چرا خودروسازان چینی تخفیف بالا می دهند؟
به گزارش آچار، افزایش رقابت در بازار خودرو های برقی چین، خودروسازان این کشور را به عرضه تخفیف های چشم گیر واداشته است؛ اقدامی که برای اقتصاد داخلی این کشور و حتی بازار جهانی خودرو، پیامدهایی داشته است.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، شرکت خودروسازی بی وای دی، هفته گذشته تخفیف های زیادی که برخی نزدیک به ۳۰ درصد یا بیشتر بود را برای چندین مدل ارزانقیمت کاملا برقی و هیبریدی اش اعلام نمود. قیمت خودروی جمع و جور «سیگال» ( Seagull) که از نظر قیمت مقرون به صرفه است، به ۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان (۷۷۵۰ دلار) کاهش پیدا کرد. خودروسازان بزرگ چینی دیگر، هم این اقدام را دنبال کردند.
«ژونگ شی»، تحلیلگر انجمن فروشندگان خودرو چین، اظهار داشت: اقدام این غول خودروسازی، این دفعه، صنعت خودرو را آشفته کرده است. او ضمن اشاره به این که خودروسازان کوچک تر، حالا بیشتر نگران توانایی خود در رقابت هستند، اظهار داشت: صنعت خودروسازی در شوک نسبتا بزرگی قرار دارد.
«رابین شینگ»، اقتصاددان ارشد بانک مورگان استنلی در امور چین، چهارشنبه گذشته در گزارشی اظهار داشت: رقابت اخیر قیمت خودرو نشان داده است که چگونه عدم تعادل عرضه و تقاضا همچنان به کاهش قیمت دامن می زند.
بازار خودرو های برقی چین در دو سال گذشته، درگیر جنگ قیمتی بوده که بخشی از آن توسط «تسلا» دامن زده شده است، اما این دفعه، خودروسازان سنتی، احساس فشار قابل توجهی می کنند.
طبق گزارش هفته گذشته موسسه نومورا، با استناد به داده های صنعتی موسسه تحقیقاتی «اتوهوم»، میانگین قیمت خرده فروشی خودرو در چین، طی دو سال گذشته، حدود ۱۹ درصد کاسته شده و به حدود ۱۶۵ هزار یوان (۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار) رسیده است.
در این گزارش آمده است: کاهش قیمت برای خودرو های هیبریدی یا خودروهایی با برد بیشتر، در دو سال گذشته، ۲۷ درصد بوده است، در حالیکه خودرو های کاملا برقی ۲۱ درصد کاهش قیمت داشته اند. همچنین، خودرو های سنتی با سوخت فسیلی، کاهش قیمت ۱۸ درصدی کمتر از حد متوسط را تجربه کرده اند.
در مقابل، طبق محاسبات شبکه سی ان بی سی بر اساس داده های کاکس اتوموتیو، میانگین قیمت یک خودروی جدید در آمریکا در آوریل، ۴۸ هزار و ۶۹۹ دلار بود که حدودا یک درصد نسبت به دو سال قبل، افزایش پیدا کرده است. میانگین قیمت خودرو های برقی در ماه گذشته، حتی بالاتر از ۵۹ هزار و ۲۵۵ دلار بوده است.
جنگ قیمت ادامه می یابد. «یینگ وانگ»، مدیر عامل فیچ در رتبه بندی های شرکتی منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC)، سه شنبه گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: رشد دو رقمی فروش خودرو های انرژی نو در چین، به جای این که نشان دهنده گسترش بازار باشد، فقط سهم خودرو های احتراق داخلی را از بازار کاهش خواهد داد.
او اظهار نمود: بازار خودروی این کشور از سال ۲۰۱۸ رشد چندانی نداشته است و انتظار دارد که فروش خرده فروشی خودرو در سال میلادی جاری تنها با افزایش اندک تک رقمی مواجه شود. خودروسازان سال میلادی جاری هم به استفاده از کاهش قیمتها برای به دست آوردن سهم بازار در چین ادامه خواهند داد.
طبق گزارش سی ان بی سی، اتحادیه اروپا بعد از بررسی شرکت ها در مورد استفاده از یارانه های دولتی در تولید آنها، تعرفه هایی را بر واردات خودرو های برقی تولید چین اعمال کرد.
آمریکا همینطور تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی را بر خودرو های برقی تولید چین اعمال کرد و امیدها را برای ورود این خودرو ها به دومین بازار بزرگ خودروی جهان از بین برد، اما در اتحادیه اروپا، تعرفه ها تأثیر محدودی داشته اند. بر اساس گزارش شرکت «جیتو داینامیک»، شرکت خودروسازی بی وای دی در آوریل، برای نخستین بار از «تسلا» در اروپا پرفروش تر شد. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، فروش «تسلا» در اروپا در آوریل، ۴۹ درصد کاهش پیدا کرد.
منبع: a4f.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب