یك فعال اقتصادی مطرح كرد:

محكم شدن جای پای صادركنندگان در بازارهای منطقه ای

محكم شدن جای پای صادركنندگان در بازارهای منطقه ای آچار: عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد می باشد علی رغم مشكلات داخلی، صادركنندگان ایرانی توانسته اند از شرایط به وجود آمده در ماه های گذشته استفاده كنند و جای پای خودرا در بازارهای صادراتی محكم كنند.


جمشید عدالت شهری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در سال ۱۳۹۷ با افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی مشكلاتی برای تولیدكنندگان به وجود آمد و در تامین مالی و مواد اولیه و خام محدودیت هایی بوجود آمد، اما در عین حال افزایش نرخ ارز توانست قدرت رقابت پذیری كالاهای ایران در بازارهای منطقه را افزایش دهد.
بگفته وی، هم اكنون صادركنندگان ایرانی توانسته اند در بازارها كالا را با قیمتی بسیار رقابت پذیر عرضه كنند و همین مساله به بالا رفتن حضور ایران در بعضی بازارهای صادراتی كمك كرده است.
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با تاكید بر این مساله كه برای تبدیل این شرایط كوتاه مدت به عملكرد طولانی مدت باید مسائل و دغدغه های داخلی اقتصاد نیز برطرف شود، اشاره كرد: وقتی قیمت ارز بالا می رود، صادركنندگان می توانند در بازارهای خارجی رقابت كنند، اما برای حضور در داخل كشور باید تامین سرمایه و رسیدن مواد اولیه مورد نیاز كارگاه های تولیدی سرعت بگیرد كه این مساله در ایران با دشواری هایی هم راه است.
عدالت شهری افزود: كالاهای ایرانی در شرایط امروز در كنار رقابت پذیری قیمتی باید بتوانند از نظر كیفی نیز با نمونه های خارجی خود رقابت كنند. با وجود آنكه در سال های گذشته بهبودی نسبی در كیفیت كالاها به وجود آمده اما هنوز راهی طولانی در این راه باقی مانده است.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، بر طبق آمارها ارزش صادرات ایران در سال ۱۳۹۷ با وجود تحریم های آمریكا كاهش نیافت. این آمارها از عملكرد سال جاری نیز نشان میدهد كه با وجود افت ارزشی صادرات از نظر وزنی كالاهای بیشتری از ایران صادر گردیده است. صادركنندگان معتقدند دلیل كاهش ارزشی اصلاح در قیمت های پایه صادراتی گمرك بوده است.
به دنبال حفظ روند تولید و صادرات كالا رئیس كل بانك مركزی اعلام نمود كه رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در ماه های گذشته بار دیگر مثبت شده است.




منبع:

1398/08/08
15:18:53
5.0 / 5
4515
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار