شماره گذاری برخی اتوبوس ها متوقف گردید
آچار: یك كارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: هم اكنون با وجود تحریم ها، افزایش هزینه ها و دشواری های تولید؛ برخی شركت های خودروسازی توانسته اند اتوبوس مطابق با استاندارهای روز دنیا تولید و آماده تحویل به ناوگان حمل و نقل شهری كنند اما با مصوبه جدید هیات وزیران، شماره گذاری این اتوبوس ها متوقف و منوط به نمایش گواهی اسقاط شده است.
حسن كریمی سنجری در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: طبق مصوبات قبلی هیات دولت، خودروهای تجاری مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۴ به علاوه DPF، یورو ۵ به علاوه EEV و یورو ۶، معاف از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده بودند اما از اواخر مهرماه سال جاری (۳۰ مهرماه)، این مصوبه تغییر كرده و شماره گذاری این خودروها متوقف و منوط به نمایش گواهی اسقاط شده است؛ در صورتیكه این اتوبوس ها قبل از این به سبب بالا بودن سطح تكنولوژی و پایین بودن آلایندگی، از نمایش گواهی اسقاط معاف بودند.
او اضافه كرد: مصوبه جدید در مغایرت با ساختارهای حمایتی است كه دولت قرار بوده در شرایط تحریم ها عرضه نماید. آن هم در شرایطی كه تولیدكننده داخلی، اتوبوسی با كیفیت با استانداردهای روز را برای تحویل به ناوگان حمل ونقل شهری تولید كرده است؛ پس لازم است دولت در شرایط تحریم به عواقب برخی بخشنامه های خود توجه كند.
این كارشناس صنعت خودرو اشاره كرد: آمریكا به اندازه كافی شركت به شركت و كشور به كشور حركت می كند و در واقع روند تولید و اقتصاد ایران را كند می كند. در این شرایط دولت باز بجای حمایت و تنظیم قوانینی كه ضد تحریم ها و اقدامات آمریكا باشد، برعكس عمل كرده و شرایط را برای تولیدكننده سخت تر می كند.
وی افزود: هم اكنون بااینكه حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری تولیدی یك خودروساز داخلی با وجود داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۵ وآ EEV ماده تحویل به ناوگان حمل و نقل شهری است اما شماره گذاری و تحویل این اتوبوس ها متوقف شده است.
كریمی سنجری با تاكید بر این كه در شرایط سخت تحریم ها پشتیبانی از شركت هایی كه در زمینه تولید خودروهای به روز و با كیفیت فعالیت می نمایند، ضروری می باشد، اظهار نمود: بایستی برای این شركت ها از سیستم تشویقی به جای سیستم تنبیه استفاده گردد و باید از تصویب مصوباتی كه مانع از فعالیت درست تولیدكنندگان داخلی می شود، خودداری كرد.
وی اظهار داشت: این كه اعلام گردد كه برای شماره گذاری اتوبوس های تولید داخل، بایستی به ازای هر سه اتوبوس تولیدی، یك خودروی مشابه اسقاط شود، اساسا افزایش بهای تمام شده برای تولید و عرضه اتوبوس را به دنبال خواهد داشت و تاثیر نامطلوب بر روند ورود اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی دارد. چنین بخشنامه هایی خودتحریمی بوده و شرایط را برای تولیدكنندگان سخت تر می كند در حالیكه دولت باید از تولید اتوبوس های با كیفیت در كشور آن هم در شرایط تحریم استقبال كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب