مشوق های صادراتی 1404 این هفته ابلاغ می شود

مشوق های صادراتی 1404 این هفته ابلاغ می شود به گزارش آچار، یک مقام مسئول از ابلاغ مشوق های صادراتی سال 1404 تحت عنوان 12 زیرفصل از جانب وزیر صمت اطلاع داد.



به گزارش آچار به نقل از مهر، امیر روشن بخش قنبری، معاون پیشرفت کسب وکارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار نمود: پروسه انتخاب صادرکننده نمونه بر مبنای مصوبه شورایعالی کشور از سال ۱۳۷۶ شروع شده و این روز به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شده است. ما سعی کردیم این پروسه را بگونه ای تنظیم و مدیریت نماییم که همزمان با برگزاری آیین بزرگداشت، از زحمات و کارهای مؤثر صادرکنندگان کشور تقدیر شود. در این چارچوب صادرکنندگان در سه بخش شامل مدال آوران، صادرکنندگان ممتاز ملی و صادرکنندگان نمونه ملی انتخاب می شوند.
وی اضافه کرد: برای اجرای این فرآیند، از ظرفیت همه سازمان ها و نهادهای مؤثر در حوزه صادرات و تجارت خارجی استفاده شده است. کمیته انتخاب صادرکنندگان نمونه با حضور نمایندگانی از گمرک، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و اتاق تجاری تشکیل می شود و ریاست آن برعهده سازمان توسعه تجارت است.
معاون سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: امسال ۵۰ صادرکننده نمونه و مدال آور انتخاب شده اند. این انتخاب در پنج گروه خدمات فنی و مهندسی و نیز بخش کالا انجام گرفته است. در پروسه ارزیابی، فاکتورهای مختلفی مدنظر قرار گرفته که مهم ترین آنها میزان دانش بنیان بودن و پیچیدگی محصولات شرکتهای متقاضی، سطح فناوری، توانمندسازی شرکتهای مدیریت صادرات (IMCها) و رشد عملکرد نسبت به سال قبل است.
روشن بخش اضافه کرد: بازارهای نوظهور نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم لحاظ شد؛ بدین معنا که صادرکنندگانی که موفق به ایجاد و نفوذ در بازارهای جدید برای کشور شدند، امتیاز بیشتری کسب کردند. همین طور صادرات کالاها یا خدمات با ارزش افزوده بالا، ماندگاری در بازار، تنوع بازارهای هدف، عضویت در کنسرسیوم های صادراتی و ثبت محصول در کشورهای مقصد از دیگر معیارهای ارزیابی بوده است.
وی اظهار داشت: گواهینامه های بین المللی همچون استانداردهای حلال و ارگانیک و نیز استفاده از روش های نوین بازاریابی و تبلیغات مؤثر در بازارهای هدف نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. متاسفانه موضوع تبلیغات در بازارهای هدف صادراتی در کشور ما مغفول مانده و همین مساله موجب می شود محصولات ایرانی نتوانند جایگاه واقعی خودرا پیدا کنند.
معاون سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: فراخوان انتخاب صادرکنندگان نمونه از ۲۵ مردادماه شروع شد و در یک بازه ۲۷ روزه (با دو بار تمدید) ادامه یافت. اطلاعات در ارتباط با متقاضیان جمع آوری و بررسی گردید. بر مبنای آمار، حدود ۶۵ درصد صادرات کشور در حوزه مواد خام و نیمه خام است و این نشان میدهد که ما بازهم نیازمند تکمیل زنجیره های پایین دستی صادرات و حرکت بسمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستیم.
وی اظهار داشت: امسال در مجموع ۱۷۹ صادرکننده برای ارزیابی و شرکت در این رقابت ثبت نام کردند. از این شمار، ۲۶۹ شرکت در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، ۴۵ شرکت در حوزه فناوری، ۴۹ شرکت در حوزه خدمات و همین طور ۱۸ درصد در بخش صنعت و معدن حضور داشتند.
روشن بخش اضافه کرد: شعار امسال «تجارت هوشمندانه و تولید صادرات محور» انتخاب شده است. سعی کردیم رویکرد برنامه ها و اهداف سازمان را در زمینه تسهیل و توسعه تجارت با این شعار همسو نماییم. در همین جهت نشست فوق العاده شورایعالی صادرات با حضور رئیس جمهوری یا معاون اول برنامه ریزی شده است تا مطالبات صادرکنندگان در عالی ترین سطح کشور شنیده شود و بخشی از مشکلات در چارچوب مصوبات این شورا برطرف گردد.
وی اظهار داشت: به علت محدودیت های مراسم روز ملی صادرات که بیشتر جنبه آئینی و تشریفاتی دارد، سعی کردیم نشست های تخصصی مختلفی در هفته صادرات برگزار نماییم. این جلسه ها در هفت روز متوالی با عناوین مشخص برگزار می شود.
وی اضافه کرد: روز دوم به صادرات خدمات دانش بنیان، روز سوم به نقش شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهای مدیریت صادرات در زنجیره صادرات، روز چهارم به بهبود زیرساخت های مالی، بیمه ای و لجستیکی، روز پنجم به پیمان های منطقه ای و همکاریهای بین المللی (از جمله موافقت نامه اوراسیا)، روز ششم به توسعه بازارهای بین المللی و استفاده از رویدادهای تجاری و روز هفتم به صادرات حرفه ای و پیوست صادراتی در سرمایه گذاری اختصاص یافته است.
معاون سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: همین طور آزمون DRA یا آزمون آمادگی ارزی برای توانمندسازی شرکتهای کوچک و متوسط که هنوز آمادگی ضروری جهت ورود به بازارهای جهانی را ندارند، طراحی شده است تا این شرکت ها از راه IMCها بتوانند وارد زنجیره صادرات شوند.
وی اضافه کرد: بطور کلی این هفت روز تحت عنوان «هفت روز با صادرات» برنامه ریزی شده است و امیدواریم با همکاری دستگاه های مرتبط، نتایج عملی و مثبتی در توسعه صادرات کشور رقم بخورد.
روشن بخش خاطرنشان کرد: مشوق های صادراتی در ۱۲ حوزه همچون بیمه نامه ها و ضمانتنامه ها، زیرساختی، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و … ارائه می شود که این هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می شود.
معاون کسب وکارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران، درباره ی تأثیر مکانیسم ماشه بر پروسه تجارت خارجی اظهار داشت: مکانیسم ماشه قبلاً نیز فعال بوده و تجربه آنرا داشتیم. این مساله هرچند موجب افزایش هزینه خدمات و کالاها و مشکل تر شدن برخی فرآیندها می شود، اما به مفهوم ایجاد مانع جدی در تجارت نیست و نمی تواند کارهای ما را متوقف سازد.
وی ادامه داد: برای تسهیل شرایط و توسعه تجارت در وضعیت فعال شدن مکانیسم ماشه، کمیته و کارگروهی تشکیل شده و راهکارهای جدیدی طراحی نموده ایم.
روشن بخش همین طور ضمن اشاره به ایجاد خط ریلی از غرب کشور به چین تاکید کرد: با تمام توان در مقابل محدودیت ها ایستادگی می نماییم و برای هر چالش، راهکارهای عملی ارائه خواهیم داد.
1404/07/06
09:00:03
0.0 از 5
57
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار

با سایت آچار، ابزار مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنید و از آخرین اخبار صنعت مطلع شوید. آچار، مرجع جامع ابزارآلات و اخبار صنعت