گزارش آچار به نقل از مهر؛

تصمیم جدید برای واردكنندگان، واردات بدون انتقال ارز همچنان ممنوع

تصمیم جدید برای واردكنندگان، واردات بدون انتقال ارز همچنان ممنوع آچار: بانك مركزی به منظور تسهیل در تامین ارز واردكنندگان، بخشنامه جدیدی را صادركرده كه در این بخشنامه با وجود تسهیل پروسه واردات، همچنان مخالفت با واردات بدون انتقال ارز مشهود است.



به گزارش آچار به نقل از مهر، بانك مركزی اخیرا در بخشنامه ای به بانك ها ابلاغ كرده كه در مواردی كه اسناد حمل دریافت و حواله وجه ارزی بعد از تأمین آن میسر نشده باشد، با واردكنندگان كمال همكاری را صورت دهد.
بر مبنای این بخشنامه، پذیرش، بررسی، تحویل اسناد حمل واصله و صدور اطلاعیه تأمین ارز مشروط به انجام تسویه ریالی متقاضیان یا همان واردكنندگان با آن بانك خواهد بود و مسئولیت های مترتبه باید توسط متقاضی پذیرفته شود.
بر مبنای آنچه بانك مركزی در بخشنامه جدید خود اعلام نموده، ستاندن تعهدنامه كتبی از متقاضیان در خصوص عدم هرگونه ادعا یا لطمه درباب پرداخت وجه، خارج از چارچوب حواله مزبور و مطالبه مبلغ مربوطه با رعایت سایر مقررات، بلامانع است. همین طور بانك مركزی به بانك ها اجازه و حق انتقال وجه به حساب غیر از حساب ذینفع یا فروشنده را نداده است. ضمن اینكه نمایش پروانه گمركی باید حاكی از ترخیص قطعی كالا به لحاظ كمی و كیفی، مطابق با اسناد حمل و سایر مدارك مربوطه باشد.
بر اساس آنچه در بخشنامه بانك مركزی آمده، در صورت رفع تعهد ارزی و نمایش پروانه گمركی منطبق، آزادسازی وثایق ذیربط بلامانع است.
پس از این بخشنامه بانك مركزی، برخی تعبیر متفاوتی از آن داشتند و تصور می كردند این بخشنامه به معنای موافقت بانك مركزی با واردات بدون انتقال ارز است.
كارشناسان حوزه تجارت اعتقاد دارند كه این بخشنامه بانك مركزی به هیچ عنوان به معنای موافقت سیاستگذاری ارزی با واردات بدون انتقال ارز نیست بلكه تلاش بانك مركزی این بوده تا شرایط را برای ترخیص مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید و كالاهای وارداتی مورد نیاز كشور فراهم آورد. چونكه خیلی از كالاها در گمرك وجود دارند كه پس از ورود به گمركات ثبت سفارش می شوند ولی هنوز ارز آنها تخصیص داده نشده است. بنا بر این بانك مركزی با صدور این بخشنامه شرایطی را فراهم نموده كه این كالاها بتوانند زودتر ترخیص شوند. بدین سبب نمی توان از آن تعبیر به واردات بدون انتقال ارز داشت.
به گزارش آچار به نقل از مهر، ظرف ماه های گذشته خیلی از دستگاه های تولیدی و واردكنندگان تقاضاهای مكرری از بانك مركزی در خصوص واردات بدون انتقال ارز داشتند اما عبدالناصر همتی رئیس كل بانك مركزی بر این باور است كه واردات بدون انتقال ارز شرایط بازار ارز را به هم می ریزد و امكان دارد منجر به تأمین مالی برای قاچاق شود.
كارشناسان اعتقاد دارند كه این روش می تواند كمكی هم به واحدهای تولیدی باشد كه با اعتبار بنگاهی خود، به صورت نسیه مبادرت به خریداری كالا نمایند.


منبع:

1398/03/04
21:27:36
5.0 / 5
4849
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار