ادیانی:

در تولید بنزین به استاندارد یورو۵ رسیده ایم، استانداردنبودن خودروها عامل اصلی آلودگی هوا

در تولید بنزین به استاندارد یورو۵ رسیده ایم، استانداردنبودن خودروها عامل اصلی آلودگی هوا آچار: نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینكه درتولید حامل های سوختی مانند بنزین به استاندارد یورو ۵ رسیده ایم، اظهار داشت: عامل اصلی آلودگی هوا استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل است



علی ادیانی در گفت وگو با ایسنا در مورد لزوم بهینه سازی سوخت با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵، بیان كرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۵ تولید می كند و فاز دوم آن هم خوشبختانه به راه افتاده است و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر به تولید ۱۲ میلیون لیتر دیگر هم دست یابیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه مرحله باید ۳ تا ۱۲ میلیون لیتر تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ داشته باشد كه در مجموع ۳۶ میلیون لیتر در روز می گردد كه اگر این اتفاق بیفتد ما دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار داشت: ما در سال ۹۷ بنزین وارد نمی نماییم و وزارت نفت به سمتی رفته كه در تولید بنزین مورد نیاز داخل كشور به خودكفایی رسیده ایم و این یك افتخار بزرگی است باآنكه آن را دیر به دست آوردیم.

ادیانی با اشاره به اینكه در بودجه ۹۷، مجلس هیچ اعتباری در اختیار دولت برای واردات بنزین قرار نداده است، تصریح كرد: وزارت نفت خوشبختانه با تلاش صنعتگران و دانشمندان داخلی بخصوص با فعالیت و همكاری قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران كه با افتخار این كار را بعنوان یك پالایشگاه تولید بنزین ایرانی در مدار كار قرار داده است، در بحث تولید بنزین به خودكفایی رسیده است.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به اینكه كارشناسان می گویند ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران به علت استفاده از سوخت های غیراستاندارد است، بیان كرد: بحث آلودگی هوا امروز یكی از چالش های جدی كلان شهرهاست و ریشه در یك سلسله عوامل مختلف دارد. دلیل اول این است كه ما خودروهایی كه در مجموعه ناوگان حمل و نقل درون شهری مانند شهر تهران و دیگر شهرها استفاده می نماییم، خودروهایی نیست كه در چارچوب استانداردهای لازم و منطبق با مباحث زیست محیطی و آخرین شاخص های صنعت به لحاظ آشتی با محیط زیست تولید شده باشد.

وی با تاكید بر اینكه بخش اعظم آلودگی هوای كلان شهرها به وسایل نقلیه مانند موتور سیكلت بر می گردد، اضافه كرد: هر موتور سیكلت حدود شش برابر خودروی سواری آلودگی بوجود می آورد. به اعتقاد من مسئولان تولید وسایل نقلیه از موتور سیكلت تا كامیون بخصوص خودروهای سواری باید به سمت انطباق تولیدات شان با استانداردها حركت كنند.

ادیانی اظهار داشت: به تازگی نقل قولی از یكی از مدیران ذیربط در تولید خودرو شنیده ام كه گفته اند بعضی از استانداردهایی كه ما برای تولید خودروی داخل داریم بنز و هیوندا ندارند. من نمی دانم این نقل چقدر صحت دارد ولی چنین نقل قول هایی با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس تصریح كرد: واقعیت این است كه تولیدات داخل ما چه توسط شركت ایران خودرو و چه توسط سایپا كه بخش اعظم تولید خودروهای سواری را به صورت انحصاری در اختیار دارند، قابل انطباق با استانداردهای بین المللی نیست و بدون شك من اعتقاد دارم هزینه ای كه ملت ایران - به جهت اینكه ما در خودروسازی به خودكفایی برسیم و به تولید داخل همراه با استانداردها دست پیدا كنیم- داده اند هیچ ملتی بر روی كره زمین نداده است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس، اظهار داشت: متاسفانه بازار خودروی ما در اختیار چین و كره جنوبی است و اینها برای نظام مدیریت تولید خودرو پس از انقلاب ننگ است. من بعنوان یك شهروند ایرانی خجالت می كشم كه اینقدر صنعت خودروسازی داخل كشور را ضعیف می بینم و اگر به همین حالت پیش برویم چند سال دیگر ماشین های تولید افغانستان داخل كشور رژه خواهند رفت. یكی از عارضه های بی عرضگی در عدم دستیابی به تولیدات خودروی استاندارد این است كه چوبش را مردم باید بخورند.

نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس، اظهار داشت: مردم از یك جهت بدون حساب و كتاب از صنعت خودروی داخلی كه در جای خودش از منظر تولید اشتغال درست است، حمایت می كنند، اما از این نجابت مردم، مسئولان اوج نانجیبی را رقم می زنند. مردم از دو جهت ضرر می كنند؛ هم پول شان هزینه می گردد و هم جان شان.

ادیانی با تاكید بر اینكه یكی از صدمه هایی كه خودروهای داخل كشور وارد می كنند این است كه بنزین زیادی را مصرف می كنند، عنوان كرد: آلودگی هوای كلان شهرها ربطی به غیراستاندارد بودن سوخت ها ندارد، در سال ۹۰ هم دعوا و جنجال بنزین پتروشیمی را بعنوان عامل آلودگی هوای تهران مطرح نمودند و در آن مقطع هم این مساله صحت نداشت چون كه یك لیتر بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نمی شد و تمام بنزین هایی كه در تهران عرضه می شد، بنزین یورو ۴ بود و بزرگ ترین دلیل هم بر باطل بودن این حرف آن است كه اگر بنزین تولید شده در پتروشیمی ها در تهران توزیع می شد و سبب آلودگی هوا از آن بود، چرا اكنون كه در سطح تهران بنزین های یورو ۴ و یورو ۵ عرضه می گردد آلودگی آن بیشتر شده است و وضعیت از پنج سال قبل هم بدتر شده است، این حرف ها غیركارشناسی است و در آن زمان هم به انگیزه سیاسی برای كوبیدن یك دولت و تخریب آن مطرح نمودند.

وی تصریح كرد: مساله آلودگی هوای تهران دارای چند دلیل است كه در درجه اول استاندارد نبودن خودروهای داخل كشور یكی از علت های آلودگی هواست. البته این به این معنا نیست كه ما باید مرزها را باز نماییم و ماشین های خارجی را وارد نماییم. ما باید ضمن پشتیبانی از تولید داخلی، مدیران را مكلف نماییم كه تولید ماشین ها را صادرات محور و رقابت محور كنند.




1396/12/01
16:11:16
5.0 از 5
5172
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار