۱۰ نكته درباره موتوسیكلت های كاربراتوری
به گزارش آچار موتور سیكلت های كاربراتوری همچون منابع اصلی آلودگی هوا در مناطق شهری هستند كه ۹۰ درصد بیشتر از موتورهای انژكتوری آلودگی دارند حتی میزان آلودگی آنها ۵ برابر یك خودرو با استاندارد یورو ۲ است.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، یك موتور كاربراتوری به صورت میانگین ۱۵ گرم آلودگی به ازای هر كیلومتر پیمایش تولید می كند، درحالی كه اگر همان موتور سیكلت مجهز به سیستم سوخت رسانی انژكتوری شود، میزان تولید آلودگی آن به زیر دو گرم در هر كیلومتر كاسته می شود.
ـ موتور سیكلت انژكتوری در مقایسه با موتور سیكلت كاربراتوری ۹۰ درصد آلودگی كمتری تولید می كند.
ـ مطالعه سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان داده است كه سهم ناوگان موتور سیكلت در تولید آلودگی در شهر تهران در بین منابع آلاینده دیگر همچون ناوگان های حمل و نقلی، نیروگاه ها، صنایع، پالایشگاه و منابع خانگی و تجاری حدود ۱۷ درصد است.
ـ همینطور سهم موتور سیكلت های كاربراتوری در تولید آلاینده های گازی و ذرات معلق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ درصد است.
ـ موتورسیكلت های كاربراتوری ذرات بسیار ریزی تولید می كنند و تعداد ذرات خروجی اگزوز هر ۱۰ موتور سیكلت كاربراتوری معادل یك اتوبوس دیزلی است درحالیكه یك موتورسیكلت انژكتوری بسیار كمتر از موتور سیكلت كاربراتوری ذره معلق تولید می كند.
ـ موتور سیكلت های كاربراتوری همچون عوامل اصلی آلودگی صوتی در مناطق شهری هستند و می توانند تا ۸۰ دسی بل آلودگی صوتی ایجاد كنند.
ـ میزان آلودگی موتور كاربراتوری ۵ برابر یك خودرو با استاندارد یورو ۲ است.
ـ هم اكنون بیشتر از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری شماره گذاری شده در كشور وجود دارد كه حدود ۳ میلیون از آنها در شهر تهران تردد می كنند.
ـ بر مبنای مصوبه ابلاغی آیین نامه های اجرایی هوای پاك، بیشتر از ۵۰ درصد از موتورسیكلت های كاربراتوری شهر تهران فرسوده می باشند.
ـ اسقاط یك موتور كاربراتوری فرسوده تنها حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب