۳۷ میلیارد دلار خام فروشی شرط جهش صادرات چیست؟

۳۷ میلیارد دلار خام فروشی شرط جهش صادرات چیست؟ به گزارش آچار، معاون سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: هم اکنون متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران بین 370 تا 380 دلار است. اگر خام فروشی کنار گذاشته شود، این عدد می تواند به حدود 1200 دلار برسد.



امیر روشن بخش قنبری، معاون پیشرفت کسب وکارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وضعیت تجارت خارجی کشور پارسال اظهار داشت: پارسال بین ۵۷ تا ۵۸ میلیارد دلار صادرات داشتیم. اگر به گزارش ها و تحلیل های این صادرات نگاه نماییم، متوجه می شویم که حدود ۳۷ میلیارد دلار از این صادرات مربوط به حوزه های پتروشیمی، معدن، فلزات و مشتقات آنها بوده است.
وی اضافه کرد: این یعنی همان نگاهی که قبل تر در نفت داشتیم، یعنی خام فروشی یا فروش کالا بصورت نیمه خام، در عرصه پتروشیمی و معدن نیز تکرار شده است؛ به صورتی که ما مواد اولیه را فرآوری نکرده و مستقیماً صادر کردیم.
روشن اظهار نمود: در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار از صادرات سال قبل نیز متعلق به سایر کالاها بود که میان ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار آن به علت موقعیت جغرافیایی ایران و نزدیکی به بازارهای افغانستان و عراق بوده است. این مزیت جغرافیایی سبب شده هر کالایی که به این دو کشور صادر می شود، بدون رقابت جدی پذیرفته شود؛ بنابراین، نمی توان آنرا به عنوان یک موفقیت صادراتی واقعی تلقی نمود.

اجرای طرح «ارزیابی آمادگی صادرات» برای شرکت های کوچک


وی افزود: مابقی صادرات نیز متعلق به سایر صادرکنندگان بود. ما مطالعاتی انجام دادیم و دیدیم که در دنیا، خصوصاً در چین، ۶۰ درصد صادرات توسط واحدهای کوچک و متوسط (SMEs) صورت می گیرد. این واحدها ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی چین و ۸۰ درصد اشتغال این کشور را به عهده دارند.
روشن خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند آلمان نیز ۹۹ درصد شرکتها کوچک و متوسط اند. این کشورها صادرات واقعی خودرا برمبنای کالاهایی با ارزش افزوده بالا و غائی پایه گذاری کرده اند. بنابراین هم درآمد ملی آنها افزایش پیدا کرده و هم اشتغال پایدار به وجود آمده است.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران با یک نگاه بنیادی، طرحی را با عنوان «ارزیابی آمادگی صادرات» (Export Readiness Assessment - ERA) برای دفاع از شرکت های کوچک و متوسط راه اندازی کرده است. در بررسی های ما مشخص شد خیلی از این شرکتها دانش صادراتی ندارند اما تمایل دارند وارد این حوزه شوند.
وی اضافه کرد: در این طرح، شرکت هایی که ارزیابی آمادگی صادرات را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند وارد بازار صادراتی شوند. اگر آمادگی لازم را نداشته باشند، در زنجیره ای از همکاری با شرکت های مدیریت صادرات (EMCها) قرار می گیرند تا صادرات بوسیله این شرکتها صورت گیرد.
معاون سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این مدل همکاری برای نخستین بار بصورت کشوری پیاده سازی می شود؛ بطور مثال، اگر شرکتی بخواهد به روسیه صادرات داشته باشد، می تواند از خدمات شرکت های مدیریت صادرات که در روسیه مستقر هستند و بازار آنجا را به خوبی می شناسند، استفاده نماید.
وی افزود: این شرکت های مدیریت صادرات با بررسی بازار هدف، نیازهای بسته بندی، استانداردها و سلیقه مصرف کننده در آن کشور را به تولیدکننده منتقل می کنند تا کالای تولیدشده، متناسب با نیاز آن بازار باشد.
روشن تصریح کرد: این رویکرد موجب می شود هم شرکت های کوچک و متوسط تقویت شوند، هم محصولات آنها بصورت صادرات محور تولید شود. از طرفی، افزایش کیفیت داخلی نیز بهبود پیدا می کند.

افزایش سه برابری ارزش صادرات در صورت حذف خام فروشی


وی اظهار داشت: وقتی محصولات باکیفیت و صادرات محور تولید شوند، بازارهای بیشتری برای آنها ایجاد خواهد شد و اشتغال در کشور نیز توسعه خواهد یافت. به عنوان مثال، هم اکنون متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار است. اگر خام فروشی کنار گذاشته شود، این عدد می تواند به حدود ۱۲۰۰ دلار برسد؛ یعنی نزدیک به سه برابر.
روشن افزود: حال ظرفیتهای قانونی برای توسعه صادرات ایجاد شده، همچون راه اندازی کنسرسیوم های صادراتی، شرکت های شتاب دهنده صادراتی و تقویت شرکت های مدیریت صادرات، که در قالب بخشنامه هایی برای برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: با این اقدامات، شرکت های کوچک و متوسط دیگر نیازی ندارند که مستقیماً درگیر فرآیندهای پیچیده صادراتی شوند؛ بلکه می توانند فقط بر تولید و بهبود کیفیت تمرکز کنند و صادرات را به شرکت های تخصصی مدیریت صادرات بسپارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورایعالی صادرات که در سازمان توسعه تجارت مستقر است نیز می تواند نقش تنظیم گری را ایفا کند تا این استراتژی توسعه صادرات در بخش شرکت های کوچک و متوسط به خوبی پیاده سازی شود.
روشنگفت: رایزن های تجاری ما در کشورهای هدف نیز برمبنای آمار تجاری و نیازسنجی های انجام شده انتخاب شده اند و قسمتی از زنجیره توسعه صادرات هستند. آنها ضمن مطالعه بازار هدف، اطلاعات را به کشور منتقل می کنند تا سازمان و بخش خصوصی بتوانند برمبنای آن سیاستگذاری دقیق تری انجام دهند. همکاری بخش خصوصی در این راه همیشه تعیین کننده بوده و خواهد بود.


منبع:

1404/05/14
11:25:25
0.0 از 5
7
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بازار , بسته بندی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار

با سایت آچار، ابزار مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنید و از آخرین اخبار صنعت مطلع شوید. آچار، مرجع جامع ابزارآلات و اخبار صنعت