راه آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده پیوند تجاری ایران و اوراسیا

راه آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده پیوند تجاری ایران و اوراسیا به گزارش آچار، رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: راه آهن رشت_آستارا کلید تقویت پیوند اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیاست و تکمیل آن مسیر تجارت آزاد را هموارتر می کند.



به گزارش آچار به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، امروز در چهارمین اجلاس راهبردی ایران و اوراسیا عنوان کرد: تأسیس شرکت مدیریت صادرات توسط اتاق تجاری تهران اقدامی باارزش است، برای اینکه این شرکت می تواند قابلیت شرکت های کوچک و متوسط را تجمیع کرده و آنها را در سطحی قرار دهد که بتوانند با شرکت های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا همکاری کنند.
وی ضمن اشاره به روند توسعه روابط تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ «موافقت نامه تجارت ترجیحی» میان ایران و اوراسیا به تصویب رسید و اجرائی شد. درنتیجه، طی چهار سال حجم تجارت دو طرف دو برابر شد. در همان سالیان ابتدایی نیز مذاکرات برای برقراری تجارت آزاد شروع شد و بالاتر از ۳۰ نشست آنلاین و ۶ نشست حضوری انجام شد که در نهایت به امضای موافقت نامه تجارت آزاد انجامید.
دهقان دهنوی اضافه کرد: این موافقت نامه از اردیبهشت ماه امسال اجرائی شده است و برمبنای آن، تعرفه های ۸۷ درصد از کالاها حذف شده است؛ به این معنا که بخش عمده موانع تعرفه ای در تجارت میان ایران و اتحادیه اوراسیا از میان رفته است. وی خاطرنشان کرد: با همکاری گمرک و اتاق های تجاری، سازوکار بهره مندی از این تعرفه های صفر بوجود آمده و تجار حالا درحال استفاده از آن هستند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به چالش های موجود اظهار داشت: هم اکنون تمرکز ما بر رفع موانع غیرتعرفه ای است. طبق موافقت نامه تجارت آزاد، کشورهای عضو موظف به حذف این موانع هستند، اما هنوز دراین خصوص نیاز به کار و هماهنگی بیشتری وجود دارد. یکی از اشکالات اصلی ما تفاوت نظام استانداردهاست؛ استانداردهای ایران با کشورهای عضو اتحادیه متفاوت می باشد و هر کالایی که صادر یا وارد می شود باید بر اساس استاندارد طرف مقابل باشد. برای تسهیل تجارت، باید در عرصه استانداردها به همگرایی برسیم و معیارهای مشترکی را بپذیریم.
دهقان دهنوی افزود: در عرصه گمرک نیز، بحث تبادل الکترونیکی داده ها مطرح است که هنوز میان ایران و اتحادیه اوراسیا بطور کامل برقرار نشده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت زیرساخت های حمل و نقل اظهار داشت: در عرصه لجستیک، اقدامات خوبی در وزارت راه در حال انجام می باشد. راه آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده ای است که تکمیل آن می تواند پیوند ما را با اتحادیه اوراسیا تقویت کند. همین طور در سمت قزاقستان این ارتباط ریلی وجود دارد و نیازمند تقویت است. در مسیرهای جاده ای، مرزها و مبادی ورودی و خروجی نیز باید تسهیل صورت گیرد تا کالاها بدون توقف جابه جا شوند. ارتباط دریایی بوسیله دریای خزر با روسیه و قزاقستان نیز برقرار است و در مجموع، چهار مسیر ریلی، زمینی، دریایی و هوایی در خدمت لجستیک بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه قرار دارد.
وی در آخر تاکید کرد: حلقه بعدی در راه توسعه همکاری ها، تقویت ارتباطات و همگرایی بخش خصوصی است. موافقت نامه تجارت آزاد نقطه شروع گسترش روابط تجاری است، اما اوج این همکاری در سرمایه گذاری های مشترک و ایجاد زنجیره های ارزش و تامین مشترک میان کشورهای طرفین شکل می گیرد؛ خصوصاً در وضعیت فعلی که جنگ های تجاری در جهان جریان دارد.
دهقان دهنوی اشاره کرد: در صورت رفع موانع غیرتعرفه ای، دولت می تواند ادعا کند بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم نموده است و از این پس، وظیفه بخش خصوصی است که ارتباطات تجاری و سرمایه گذاری را گسترش دهد. ارتباط فعال تر میان بخش خصوصی ایران و اتحادیه اوراسیا ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

منبع:

1404/08/01
18:15:42
0.0 از 5
18
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار

با سایت آچار، ابزار مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنید و از آخرین اخبار صنعت مطلع شوید. آچار، مرجع جامع ابزارآلات و اخبار صنعت