معاون وزیر اقتصاد:

بسته توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ گردید

بسته توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ گردید به گزارش آچار معاون وزیر اقتصاد از تدوین و ابلاغ بسته توسعه صادرات غیرنفتی سال 98 آگاهی داد و اظهار داشت: این بسته توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شده و ابزارهای خوبی برای پشتیبانی از صادرات دارد.



به گزارش خبرنگر مهر، محمدعلی دهقان دهنوی امروز در همایش مناطق آزاد ویژه و توسعه همكاریهای اقتصادی با كشورهای همسایه و اوراسیا، گفت: زنجیره های جهانی ارزش بین مناطق اقتصادی شكل گرفته و بوسیله موافقت نامه ها به بازارهای مصرف می رسند. پیمان های چندجانبه سالهاست كه در بین كشورها وجود دارد و پس از انقلاب موافقت نامه با اوراسیا بزرگترین تحول شمرده می شود كه با اتحادیه اوراسیا در چارچوب تجارت آزاد و ترجیحی شكل گرفته است كه همچون مزیت های آن، این است كه كاهش بعضی از تعرفه های گمركی، بازار مشترك انتقال كار و سرمایه میان اتحادیه وجود خواهد داشت و همین طور عوامل تولید، تحرك كافی بین كشورهای منطقه ایجاد می كنند. همین طور در چارچوب اتحادیه گمركی، تعرفه برخی كالاها حذف خواهد شد و در كنار آن، تعرفه های مشترك كه مزیت دارد برقرار می شود.
معاون وزیر اقتصاد به آمارهای اقتصادی اتحادیه اوراسیا اشاره نمود و اظهار داشت: این اتحادیه ۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشكیل می دهد و در حوزه نفت و بخش های اقتصادی و تجاری مزیت های خوبی دارد و فرصت خوبی برای توسعه بازار مشترك است.
وی افزود: یكی از مزیت های تجارت با اتحادیه اوراسیا موجب كاهش هزینه های حمل و نقل كالا می شود. ۷۰ درصد تجارت دنیا در چارچوب اتحادیه ها در حال انجام می باشد. حالا با ۱۵ كشور همسایه تنها ۲ درصد نیازهای آنها بوسیله كشور ما تامین می شود. این اتحادیه ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت داشته كه بازار خوبی برای كالاهای ایرانی است.
دهقان دهنوی با اشاره به اینكه تحرك نیروی كار و اشتغال، تجارت و سرمایه گذاری با همكاری مشترك میان ایران و اتحادیه اوراسیا تقویت می شود، فزود: می توان در این چرخه اقتصادی، قسمتی از پروسه تولید كالا را به صورت مشترك انجام داد. یكی از مزیت های بازار رقابتی، تولید كالای رقابت پذیر است كه می تواند برای ما تمرین باشد.
وی از تدوین و ابلاغ بسته توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۸ آگاهی داد و اظهار داشت: این بسته توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شده و ابزارهای خوبی دارد كه یكی از آنها سپرده گذاری یك هزار میلیارد ریالی است كه با نرخ سود ۱۱ تا ۱۸ درصد در اختیار تجار و صادرات قرار می گیرد. همین طور یك میلیارد یورو سپرده گذاری ارزی پیش بینی شده كه در چارچوب تسهیلات ارزی خواهد بود. همین طور در بودجه، ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان لحاظ شده است. وزارت اقتصاد آمادگی دارد تا اگر پیشنهادی باشد، بوسیله كارگروه برونگرایی اقتصاد مقاومتی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مباحث را پیگیری كند.
معاون وزیر اقتصاد اضافه كرد: همكاری با اتحادیه اورسیا افق جدید و سرآغاز هم گرایی و پیوند خوردن با تجارت جهانی است و پایه گذاری با تجارت آزاد دنیا از این طریق شكل می گیرد تا بتوانیم در مقابله با هجمه های خارجی، لطمه پذیری كمتری داشته باشیم.


منبع:

1398/11/19
19:41:31
5.0 / 5
4412
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار