تحمیل هزینه های سنگین با دخالت های بی انتها دولت در خودروسازی
آچار: به گزارش آچار، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دخالت بیش از اندازه دولت و ارگان های دولتی در هر بخشی، هزینه های سنگینی را به تولید کننده، مصرف کننده و حتی خود دولت تحمیل میکند.
به گزارش آچار به نقل از مهر، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دخالت بیش از اندازه دولت و ارگان های دولتی در هر بخشی، هزینه های سنگینی را به تولید کننده، مصرف کننده و حتی خود دولت تحمیل می کند، اظهار داشت: هر چه دخالت های دولت در صنعت خودرو کاهش پیدا کند به همان میزان شاهد رشد کمی و کیفی در صنعت خودرو خواهیم بود. جبار کوچکی نژاد با انتقاد از دخالت های بی انتها دولت در صنعت خودرو بیان نمود: ورود دولت به حوزه قیمت گذاری، فروش و عرضه خودرو امکان دارد در کوتاه مدت به نفع مصرف کننده باشد و به تنظیم و کوتاه شدن دست دلالان از بازار خودرو کمک نماید، اما در دراز مدت نتیجه ای جز ایجاد رانت و افزایش قیمت خودرو نخواهد داشت. وی ضمن اشاره به مداخله نهادهای زیرمجموعه وزارت صمت در قیمت گذاری خودرو خاطرنشان کرد: وقتی هزینه تمام شده خودرو و نرخ ارز مشخص است احتیاجی به ورود نهادهای مختلف به حوزه قیمت گذاری خودرو نیست و نظارت دولت همراه با توافق بخش خصوصی برای محاسبه قیمت خودرو کفایت خواهد نمود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دخالت بیش از اندازه دولت و ارگان های دولتی در هر بخشی، هزینه های سنگینی را به تولید کننده، مصرف کننده و حتی خود دولت تحمیل می کند، اضافه کرد: هر چه دخالت های دولت در صنعت خودرو کاهش پیدا کند به همان میزان شاهد رشد کمی و کیفی در صنعت خودرو خواهیم بود. کوچکی نژاد تصریح کرد: دولت به جای مداخله در امور خودروسازان باید با واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی و نظارت بر قیمت و کیفیت محصولات خودرویی، فرصتی را در اختیار خودروسازان قرار دهد تا خودروسازان در رقابت با خودرو های خارجی و بهره مندی از ظرفیتهای داخلی و خارجی نسبت به بهبود کیفی تولیدات خود اقدام نمایند. وی عنوان کرد: در نهایت دولت باید شرایطی را فراهم آورد تا خودروسازان امکان حل مسایل خود در شرایط آزاد و رقابتی را داشته باشند. کمااینکه با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، حالا شرایط بهتری در این شرکت حاکم شده و باری از روی دوش دولت برداشته شد. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که تجربه نشان داده هر زمان که دولت مداخله کمتری در صنعت خودرو داشته، بازار خودرو به شرایط متعادل خود نزدیک تر شده است، تصریح کرد: دولت با خصوصی سازی صنعت خودرو می تواند ظرف یک زمان بندی مشخص، بخش خصوصی را ملزم به افزایش کمی و کیفی تولیدات خودرویی و تعادل در بازار خودرو کند. بدین سان احتیاجی به مداخله وزارت صمت در توزیع و عرضه خودرو و روش هایی مانند قرعه کشی نخواهد بود و مصرف کننده می تواند خودروی موردنیاز خویش را از بین خودرو های داخلی و وارداتی انتخاب کنند.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب