دبیر انجمن همگن قطعه سازی مطرح كرد

مردم قربانیان اصلی قیمت گذاری دستوری خودرو

مردم قربانیان اصلی قیمت گذاری دستوری خودرو آچار: به اعتقاد دبیر انجمن همگن قطعه سازی، باتوجه به افزایش قیمت تمامی نهاده های تولید و همچنان دستوری بودن قیمت گذاری خودرو، خودروسازان نیز نمی توانند به درستی قیمت قردادها را سریعا افزایش دهند؛ بدین سبب قطعه سازان به صورتی ازسوی زنجیره تامین و درحقیقت مردم، به سبب فاصله زیاد قیمتی كارخانه و بازار قربانیان اصلی قیمت گذاری های دستوری هستند.


آرش محبی نژاد در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی و مباحثی که در روند قیمت قردادها با خوردوسازان وجود دارد، اظهار نمود: به هر صورت قیمت نهاده های تولید و مواد اولیه به شدت بالا رفته و نرخ دلار نیز درصد بالایی رشد داشته است؛ بدین سبب وضعیتی پیش آمده که علی الحساب و بطور میانگین ۵۵ درصد قیمت قطعات افزایش یابد. هرچند که روند اصلاح قیمت قردادهای قطعه سازان با خودروسازان شروع شده اما متاسفانه خودروسازان نیز به سبب اینکه قیمت هایشان اصلاح نشده و قیمت گذاری دستوری انجام می شود، نمی توانند سریعا قیمت ها را تغییر داده و بالا برند که این مساله مشکلات عدیده ای برای قطعه ساز به وجود آورده است.
دبیر انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که قطعه ساز از طرف زنجیره تامین قربانی این قیمت گذاری دستوری است، اظهار داشت: البته که قربانی اصلی قیمت گذاری دستوری خودرو مردم هستند. اختلاف قیمت فاحشی که بین قیمت کارخانه و بازار به وجود آمده است و فقط سود مابه التفاوت فروش خودرو از کارخانه تا رسیدن خودرو به دست مشتری، تنها به جیب واسطه ها می رسد؛ بدین سبب مردم بزرگترین قربانی شیوه دستوری قیمت گذاری خودرو هستند.

ساماندهی بازار خودرو در سایه اصلاح قیمت گذاری دستوری
وی ادامه داد: اگر این شیوه قیمت گذاری اصلاح گردد، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تامین و خودروساز ایجاد می شود. در این صورت قطع به یقین تولید و عرضه افزایش پیدا خواهدنمود. با تغییر دو پارامتر مهم حذف تقاضای کاذب در بازار و افزایش عرضه، می توان سبب سروسامان گرفتن معادله عرضه و تقاضا شد. هم اکنون بخش زیادی از تقاضای بازار، کاذب است و خودرو یک کالای سرمایه ای دیده می شود که فقط به نیت خرید و فروش و کسب سود تقاضا می کنند. علاوه بر این چنانچه صرفه اقتصادی ایجاد شود، مسلما قطعه سازان توان بیشتری برای تولید خواهند داشت و به تبع آن خوردوسازان نیز تولید بیشتری خواهند داشت؛ در نتیجه عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا خواهد شد.
محبی نژاد اشاره کرد: علاوه بر این چنانچه صرفه اقتصادی ایجاد شود، مسلما قطعه سازان توان بیشتری برای تولید خواهند داشت و به تبع آن خوردوسازان نیز تولید بیشتری خواهند داشت؛ در نتیجه عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا خواهد شد که کاهش دهنده قیمت ها در بازار آزاد نیز خواهد بود. هم اکنون با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید، عملا برای خودروساز و قطعه ساز افزایش تیراژ بالای تولید صرفه اقتصادی ندارد؛ بدین سبب با حذف تقاضا کاذب و افزایش عرضه با اصلاح قیمت گذاری دستوری، اساسا قیمت ها در بازار آزاد به شدت کاهش می یابد و بازار خودرو ساماندهی می شود.




منبع:

1399/04/13
23:06:32
5.0 / 5
1413
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار