زیان انباشته خودروسازان از 305 هزار میلیارد تومان عبور کرد!
آچار: صورت های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور - انتشار یافته در کدال - نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این شرکتها در آخر سال 1403 به بالای 305 هزار میلیارد تومان بالا رفته است.
به گزارش آچار به نقل از مهر، بررسی صورت های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو -منتشر شده در کدال-نشان می دهد که مجموع زیان انباشته این شرکتها در انتهای سال ۱۴۰۳ به بیشتر از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با پایان سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۵۰.۳ هزار میلیارد تومان بوده، نشاندهنده رشد ۲۲ درصدی و افزایش ۵۵.۲ هزار میلیارد تومانی زیان انباشته است که نمایانگر ادامه چالش های ساختاری در صنعت خودرو است.
کاهش زیان عملیاتی با تمرکز بر سوددهی ایران خودرو
در مقابل، زیان عملیاتی تجمیعی سه خودروساز از ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ کاسته شده است. این کاهش عمدتا ناشی از عملکرد مثبت ایران خودرو است که موفق شد برای اولین بار بعد از سال ها، سود عملیاتی ۴.۶ هزار میلیارد تومانی به ثبت برساند.
زیان انباشته ۱۳۰ همتی ایران خودرو
زیان انباشته ایران خودرو از ۱۲۲.۸ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۲ به ۱۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است که بیان کننده رشد ۶ درصدی است.
در عین حال، سود عملیاتی ایران خودرو با جهشی چشم گیر به ۴.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. برای مشاهده متن کامل صورت مالی ایران خودرو اینجا را کلیک کنید.
زیان انباشته ۱۳۸ همتی سایپا
شرکت سایپا زیان انباشته خودرا از ۱۰۲.۷ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۲ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۳ افزایش داده است (رشد ۳۵ درصدی).
همچنین زیان عملیاتی سایپا با افزایش قابل توجهی از ۸.۴ هزار میلیارد تومان به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است (رشد ۱۱۵ درصدی). برای مشاهده جزییات صورت مالی سایپا اینجا را کلیک کنید.
زیان انباشته ۳۶ همتی پارس خودرو
زیان انباشته پارس خودرو نیز از ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۲ به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده (۴۶.۸ درصد رشد).
زیان عملیاتی این شرکت از ۷.۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است (رشد ۲۹.۵ درصدی). برای مشاهده جزییات صورت مالی پارس خودرو اینجا را کلیک کنید.
کارشناسان عمده دلیل رشد زیان انباشته و عملیاتی در سایپا و پارس خودرو را به تغییرات گوناگون مدیریتی در این شرکتها نسبت می دهند. این تغییرات سبب بی ثباتی مدیریتی، کاهش انسجام سازمانی، توقف یا تغییر مسیر برنامه های راهبردی و کاهش انگیزه کارکنان شده است. همچنین، بلاتکلیفی در روند واگذاری سایپا به بخش خصوصی، موجب افزایش نااطمینانی و کاهش اثربخشی مدیریت شده است.
از سویی دیگر بااینکه ایران خودرو موفق به بازگشت به سود عملیاتی شده است، اما زیان انباشته این شرکت بازهم مسیر صعودی دارد و در کنار زیان های بزرگ سایپا و پارس خودرو، صنعت خودروی کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است. اصلاحات ساختاری، مدیریت پایدار و تعیین تکلیف واگذاری ها از ضروریات بازگرداندن ثبات به این صنعت است.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب