آب خوش از گلوی تولیدكنندگان ماهی خرمشهر پایین نمی رود

آب خوش از گلوی تولیدكنندگان ماهی خرمشهر پایین نمی رود به گزارش آچار ایسنا/تهران یكی طلا فروخته، دیگری وام گرفته، آن یكی ماشینش را فروخته و فرد دیگری خانه اش را گرو گذاشته تا بانك با ریش سفیدی دولت، قبول كند و وامی بدهد تا با آن بتوانند زمین های شور خرمشهر را شیرین كنند و پرورش ماهی راه بیندازند.


پیر شدند تا زمین شد برایشان مزرعه؛ از شور بودن زمین گرفته تا خشكسالی و بیماری هایی كه به جان ماهی افتاد را تحمل كردند تا به امروز كه با سیلاب امسال خوزستان امیدوار شدند به كسب درآمد اما انگار قرار نیست آب خوش از گلوی تولیدكنندگان ماهی خرمشهر پایین برود چون كه حالا بانك عامل یعنی بانك سپه دیگر حاضر به امهال وام شان نیست و می گوید حدود پنج سال از دریافت وام این گروه گذشته و دیگر نمی تواند صبر كند.
از آن سو پرورش دهندگان ماهی می گویند هنوز از خسارت خشكسالی سرشان را بالا نگرفته اند و نه تنها خسارت خشكسالی شان از جانب دولت پرداخت نشده كه با امهال وام شان هم موافقت نكرده اند؛ حالا آنها مانده اند و كلی قرض مانده.

طاهره موسوی، مدیرعامل یك شركت پرورش ماهی فاز 2 مجتمع شهید احمدیان خرمشهر به خبرنگار ایسنا گفته، یك خارجی به او پیشنهاد داده كه مزرعه اش را 120 میلیون تومان بدهد و برود.
او اعتقاد دارد حالا كه با هزار خون دل توانسته مزرعه را به مرحله پرورش ماهی برساند چرا باید در این شرایط و فقط به خاطر امهال نشدن وام مزرعه را مُفت واگذار كند.
طاهره موسوی، كارشناس شیلات اضافه كرده، این شركت حدود 400 میلیون تومان از بانك سپه دریافت كرده كه به علت بروز مشكلات ناشی خشكسالی و در نتیجه ضرر دهی، حالا مجبورند مبلغ دیركردی با بهره 27 درصد به ارزش 100 میلیون تومان و در مجموع با اقساط پرداخت نشده مبلغ 600 میلیون تومان بازپرداخت كنند در حالیكه بانك سپه وامی به پرورش دهندگان پرداخت كرده كه از محل منابع صندوق توسعه ملی و با بهره پایین بوده است.
او اعتقاد دارد در بهترین شرایط تولید تنها می توان بخشی از مبلغ دیركرد را بازپرداخت كرد و خواهان فرصت بیشتری از جانب بانك برای پرداخت شده است. این مجتمع، تولیدكننده ماهیان گرم آبی همچون انواع كپور و آمور است.
ناصری، مدیرعامل اتحادیه پرورش ماهی فاز 2 شهید احمدیان خرمشهر هم به خبرنگار ایسنا گفته، شوری آب و خاك ناشی از خشكسالی سال 97 و افزایش مضاعف قیمت نهاده ها سبب ضرردهی پرورش دهندگان ماهی و از بین رفتن 70 درصد محصولات شد. به دنبال آن نقدینگی تولیدكنندگان به شدت كاهش پیدا كرد و سبب شد درخواست امهال در بازپرداخت وام شود.
او اینطور تشریح كرد كه جهت بررسی خسارت پرورش دهندگان ماهی كارگروه شهرستان و استان تشكیل شد و در نهایت هیات دولت مصوب كرد كه امهال بازپرداخت تسهیلات در مدت سه ساله به تمام كشاورزان و پرورش دهندگان آبزیان در خوزستان داده شود اما اخیرا از جانب بانك سپه بعنوان بانك عاملی كه اعضای این مجتمع از آن تسهیلات را دریافت كرده، اعلام شده كه محل تسهیلات دریافتی از اعتبارات صندوق توسعه ملی بوده و مسؤلان این صندوق با امهام وام پرورش دهندگان امسال موافقت نكرده اند.
به دنبال این امر، بانك وثیقه های تسهیلات گیرندگان كه عموما ملكی بوده را به اجرا گذاشته و در نتیجه آن 2000 نفر تحت تأثیر این مورد قرار گرفتند و اینگونه زندگی شان به مخاطره افتاده است.
وی در عین حال اضافه كرده، وزارت جهاد كشاورزی و بانك سپه بعنوان بانك عامل این گروه از تولیدكنندگان، خسارت دیدن تولیدكنندگان ماهی را تایید كردند و موافقند كه باید امهال بازپرداخت تسهیلات صورت گیرد اما بانك سپه عامل امهال نكردن را صندوق دانسته است؛ با این شرایط تولیدكنندگان مجتمع معتقدند حتی اگر زمین هایشان را هم بفروشند هم اكنون نمی توانند دیركرد و اصل وام را بازپرداخت كنند.

افتخاری نسب، مدیر كل شیلات خوزستان هم به خبرنگار ایسنا گفته بخشودگی را بانك مركزی، تعیین و به دستگاه های زیرمجموعه خود ابلاغ می كند و آنها هم به وام گیرندگان اعلام می كنند. وظیفه شیلات استان، انتقال مشكلات موجود و نامه نگاری به وزارت خانه است تا از راه مسؤلان وزارت خانه مبحث پیگیری شود.
او افزود: براورد ریالی خسارت های ناشی از خشكسالی در سال 96 و 97 در استانداری، مدیریت بحران و بخش تولید انجام شده و با وجود آنكه دولت پرداخت آنرا متعهد شده تابحال پرداختی صورت نگرفته است.
وی تصریح كرد، به دنبال خشكسالی های سال 96 و 97 و افزایش شوری آب، پرورش ماهی در خوزستان كاهش پیدا كرد اما در عین حال قیمت ماهی افزایش یافت و همین مساله جبران كننده بخشی از خسارت های وارد شده به آنها بود. امسال هم پرورش دهندگان به علت سرازیر شدن آب فراوان به خوزستان و بارندگی های شدید وضعیت رویایی دارند و برای تولید 75 هزار تن ماهی گرمابی هدف گذاری شده است.
برداشت ماهی خوزستان در آذر و دی ماه انجام می شود و در صورتیكه ماهیان درگیر بیماری نشوند تعهد پرورش دهندگان كه تولید حدود 62 هزار تن خواهد بود، عملیاتی می شود اما با عنایت به شرایط موجود می توان به تولید بیشتر از آن دست یافت.
افتخاری نسب تصریح كرد: رقابت برای كسب رتبه اول در تولید ماهیان گرمابی بین استانهای خوزستان، گلستان و مازندران است اما همیشه استان خوزستان در تولید ماهی گرمابی رتبه اول را در كشور كسب كرده است؛ بعنوان مثال با وجود آنكه استان پارسال درگیر مساله خشكسالی بوده است 52 هزار تن ماهی گرمابی تولید كرده و مقام دوم را كسب كرده است.
خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران به خبرنگار ایسنا گفته، خشكسالی در سال 96 وجود نداشته و مجتمع شهید احمدیان خرمشهر در سال 97 با پیگیری های شیلات و پشتیبانی فرمانداری و جهاد كشاورزی شهرستان و استان بعنوان نقطه ای كه از خشكسالی صدمه دیده در فهرست صدمه دیدگان وارد شده و خسارت آن مستند سازی شده است.
او تصریح كرد، بر طبق مصوبه دولت، بانك عامل باید وام را امهال كند و مابه التفاوت آن از راه دولت و با كمك سازمان برنامه به بانك عامل پرداخت می شود ازاین رو بانك نباید بگوید كه چون صندوق توسعه ملی بعنوان منبع اولیه تامین كننده تسهیلات به آنان مهلت نداده، بانك هم نمی تواند بازپرداخت را امهال كند، ازاین رو اساس طرح این مورد غلط است.
به قول مسئول عالی سازمان شیلات، بانك باید طبق مدتی كه دولت برای امهال فرصت داده، سررسید تسهیلات را امهال كند و ربطی هم به جلب رضایت صندوق توسعه ملی ندارد. با فرض هایی كه عنوان شده باید بانك برای این مورد توضیح بدهد و بانك موظف به امهال است.
بانك باید اقساط اصل پولی كه از صندوق با بهره كم گرفته را طبق قراردادی كه با آنان داشته تفاهم كند و اقساطش را پرداخت كند. دستگاه های اجرایی و بانك ها باید كار تولیدكنندگان را تسهیل و آنها را پشتیبانی كنند و پرورش دهندگان نباید درگیر بروكراسی های اداری شوند و تنها دغدغه تولید داشته باشند.
وی اشاره ای هم به وضعیت خوزستان در تولید ماهی داشت و افزود: این استان در تولید ماهیان گرمابی رتبه اول و در تولید آبزیان شامل گرمابی و سرمابی رتبه دوم را در كشور دارد. امسال سال متفاوتی برای خوزستان خواهد بود و تولید ماهیان گرمابی خوزستان نسبت به سال قبل جهش خوبی خواهد داشت. فصل صید ماهیان گرمابی خوزستان هنوز شروع نشده و عرضه از آبان تا فروردین افزایش خواهد یافت، ازاین رو پیك عرضه آن در شش ماهه دوم سال خواهد بود.

ضرغامیان، معاون شعبه بانك سپه خرمشهر هم به خبرنگار ایسنا گفته، مبحث امهال نشدن تسهیلات پرورش دهندگان مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر در حال بررسی در سطح استانی است و هر تصمیمی كه مدیریت شعب سپه در خوزستان در این زمینه بگیرند اجرا می شود. اكثریت اعضای این مجموعه وام 4 میلیارد ریالی دریافت كرده اند.
محمدزاده، مدیرشعب بانك سپه خوزستان در جریان پیگیری خبرنگار ایسنا حاضر به انتشار اظهار نظرش درباره مبحث مورد نظر نشد و خواهان دادن پاسخی مكتوب به این گزارش شد و ازاین رو پرونده این گزارش باز می ماند تا با پاسخ این مقام مسئول بتوان به نتیجه ای برای حل این مشكل رسید.
نتیجه آنكه آیا حال كه تولیدكننده ماهی این شهر كه با وثیقه گذاشتن تنها دارایی شان یعنی خانه هایشان كار و كاسبی به راه انداخته و برای 2000 خانوار اشتغال بوجود آورده اند، باید دار و ندارشان را بدهند و از خرمشهر بروند؟
حال یا باید تولید متوقف شود و پرورش دهندگان آش را با جایش بدهند و یا مزرعه های پرورش ماهی شان را به پولداری بفروشند كه بتواند غرض هایشان را بدهد؛ اگر آن پول دار خود تولید كننده ماهر و با تجربه باشد كه شانس آورده اند و در غیر این صورت زحمت چندین ساله شان كه با هزار بدبختی از آب و گل دربیاورند، به باد فنا بدهند و بروند.
مجتمع شهید احمدیان خرمشهر یكی از بزرگترین پرورش دهندگان ماهیان گرمابی در كشور است كه از سال 95 با فعالیت 68 شركت دارای 602 عضو با ایجاد اشتغال زایی برای 2000 نفر شروع به كار كرده است. سالانه هر مزرعه پرورش ماهی این مجتمع 50 تن ماهی گرمابی تولید می كند كه 90 درصد آن به كشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می شود.




منبع:

1398/09/09
15:14:28
5.0 / 5
4703
تگهای خبر: ارز , بانك , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار