سنجابی تشریح كرد

تاثیر افزایش عوارض خروج از كشور بر درآمدهای دولت و گردشگری

تاثیر افزایش عوارض خروج از كشور بر درآمدهای دولت و گردشگری آچار: عضو اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق معتقد است كه طبیعتا افزایش سه برابری عوارض خروج از كشور واكنش منفی را در پی خواهد داشت اما بعد از یكی - دو ماه می توان نتایج مثبت آن را در بخش گردشگری شاهد باشیم.



به گزارش آچار به نقل از ایسنا، درپی افزایش سه برابری عوارض خروج از كشور و رسیدن آن به ۴۴۰ هزار تومان در لایحه بودجه ۹۷، انتقاداتی از جانب مردم و فعالان اقتصادی عنوان شد كه در این رابطه جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: این تصمیم سبب می گردد افرادی كه تردد خارجی دارند ناراضی باشند و واكنش هیجانی را كه تاثیر منفی دارد، تولید كنند.

وی اضافه كرد: در میان مدت تاثیر محسوسی در افزایش درآمدهای دولت تولید نمی شود. یعنی اگر این تصمیم با هدف محدودیت سفرهای خارجی گرفته شده است در واقع منجر به این محدودیت نمی شود.

این كارشناس اقتصادی ادامه داد: اما چون این عوارض صرف گسترش گردشگری می گردد امیدواریم در میان مدت و دراز مدت تعادل مناسبی را میان سفرهای ورودی و خروجی كشور شاهد باشیم.

سنجابی شیرازی افزود: چون هم اكنون بر مبنای اطلاعات سازمان گردشگری این شاخص یك دوم است، یعنی به ازای هر یك نفری كه وارد كشور می گردد دو نفر از كشور خارج می شوند، امیدواریم از محل رشد این درآمدها و مصرفش در جهت توسعه گردشگری بتوانیم این شاخص یك دوم را بهبود ببخشیم.

وی خاطرنشان كرد: اگر این درآمدها به صورت درست هزینه شود، حتما تاثیری در گردشگری دارد. اما با این حال به نظر نمی رسد این تاثیر چندان جهشی باشد. چون زیرساخت های گردشگری ما نیاز به منابع پایدار دیگر و اصلاحات رویه دارد. اگر این اقدامات همزمان با هم انجام شود تعادلی را در سفرهای ورودی و خروجی تولید خواهد نمود.

عضو اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق اضافه كرد: ظرفیت فعلی گردشگری مطلوب نیست كه به ازای هر یك سفر ورودی دو سفر خروجی داشته باشیم. باید از این محل سیاست گذاری درستی را انجام داد. این سیاست گذاری هم اكنون این بوده است كه عوارضی از سفرهای خروجی گرفته و خرج توسعه گردشگری شود كه منجر به این مصوبه و پیشنهاد شده است. طبیعتا این تصمیم واكنش منفی را در پی خواهد داشت و از این نظر واكنش احساسی منفی بوجود می|آورد اما این واكنش بعد از یكی - دو ماه به فراموشی سپرده می گردد و بعد از آن باید منتظر نتایج مثبت آن باشیم.




1396/09/22
00:23:27
5.0 / 5
5343
تگهای خبر: اقتصاد , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار