به راه اندازی این هایپرهای بزرگ نبوده است.
وی درباب اسامی تجاری موجود در بازار اضافه کرد: برندهای لوازم خانگی روز به روز افزوده شده اند و متنوع تر شده اند. موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به عقیده من به این بازار صدمات زیادی وارد کرده است.
مأموریت دو بخشی مبارزه با قاچاق در کشور
در جامعه نیاز به کالای خارجی و باکیفیت مطلوب همیشه وجود دارد و از بین نمی رود. هم اکنون درباب مقوله قاچاق دولت تقسیم کار کرده است و می گوید کنترل قاچاق کالا تا نقطه صفر مرزی با دولت می باشد و کنترل آن از مرزهای کشور به داخل کشور و بازار تهران با کسبه است.
این سیاست تولید رانت و فساد می کند. همانطور که می بینید کالا به وفور در بازار وجود دارد. هر کالایی را که اراده کنید می توانید در بازار به دست بیاورید.
به عنوان مثال بوشهر حدود ۵۱۰ کیلومتر مرز آبی دارد از عسلویه در شمال تا هندیجان در جنوب آن گسترده شده است و در این نقاط حدود ۳۰ اسکله مشغول به کار هستند. در این اسکله ها کالاهای خارجی تخلیه می شود. باید اضافه کنم این اسکله ها تحت نظارت ارگان های ذی ربط هستند.
کالاهای تخلیه شده به وسیله شوتی ها و بوسیله نامناسب برای شهرهای بزرگ همچون تهران حمل می شود. این وضعیت به کسبه و مصرف کنندگان بصورت همزمان لطمه می رساند. این بدان معنا است که در حقیقت نوعی تحریم توسط دولت خودمان بر مردم خودمان وضع شده است.
تحریم های داخلی بلای جان مردم شده است.
این تحریم داخلی موجب افزایش هزینه های سربار زیادی شامل: بارگیری در چند بندر، ری پک کردن کالا، رسیده کالای لطمه دیده به دست مردم، افزایش هزینه های باربری، تصادفات جاده ای وحشتناک، مرگ ومیر رانندگان، زیان شرکتهای بیمه و… می شود.
فرض کنید یک خودروی وانت پراید بخواهد ۱۴۰۰ کیلومتر را طی نماید تا ۱۰ دستگاه آبمیوه گیری و یا ۲ دستگاه لباسشویی را به تهران برساند، هزینه های آنرا مقایسه کنید با حمل کالا به صورتی که در گذشته وجود داشته است.
اکثر کالاها به علت حمل با خودرو های نامناسب و از جاده های صعب العبور به اصطلاح زخمی و قراضه می شوند.
ماشین حساب آنها با ماشین حساب ما متفاوت می باشد.
وی درباب هایپر های لوازم خانگی افزود: برای من سوال است چگونه وقتی بانکها وام با ۳% سود می دهند، چگونه این هایپرها مدعی هستند که تنها ۱% سود از خریدار دریافت می کنند؟ چگونه مدعی کف قیمت هستند؟
آیا سازمان های دولتی نظارتی بر فعالیت این مراکز دارند؟ آیا میزان مالیاتی را که از صنف لوازم خانگی دریافت کرده اند را با میزان مالیات این هایپرها مقایسه می کنند؟ در مورد اشتغال هم همین صادق است.
با وجود تحریم های خارجی به سادگی می توان کالای باکیفیت خارجی وارد کشور کرد
من از دولت درخواست دارم تا به این مورد ورود کند و همچون گذشته که کالاهای خارجی بصورت رسمی از گمرکات کشور وارد می شد و با ضمانت نامه معتبر به دست مصرف کننده می رسید، اقدام نماید.
با این کار هم نرخها تعدیل می شود و هم مصرف کننده ایرانی از زیر بار قیمت های گزاف باکیفیت پایین خلاص می شود.
صنعت لوازم خانگی ایران نیز مشابه صنعت خودروی کشور است. کالا به بالاترین قیمت به مصرف کننده ایرانی فروخته می شود.
خبرگزاری مهر در ادامه تکمیل گزارش خود به سراغ یکی دیگر از کسبه می رود
سعید عزیزی یکی دیگر از کسبه بازار امین حضور کلام خودرا اینطور شروع می کند: بنده از سال ۸۳ کار خودم را از کمترین جایگاه شغلی بازار امین حضور با چرخ دستی شروع کردم و بعد از سال ها کار و تلاش هم اکنون از کسبه این بازار هستم. اینجا دو مغازه لوازم خانگی برقی دارم.
محصولات ایرانی راه طولانی را در پیش روی خود دارند
کالاهای وارداتی لوازم خانگی دارای کیفیت مطلوبی بودند و خدمات بعد از فروش مناسبی را به مصرف کنندگان ارائه می کردند. محصولات ایرانی راه طولانی برای رسیدن به سطح کیفی آنها را دارند.
با لبخندی توأم به تعجب می گوید: باور می کنید هم اکنون لوازم خانگی ایرانی قیمتی بالاتر از کالاهای وارداتی کره ای و آلمانی دارند اما تفاوت کیفیت آنها مانند شب و روز است.
چسبندگی نرخها در بازار لوازم خانگی ایرانی به شدت وجود دارد
شرکت های ایرانی با بالا رفتن قیمت دلار به سرعت فهرست قیمت خودرا اصلاح می کنند اما به پایین آمدن قیمت دلار مدت ها طول می کشد تا قیمت اصلاح گردد اما کالاهای وارداتی برمبنای قیمت روز دلار محاسبه می شوند.
زیان مصرف کننده ایرانی در وضعیت فعلی بازار
در این میان مردم ایران بازنده اصلی هستند چون باید یک کالای متوسط را به قیمت کالای باکیفیت بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی جهانی خریداری کنند.
یک شرکت ایرانی در بهمن ماه لیست قیمت خودرا ۱۰% افزایش داد و الان در اردیبهشت ماه با وجود کاهش قیمت قابل توجه دلار، مجدداً ۱۰% افزایش قیمت روی محصولات خود داده است.
پذیرش شرایط یک طرفه فروشندگان به علت خرید قسطی توسط خریدار
من اسفند ماه گذشته بهمراه همسرم برای سنجش وضعیت یکی از این هایپرکالاها به آنجا مراجعه کردیم. در مقایسه قیمت متعجب شدم با وجود تبلیغات زیاد درباب ارزان بودن قیمت کالاها، نه فقط با قیمت های بالاتری کالا را به فروش می رساندند، بلکه در فروش قسطی با سودهای بالا، مشتریان چاره ای جز پذیرش شرایط یک طرفه تحمیل شده به خودرا نداشتند. فقط به علت این که امکان خرید نقدی آن کالا را نداشتند.
بازار انحصاری لوازم خانگی موجب از بین رفتن انگیزه رقابت در این صنعت شده است.
ممنوعیت ورود کالاهای باکیفیت وارداتی و در نتیجه نبود رقابت در بازار لوازم خانگی ایرانی موجب بی انگیزی تولید کنندگان ایرانی برای تولید باکیفیت شده است.
در پایان صحبت های خودم، فقط آرزوی خوشبختی برای ملت ایران می کنم چون من میدانم که ملت ما بهترین ملت دنیا است. به جهت کاری و تفریحی مسافرت های خارجی داشتم به چند کشور دور و نزدیک، ولی به خدا قسم، به خدا قسم، به خدا قسم هیچ جای دنیا ایران نمی شود و مردم هیچ جای دنیا، مردم ایران نمی گردد.
خبرگزاری مهر با انعکاس نظرات کسبه این حضور و نمایش نقصهای موجود در صنعت لوازم خانگی امیدوار است تا مسؤلان و سازمان های ذی ربط به حضور بموقع و اتخاذ سیاستهای مطلوب و مؤثر خود، فضایی را در این بازار ایجاد کنند تا مصرف کننده ایرانی با آزادی عمل کالای مورد نظر خودرا انتخاب و خریداری کند.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب