جدل بر سر قیمت گذاری خودرو از کاهش انحصار تا بهتان گرانفروشی
آچار: کشمکش میان ایران خودرو و سازمان تعزیرات بر سر بهتان گرانفروشی، باردیگر بحث قیمت گذاری و انحصار بازار خودرو را داغ کرده است.
به گزارش آچار به نقل از مهر امیر احمد ذوالفقاری، عضو هیأت علمی دانشگاه در گفتگوی ویژه خبری که با مبحث قیمت گذاری محصولات ایران خودرو برگزار شد؛ اظهار کرد: درجه انحصار خودرو کم شده است و در حالت طبیعی قیمت گذاری دستوری درست نیست. وی اضافه کرد: بازار خودروی ما همچنان انحصاری است و مهم آن است که تولیدکننده خیالش راحت نباشد که مردم هر کیفیت خودرویی را خریداری می کنند. ذوالفقاری اظهار داشت: اگر بازار خودرو انحصاری نباشد، قیمت گذاری دستوری حتما سیاستی ناصحیح است. جمشید ایمانی، قائم مقام ارشد مدیر عامل ایران خودرو در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به حکم سازمان تعزیرات بر مبنای جریمه گران فروشی ایران خودرو گفت: سازمان دفاع از ایران خودرو شکایتی مبتنی بر گران فروشی تنظیم کرد، مبتنی بر دستورالعمل این شورا، دستورالعمل هیأت تثبیت قیمت ملاک تعیین قیمت شد. این مقام ایران خودرو اضافه کرد: در تاریخ ۶ خرداد دیوان عدالت اداری دستورالعمل هیأت تثبیت قیمت را به علت طی نشدن مراحل اداری باطل اعلام نموده است. وی ادامه داد: پس از ابطال این دستورالعمل، روش جایگزینی برای آن اعلام نشد و شرکت ایران خودرو مجبور شد تا مبنی بر اختیارات حاصل از قانون تجارت و استانداردهای حسابداری در کنار رعایت حاشیه سود تعیین قیمت کند. ایمانی اظهار داشت: ما در خردادماه سال جاری نسبت به آبان ۱۴۰۳ معادل ۲۲ درصد افزایش قیمت اعمال کردیم. وی اضافه کرد: چرا وقتی تورم عمومی ۴۰ درصد است، ما باید افزایش ۱۵ درصدی را اعمال نماییم. جزئیات گران فروشی ایران خودرو در ادامه این نشست، علی فرهادی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در واکنش به رای ضد ایران خودرو اظهار داشت: ما یک دستگاه قضاوتی هستیم و رسیدگی های ما برای همه آشکار و عیان است. فرهادی اظهار داشت: وقتی شکایتی از ناحیه سازمان حمایت به ما می رسد و اعلام می شود، شرکت ایران خودرو مازاد بر درصد قانونی قیمت تعیین اعلام نموده است، ما وارد مساله می شویم. رئیس سازمان تعزیرات اظهار داشت: سازمان حمایت افزایش قیمت ۱۵ درصدی را قانونی تعیین کرده و هر افزایش بیشتر از این مغایر قانون است. فرهادی اظهار داشت: ایران خودرو باید ۱۵ درصد افزایش قیمت می داد، اما خودشان ۲۲ درصد افزایش را اعلام نموده اند. این مقام مسئول اشاره کرد: این شرکت بخشی از فروش های نقدی و پیش فروش ها را با این میزان افزایش قیمت انجام داده و باید خسارت ناشی از این تخلف را بپردازد. رئیس سازمان تعزیرات تشریح کرد: هیچ منعی برای فروش خودرو ها برای ایران خودرو ایجاد نشده است. وی ادامه داد: آخرین مصوبه شورای رقابت اعلام قیمت را به عهده این شورا تعیین کرده است و وزیر صمت هم تأخیری در اعلام نرخ جدید نداشته است. در حقیقت ایران خودرو وزارت صمت و سازمان حمایت را زیر سوال برد. قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در ادامه اظهار داشت: وزارت صمت اختیار قیمت گذاری ندارد و هیچ وزیری قیمت گذاری نکرده است. وی ادامه داد: سازمان حمایت فقط یک نهاد محاسبه گر است و شأن دیگری ندارد و سازمان حمایت نقش سازمان حمایت به مفهوم سازمان حمایت را ندارد. مدیران فعلی ایران خودرو سابقه گران فروشی دارند در ادامه این جلسه مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر افزایش قیمت خودرو واقعی است، نباید به خاطر کشش نداشتن جامعه از افزایش منصرف شویم. طاهری بیان نمود: بارها شده که ما در قیمت گذاری ظاهر را مدنظر قرار دادیم، اما وقتی عمیق شدیم، متوجه گرانفروشی شدیم. وی ادامه داد: گران فروشی مدیران فعلی ایران خودرو سابقه دار است و در این مورد پرونده دارند. این نماینده مجلس اظهار داشت: روش قیمت گذاری خودرو ایراد دارد، چون تقابل مردم و حاکمیت را بوجود می آورد و قیمت نباید اینقدر به دولت مرتبط شود. طاهری اظهار داشت: وابسته نبودن سود خودرو به کیفیت هم مساله دیگری است که مشکل به وجود آورده است.
بطور خلاصه، بعد از ابطال این دستورالعمل، روش جایگزینی برای آن اعلام نشد و شرکت ایران خودرو مجبور شد تا بر مبنای اختیارات حاصل از قانون تجارت و استانداردهای حسابداری در کنار رعایت حاشیه سود تعیین قیمت کند. وی افزود: آخرین مصوبه شورای رقابت اعلام قیمت را به عهده این شورا تعیین کرده است و وزیر صمت هم تأخیری در اعلام نرخ جدید نداشته است. وی افزود: سازمان حمایت فقط یک نهاد محاسبه گر است و شأن دیگری ندارد و سازمان حمایت نقش سازمان حمایت به مفهوم سازمان حمایت را ندارد.
منبع: a4f.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب