یك مقام مسئول اعلام كرد؛

اشتغال صنعت فولاد به خطر افتاد یا دولت مصوبه خویش را اصلاح كند

اشتغال صنعت فولاد به خطر افتاد یا دولت مصوبه خویش را اصلاح كند آچار: رئیس انجمن تولیدكنندگان فولاد با اشاره به كاهش تعرفه واردات فولاد كه از جانب هیات دولت ابلاغ گردیده، اظهار داشت: میانگین تعرفه فولاد در سال قبل ۲۰ درصد بوده و اشتغال صنعت فولاد را به خطر انداخته است.


به گزارش آچار به نقل از مهر، محمود اسلامیان در واكنش به كاهش تعرفه واردات فولاد كه روز گذشته از جانب هیئت دولت ابلاغ گردید، تصریح كرد: میانگین تعرفه فولاد در سال قبل حدودا ۲۰ درصد بوده است كه در مقایسه با میانگین تعرفه ۴۵ درصدی صنعت خودرو و اغلب صنایع تكمیلی فولاد كه از تعرفه های بالای ۴۰ درصد استفاده می كنند، این تعرفه ۲۰ درصد برای فولاد معقول و كارشناسی شده بود، چون كه تعرفه ها باید بصورت پلكانی در رشته های مختلف صنعت باشد.
رئیس انجمن تولیدكنندگان فولاد با تاكید بر اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد دنیا، به نتایج مطالعات بین المللی در این خصوص اشاره كرد و اظهار داشت: فولاد در همه اقتصادهای دنیا بعنوان یك صنعت مادر شناخته می گردد و علت آن این است كه این صنعت مادر تاثیر بسیار زیادی در تولید اشتغال دارد. بر مبنای نتایج مطالعات بین المللی به ازای یك اشتغال مستقیم در صنعت فولاد حداقل ۲۵ اشتغال غیر مستقیم تولید می گردد.
وی خاطرنشان كرد: به علت همین نرخ بالای اشتغال پایدار در صنعت فولاد است كه همه كشورها همچون كشورهای اروپایی و حتی امریكاكه سردمدار بازار آزاد هستند، با جدیت از صنعت فولاد خود دفاع می كنند. به طور مثال به تازگی خزانه داری آمریكا مطالعه ای را آغاز كرده كه هدف آن بررسی تاثیر واردات فولاد از چین برامنیت ملی آمریكا است یعنی واردات فولاد را به امنیت ملی این كشور مرتبط كرده اند كه نشان دهنده اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد این كشور است. این اهمیت زیاد در سایر كشورها هم وجود دارد به طوری كه به تازگی شاهد بودیم اتحادیه اروپا هم جریمه هایی برای صادرات برخی كشورها به این اتحادیه مقرر كرده كه سهم فولاد ایران ۵۷ یورو جریمه به ازای هر تن است.
اسلامیان به خصوصیت های خاص صنعت فولاد ایران اشاره كرد و اظهار داشت: در كنار اهمیت بالای جهانی صنعت فولاد، این صنعت در داخل كشور هم مشكلاتی دارد كه در بقیه صنایع فولاد در دنیا و بنابراین هم نیازمند حمایت ویژه است. متاسفانه در دولت های گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد افتاده كه همچون آن چند برابر شدن نیروی انسانی در واحدهای فولادی بزرگ و همینطور صدور مجوزهای بی رویه و احداث واحدهایی با ظرفیت پایین و غیر اقتصادی است كه این مشكلات سبب شده تا علی رغم قیمت های جهانی نسبتا مناسب، بیشتر واحدهای فولادساز و نوردی با كمتر از نصف ظرفیت خود كار كنند و تعدادی از این واحد ها هم متاسفانه تعطیل شده اند.
رئیس انجمن تولیدكنندگان فولاد ایران عدم رشد نرخ ارز متناسب با تورم را از مسائل مهم صنعت فولاد كشور دانست كه سبب شده صنعت فولاد به حمایت تعرفه ای نیازمند باشد. وی در این خصوص تصریح كرد: یك مشكل اساسی اقتصاد كشور ثبات نرخ ارز است. هرچند در قانون برنامه لحاظ شده است كه نرخ ارز بایستی با تورم هماهنگ شود اما متاسفانه این تعادل برقرار نشده است.
وی تصریح كرد: درواقع عدم رشد نرخ ارز متناسب با تورم یك كمك غیر مستقیم به وارد كننده ها است كه صنعت فولاد در كنار مسائل تعرفه ای از این مسئله هم رنج می برد. اگر در سال های گذشته نرخ ارز با نرخ تورم هماهنگ شده بود شاید تولیدكنندگان فولاد اصلا نیازی به تعرفه نداشتند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و به خاطر مشكلاتی كه كشوردارد، قابل توجیه است اما نمی توان تك بعدی به این مسئله نگاه كرد و مقاومت سایر كشورها در مقابل واردات فولاد را باید مد نظر داشت.
رئیس انجمن تولیدكنندگان فولاد ایران در مورد فرآیند كاهش تعرفه های فولاد هم خاطرنشان كرد: در سال قبل كاهش تعرفه ها از جانب وزارت صنعت وقت به دولت پیشنهاد شد كه در اسفند ماه با پیگیری انجمن و استدلال هایی كه صورت پذیرفت، این مصوبه برگشت داده شد. اما متاسفانه شاهد هستیم كه در تاریخ یازدهم آذرماه امسال همان بخشنامه ای كه متوقف شده بود، مجددا تصویب و ابلاغ گردیده و یك سری از تعرفه ها كاهش یافته است.
اسلامیان به پیامدهای این تصمیم دولت اشاره كرد و اظهار داشت: با كمال تاسف در ردیف تعرفه هایی با شرح "سایر" هم این كاهش تعرفه ها لحاظ شده در حالی كه این شرح "سایر" مشمولیت خیلی كلی دارد و بر مبنای تجربه گذشته شاهد خواهیم بود كه دلالانی از این خلاء سوءاستفاده كرده و خیلی از تعرفه هایی كه باید پرداخت كنند را نمی پردازند و حق دولت و تولیدكنندگان را ضایع خواهند كرد. ازاین رو تقاضای انجمن فولاد بعنوان تشكل صنفی فولادسازان كشور از دولت این است كه این تصمیم ناصحیح را اصلاح كند و تعرفه ناچیز ۲۰ درصدی صنعت فولاد را به حالت تعادل قبلی بازگرداند

1396/09/14
11:35:00
5.0 / 5
5426
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , صنعت , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار