روایت احمد توكلی از شرایط اقتصادی كشور

روایت احمد توكلی از شرایط اقتصادی كشور آچار: احمد توكلی اظهار داشت: از نظر من اكنون در ایران شاهد هرج ومرج قیمتی هستیم. قیمت توسط بنگاه های كوچك تعیین نمی گردد، قیمت توسط بنگاه های بزرگ كه انحصار كالا را در دست دارند، تعیین می گردد.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسان خراسان رضوی با اشاره به اثرات سوء افت ارزش پول ملی بیان كرد: كینز اقتصاددان معروف آمریكایی می گوید: هیچ چیز خراب كننده تر از كاهش ارزش پول ملی نیست. این پدیده ای است كه تمام قواعد اقتصادی ضد كشور به كار می گیرد و چنان بلایی بر سر ملت می آورد كه از هر یك میلیون نفر، یك نفر متوجه می گردد كه چه رخ داده است.
وی خاطرنشان كرد: سه برابر شدن قیمت ارز و تن دادن دولت به این اتفاق، یك وضعیت بسیار خطرناكی بوجود آورده كه اگر سیاست های درست و مناسب اتخاذ شود، خسارت هایی بسیاری وارد خواهد نمود. اتفاقی كه در بازار ارز رخ می دهد آن است كه به سرعت می خواهند قیمت ارز را مهار كنند. مهار بازار ارز یك امر صددرصد غربی است.
توكلی اظهار نمود: درمان حادثه بسیار فرایندی طولانی است اما مهار بازار تنها در عرض كمتر از یك ماه ممكن شد. اگر دولت درمان را پیگیری نكند، اتفاقات بدی رخ خواهد داد. ۱۷ مردادماه ۱۳۹۶ تحركات افزایش قیمت شروع شد و در انتها اسفند ۱۳۹۶ نرخ ارز به ۴۸۰۰ تومان رسید.
وی افزود: در آبان ماه با تیم اقتصادی دولت به همراه سایر اقتصاددانان شركت كردیم و به دولت گفتم كه سیاست نرخ شناور بازار را زمین خواهد زد و بایستی سیاست تثبیت را به دنبال بگیرید. در حقیقت سیاست تثبیت به این معناست كه نرخ ارز را با استفاده از كنترل بازار ثابت نگه دارند. سایر اقتصاددانان نظر من را نداشتند و سیاست دولت را مناسب می دانستند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان كرد: در همان زمان به دولت گفتم كه بایستی برای سیاست تثبیت یك سیاست مكمل به كار برده و برای اقشار كم بضاعت سبد كالای حمایتی طراحی كنید.
وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز در خلال دو ماه گذشته با نوسانات شدید همراه بوده است، اگر حداقل میزان افزایش با میزان رشد یكسان بود باز هم امكان برنامه ریزی برای بنگاه ها وجود خواهد داشت اما در این بازار متلاطم هیچ كاری نمی توان صورت داد.
این نماینده مجلس نهم تصریح كرد: نرخ ارز در سه ماه نخست ۱۰۰ درصد رشد كرد و پول ملی در این سه ماه هم ۱۰۰ درصد ارزش خویش را از دست داده است. اگر در آبان ماه واكنش بازار به تصمیمات آمریكا همان واكنشی باشد كه پیشتر نشان داده است، ما شاهد تولید یك تورم شدید در كشور خواهیم بود و كار بر مردم سخت خواهد شد.
وی ادامه داد: دلایل برای ارتباط بین افزایش نرخ ارز و تورم مشخص است، اولا با افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده كالا افزوده می شود، دوما هزینه تولید افزوده می شود و در نتیجه شاهد كاهش تولید كالا و افزایش قیمت كالا خواهیم بود.

توكلی بیان كرد: زمانی كه بازار چنین ملتهب است و نوسانات شدید در آن وجود دارد، اعتماد مردم از بازار سلب می گردد. وقتی چنین شود به صورت مثال فروشنده به دنبال فروش در فرداست، چون كه قیمت افزوده می شود و خریدار به دنبال خرید در امروز است و چنین انتظارات تورمی تولید می گردد.
وی افزود: در چنین شرایطی یك عده میل به احتكار پیدا می كنند. احتكار به خودی خود عرضه را كم كرده و قیمت كالا را بالا می برد. یك عده هم به جهت مشكلات سیاسی و صنفی ناخواسته از عرصه خدمات رسانی مانند كامیون داران خارج می شوند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: از نظر من اكنون در ایران شاهد هرج ومرج قیمتی هستیم. قیمت توسط بنگاه های كوچك تعیین نمی گردد، قیمت توسط بنگاه های بزرگ كه انحصار كالا را در دست دارند، تعیین می گردد. بنگاه های كوچك قیمت پذیرنده اند. اما اكنون در بازار ایران هر كسی قیمت تعیین می كند و این مسئله عجیب است.
وی افزود: من حس می كنم این مسئله به دلایل بی ثباتی سیاسی رخ داده است و دشمن هم در این بی ثباتی می دمد. همه از هم می پرسند كه چه خواهد شد. این پرسش نشان داده است كه به امید و ثبات جامعه لطمه وارد شده است.
توكلی بیان كرد: هم اكنون گویی نظارتی بر بازار وجود ندارد و دولت حضوری در بازار ندارد. بایستی اشاره نمود كه نبود نظارت روی بازار به خاطر فساد تولید می گردد. از دیگر عوامل هرج مرج قیمتی، بی اعتمادی بی سابقه به بانك مركزی است. مجموعه این عوامل انسان را فردگرا بار می آورد و تنها دنبال این هستند كه هزینه خویش را كمتر كنند و كاری به دیگران نداشته باشند.
وی ادامه داد: بایستی توجه كرد كه سال بعد از بحران تورمی به مراتب بیشتر از سال بحران خواهیم داشت. چون تخلیه اثر قیمت ارز بر روی كالاها مدت زمانی طول خواهد كشید. دولت بایستی متوجه باشد كه سال آینده تورم بیشتری در انتظارمان خواهد بود.
این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی خاطرنشان كرد: دیگر اثر افزایش نرخ ارز ركود است و تولید پایین می آید. كارخانه های متعددی با تورم فعلی تعطیل خواهند شد. طبق آماری كه به من رسیده ۶۷ درصد نجاری های تهران تعطیل شده اند. از سویی دیگر موج بیكاری جدیدی در كشور به راه خواهد افتاد. بیكاری كارگری كه كار داشته به مراتب اثر سو بیشتری نسبت به بیكاری یك جوان در انتظار شغل دارد.
وی تصریح كرد: اختلاف طبقاتی هم اكنون در جامعه وحشتناك است. وقتی در یك آن جهش رخ می دهد و دارایی افراد تغییر می كند، اختلاف طبقاتی شدید خواهد شد. آن ها دارایی بیشتری دارند، بدهكاری بیشتری هم به بانك دارند و در خلال این جهش ها هم بدهی آنان كمتر خواهد شد.
توكلی خاطرنشان كرد: موضع دولت نسبت به تورم انفعالی است و به صورت فعال برای مقابله با تصمیم نمی گیرد. مزدبگیرهای دولت با موج های تورمی آینده چكار می توانند انجام دهند؟ این بلوا مردم را عاصی خواهد نمود.
وی افزود: هر روزی كه می گذرد، حسد اجتماعی بیشتر خواهد شد، مردم حس می كنند كه باخته اند، این وضعیت غم را در جامعه بیشتر می كند. از سویی دیگر فرار سرمایه هم رخ خواهد داد. ماهاتیر محمد گفت آنچه ما در خلال ۳۰ سال گرد آوردیم در خلال ۳ روز سوروس برد.
توكلی اظهار داشت: دولت بایستی توجه كند كه عیال وارترین فرد در جامعه اوست و تورم بیشترین تاثیر را روی مخارج و درآمد او می گذارد و این مسئله روی نگرش مردم نسبت به دولت هم تاثیر خواهد گذاشت. همسایگان ما بلافاصله قدرت خریدشان در كشور ما افزایش پیدا خواهد نمود و استان های خارجی از كالا خالی خواهند شد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان كرد: دولت ها برای كاهش تورم یكی از دو راه افزایش عرضه و كاهش تقاضا را در پیش دارند، كشورهایی كه وضع مالی مطلوب دارند، روی عرضه كار می كنند. به صورت مثال مكزیك، برای مقابله با تورم از آمریكا و بانك مركزی وام دریافت كرد. كره جنوبی هم برای مهار تورم استقراض خارجی را در پیش گرفت.
وی خاطرنشان كرد: بانك جهانی در این شرایط سفارش هایی دارد و برای دریافت وام بایستی این سفارش ها را انجام داد. مالزی وام دریافت نكرد اما این سفارش ها توسط معاون نخست وزیر مالزی اجرا شد و بعد از گذشت یك ماه، ماهاتیر محمد او را به جرم خیانت به زندان افكند.
توكلی اظهار نمود: من از مخالفین دولتی كردن اقتصاد هستم و از دولت جنگ بنابراین استعفا دادم ولی وقتی دخالت دولت به جا بود نمی توان با آن مخالف بود. وزیر صنعت سابق ۱۱ شركت پتروشیمی داشت و به ما فشار می آورد كه افرادی كه چنین سخن می گویند، سوسیالیست هستند، دیوان عدالت اداری تحقیق كرد و متوجه شد وزیر سابق سالیانه هزار میلیارد دلار برای شركت های پتروشیمی رانت می آورد. من به آن ها گفتم كه من اصلا كمونیست هستم، شما چرا خلاف می كنید؟
وی افزود: همه می دانستند كه مقرر است آمریكا در ۱۴ مرداد ایران را دوباره تحریم كند، چرا برای كنترل بازار تصمیمی نگرفتند؟ نخستین تحریم مانع تراشی بر روی خرید كالا توسط ایران با پول و طلا بوده است. اطلاع داشتند و كاری نكردند.



1397/07/26
16:40:22
5.0 / 5
5578
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار