معاون وزیر صنعت؛

ترك ایران از جانب برخی اروپایی ها ظاهری است

ترك ایران از جانب برخی اروپایی ها ظاهری است آچار: رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: ترك ایران از جانب برخی اروپایی ها ظاهری است،


به گزارش آچار به نقل از سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در نشست هم اندیشی مدیران مراكز نمایشگاهی كشور اظهار داشت: فضای اقتصادی امروز كشور به علت تحریم های آمریكا، بخصوص در حوزه بانكی با محدودیت های جدی مواجه شده است. در واقع به علت مشكلاتی كه در تامین اعتبار ارزی و اسكناس وجود دارد، بازار ارز با نوسان بیشتری ادامه مسیر می دهد.معاون وزیر صنعت اضافه كرد: این امر بر صنایع مختلف و حضور شركت های خارجی در نمایشگاه های ایران تاثیر منفی می گذارد و به رغم حمایت های همه جانبه اروپایی ها از ایران، همچنان دل نگرانی هایی برای شركت های خارجی وجود دارد. آنها ترجیح می دهند حداقل تا زمانی كه آمریكا چنین مواضعی دارد، در ایران حضور پیدا نكنند.وی خاطرنشان كرد: امكان دارد برخی شركت های اروپایی در پشت صحنه خواستار ادامه همكاری با ایران باشند، اما در بلندگو می گویند كه ایران را ترك می كنند. در تحریم هایی هم كه قبل از این وجود داشت به رغم این كه برخی شركت ها در ظاهر مشاركت خویش را با ایران قطع كرده بودند، درعمل و پشت پرده خواستار همكاری با ایران بودند.خسروتاج با اشاره به احتیاط خارجی ها برای حضور در نمایشگاه ها عنوان كرد: امروز لازم است كه درباره فضای جدید اقتصادی كشور و بخصوص اعمال تحریم های آمریكایی بحث و گفت وگو صورت بگیرد. به هر حال بخش نمایشگاهی، صنعتی است كه به شكل دانش بنیان رو به جلو حركت می كند و صرفاٌ به حوزه ظاهری و فیزیكی محدود نمی گردد.
همچنین در ادامه این جلسه عباس قبادی، رئیس شركت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ا هم اظهار داشت: امروز به دو علت این جا جمع شده ایم؛ مبحث اول به شرایط حساس اقتصادی كشور و تاثیر تحریم ها بر شرایط اقتصادی كشور بازمی گردد. مبحث دوم هم به آخرین وضعیت صنعت نمایشگاهی، ارزیابی عملكرد شش ماهه ی این صنعت و تاثیر آن بر اقتصاد كلان مربوط می گردد. عباس قبادی افزود: به هر ترتیب شركت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ا به جهت رسالتی كه بر عهده دارد، برگزاری جلسه هم اندیشی مدیران نمایشگاهی را وظیفه خود می داند تا به این صورت اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی را در كشور ارتقا دهد. چونكه صنعت نمایشگاهی می تواند بعنوان موتور محرك تولید و صادرات نقش آفرینی كند.
وی اضافه كرد: اكنون بد نیست به عرضه آماری درباره نقش این صنعت مهم در تجارت جهانی بپردازیم. امروز ۱۲۲۱ سایت نمایشگاهی در متراژ ۳۵ میلیون مترمربع در كشور فعالیت دارند. علاوه بر این، در این صنعت ۴۲ میلیون یورو ارز در گردش است و اشتغال زایی ۶۸۰ هزار نفری را می توان از دستاوردهای آن به حساب آورد. در ابعاد جهانی هم كمك ۸۰۰ میلیارد دلاری صنعت نمایشگاهی به اقتصاد موضوعی انكارناپذیر است.
قبادی افزود: همینطور در یكی، دو سال اخیر، ظرفیت نمایشگاه ها در سطح جهانی با رشد هفت درصدی مواجه شده است. با این وجود، اكنون تغییر در نگرش مدیریتی امری اجتناب ناپذیر است. بر این اساس بر ما واجب است در شرایط تحریم كه آمریكا شریان های اصلی اقتصاد و بازارهای صادرات و ارز ایران را هدف قرار داده، نقش این صنعت را بیش از پیش در اقتصاد نمایان سازیم.
وی خاطرنشان كرد: حضور شركت های خارجی در نمایشگاه های ایران در عمل به معنای علاقه آن ها به گسترش تجارتشان با كشور ماست. هم اكنون وظیفه ای كه بر عهده نمایشگاه داران و سایت داران قرار دارد در اولویت گذاشتن توسعه صادرات غیرنفتی است. برای تحقق این مهم برنامه های توسعه ای و زیرساختی نمایشگاه ها هم باید در دستور كار برگزاركنندگان نمایشگاه قرار گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به انتظاراتی كه از دولت وجود دارد، خاطرنشان كرد: مهم ترین انتظار ما از دولت این است كه فعالیت های نمایشگاهی را بعنوان یك صنعت بشناسد و این صنعت را از تسهیلاتی كه سایر صنایع برخوردار می باشند، بهره مند سازد. همینطور در زمینه تخصیص ارز آن گونه كه با دیگر صنایع برخورد می شود، با ما هم رفتار شود. به عبارتی معافیت های گمركی اقلام نمایشگاهی، تعدیل نرخ ارز، ثبت نكردن ویزا در پاسپورت شركت كننده های خارجی و حفظ و ارتقا جایگاه ویژه ایران در صنعت نمایشگاهی همچون انتظاراتی است كه می توان به آن اشاره نمود.
در ادامه این نشست بعضی از مدیران سایت های نمایشگاهی به بیان بخشی از معضلات موجود در این صنعت پرداختند كه رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به آنها اظهار داشت: ما در دولت و وزارت صنعت تلاش می نماییم برای صنعت نمایشگاهی تسهیلات و معافیت هایی در حوزه های مختلف نظیر مالیات و گمرك در نظر بگیریم. در واقع دولت در شرایط كنونی كاهش هزینه و ریسك برگزاری نمایشگاه ها مورد استقبال دولت می باشد.
خسروتاج اضافه كرد: اگر در این زمینه بسته های اقتصادی عرضه شود، ما آن را مورد بررسی قرار می دهیم. او درباره زمان بندی برگزاری نمایشگاه ها هم تشریح كرد: در این زمینه من بارها تاكید كرده ام كه سایت های نمایشگاهی بهترین برگزاركنندگان نمایشگاه ها هستند و باید نظر آنها درباره زمان برگزاری نمایشگاه ها در اولویت قرار بگیرد.
عباس قبادی در حاشیه این همایش هم بیان كرد: با عنایت به این كه تحریم و مشكلات ناشی از آن به سركردگی آمریكا و به صورت ظالمانه به ما تحمیل شده است، امروز تشكل های متولی برگزاری نمایشگاه در سراسر كشور را دعوت كردیم تا جهت خنثی سازی تحریم هایی كه از چهارم نوامبر ضد ایران اعمال می گردد به گفت وگو و مذاكره بنشینیم.
وی اضافه كرد: صنعت نمایشگاهی نسبت به سایر بخش های اقتصاد كشور با كمترین چالش مواجه می باشد. بخش بزرگی از مشكلات این صنعت به وجود برخی ضعف ها و خودتحریمی ها بازمی گردد و بخش دیگری هم به سوءمدیریت مربوط می گردد.
او تصریح كرد: ما می توانیم شرایط كشور را بهتر از این و رویكرد مناسب تر پیش ببریم. نمایشگاه ها دریچه صادرات، واردات، بازاریابی و در كل تجارت كشورها محسوب می شوند. از همین رو، امروز از همكارانمان در سازمان توسعه تجارت، مجموعه وزارت صمت و بعضی از نمایندگان مجلس دعوت كردیم تا تعامل خویش را افزایش دهیم. در این زمینه مجلس قول مساعدی برای تصویب خواسته های نمایشگاه داران داده است تا این خواسته ها را به قانون تبدیل كند.


1397/07/10
13:34:15
5.0 / 5
5723
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اقلام , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار