رئیس انجمن دخانیات:

دریافت مالیات از هر نخ سیگار، منجر به رونق قاچاق می شود

دریافت مالیات از هر نخ سیگار، منجر به رونق قاچاق می شود به گزارش آچار رئیس انجمن دخانیات اظهار داشت: دریافت مالیات نخی از صنعت دخانیات فقط باعث تضعیف تولید می شود و از آن طرف به قاچاق رونق می دهد.



به گزارش آچار به نقل از مهر، محمدرضا تاجدار امروز در یک نشست خبری ضمن انتقاد از مصوبه جدید کمیسیون تلفیق درباره مالیات سیگار، عنوان کرد: بر مبنای ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه برای سیگار تولید داخل ۱۰ درصد، تولید برندهای بین المللی ۲۵ درصد و واردات سیگار ۴۰ درصد مالیات تعریف شده، اما اطلاعات موثق از آن حکایت می کند که کمیسیون تلفیق مجلس می خواهد این مالیات را با مالیات ۵۰ تومانی برای هر نخ سیگار تولید داخل، ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار با برند بین المللی و ۱۵۰ تومانی برای واردات هر نخ سیگار جایگزین کند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اضافه کرد: تصویب این مصوبه به تولید کنندگان داخلی بیشتر از همه ضربه می زند؛ چونکه هم اکنون با در نظر گرفتن بالاترین قیمت پایه (قیمت تمام شده برای تولیدکننده) هر کارتن سیگار داخلی دو میلیون تومان و برای تولید با برند بین المللی پنج میلیون تومان، مالیات هر کارتن سیگار بر مبنای قانون برنامه ششم به ترتیب ۲۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است، اما در صورت تصویب مالیات نخی مالیات هر کارتن ۱۰ هزار نخی سیگار تولید داخل ۵۰۰ هزار تومان و تولید با برند بین المللی یک میلیون تومان خواهد بود.
وی افزود: با این اقدام فقط تولید داخل تضعیف و به جای آن فضا برای جولان سیگار قاچاق فراهم می شود؛ از سویی دیگر با عنایت به این که مقرر شده نرخ مصوب ورودی گمرک از ۴، ۲۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کند، در مجموع ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در هر کارتن برند ایرانی و ۵۰۰ هزار تومان در هر کارتن برند بین المللی خواهیم داشت.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اظهار داشت: البته این روند در سالهای ابتدایی هر مجلس تکرار می شود و بدون بررسی تجارب قبلی عوارض سیگار افزایش می یابد و منجر به افزایش قاچاق می شود و بعداً مجلس مجدداً آنرا اصلاح می کند. البته سال جاری وضعیت بدتر است؛ چونکه مصوبه کمیسیون تلفیق اساساً تولیدکننده داخلی را هدف قرار داده است و با این روند باید منتظر باشیم که تولیدکنندگان دخانی در ایران هم تبدیل به هپکوی دیگری شوند.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه سیگارهای داخلی در گرید C و D قرار دارند، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۵۰۰ نوع محصول دخانی از ۹۰ برند قاچاق در بازار وجود دارد که بیشتر از ۴۵۰ محصول از آنها در محدوده قیمتی برندهای ایرانی قرار دارد. این در شرایطی است که تنها رقیب برندهای بین المللی برند مارلبرو است.
تاجدار اضافه کرد: مصرف کنندگان کالاهای داخلی به تغییرات قیمت حساسیت بیشتری دارند و وقتی نرخ سیگار داخلی افزایش یابد به سمت استفاده از سیگار قاچاق حرکت می کنند؛ هم اکنون هم با عنایت به کاهش ترس از کرونا، تولید برندهای قاچاق رونق گرفته است که در نهایت این فاصله قیمتی بین برندهای ایرانی و بین المللی فقط به نفع قاچاق است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره انتقاداتی که نسبت به ارزان بودن سیگار در کشور مطرح می شود، خاطرنشان کرد: قیمت سیگار در کشورهای مختلف باید به نسبت سرانه درآمد مقایسه شود. هم اکنون گران ترین سیگار در استرالیا است که هر پاکت آن ۲۰ دلار قیمت دارد و در همین کشور یک ساعت کار حداقل ۲۰ دلار درآمد دارد، اما در ایران هر ساعت کار تقریباً ۱۱ هزار تومان درآمد دارد و یک پاکت سیگار حدود ۲۰ هزار تومان عرضه می شود.
وی اظهار داشت: برآورد مصرف سیگار بین ۷۵ تا ۸۵ میلیارد نخ و تولید هم ۵۵ میلیارد نخ در سال است که اگر کف مصرف را در نظر بگیریم یعنی ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق که ۲ هزار کانتینر می شود، وارد کشور می شود که بعید است این حجم قاچاق فقط از کولبری باشد بلکه احتمالاً از مجاری قانونی وارد می شود.
تاجدار همینطور در مورد میزان تولید سیگار در کشور هم عنوان کرد: طی ۹ ماه سال جاری مجموع برندهای ایرانی و بین المللی فعال در کشور، ۴۱ میلیارد نخ سیگار تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد را شاهد می باشیم.
وی همینطور به بعضی از سوءاستفاده ها از نام برندهای داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: باید تعریف درستی از برند داخلی و بین المللی عرضه شود که سوء استفاده نشود برخی از برندهای بین المللی که سابقه کار چندین سال دارند برند خویش را در ایران ثبت می کنند و خویش را برند ایرانی معرفی می کنند تا کالای داخلی محسوب شده و مالیات ۱۰ درصدی پرداخت کنند. با این کار برندهای بین المللی قانون را دور زده و برندهای داخلی را هم از بازار رقابت حذف می کنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در پاسخ به گلایه های اخیر شرکت دخانیات ایران درباره فعالیت برندهای بین المللی هم اظهار داشت: از سال ۱۳۹۱ مقرر شد شرکت دخانیات ایران اصلاحات ساختاری صورت گیرد، وظایف حاکمیتی از آن گرفته و به بخش خصوصی واگذار شود، اما با وجود لغو اختیارات حاکمیتی این شرکت، اصلاحات ساختاری در آن انجام نشده است. از سوی دیگر شرکت دخانیات ایران به علت وظایف حاکمیتی که داشت تا نقطه سر به سر نیرو گرفت که پس از تغییرات آن و کاهش تولید این شرکت از ۲۰ میلیارد و شش میلیون نخ، نتوانست آنها را تعدیل کند.
تاجدار اضافه کرد: به نظر من حاکمیت به شرکت ملی دخانیات یک بدهی اخلاقی دارد و باید به آن کمک نماید. پیشنهاد من این است تا ۵ سال هیچ مالیاتی از این شرکت گرفته نشود تا بتواند به رقابت با دیگر شرکت ها برگردد. اما این درخواست که شرکتهای بین المللی هم ذیل شرکت دخانیات قرار بگیرند شدنی نیست، چونکه این شرکت ها به صورت مستقیم در این سرمایه گذاری و واحد تولیدی ایجاد کردند و علت خارج نشدن آنها پس از تحریم ها از ایران هم همین است.
وی در پاسخ به انتقادات این شرکت درباره عدم استفاده شرکتهای بین المللی از توتون داخلی هم اظهار داشت: شرکت ملی دخانیات هم بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه توتونی خویش را وارد می نماید. به صورت کلی همه واحدهای تولید سیگار در دنیا از توتون های مختلف در کشورهای مختلف تهیه شده استفاده می نمایند. به صورت کلی برندهای داخلی و بین المللی به صورت یکسان از اقلام داخلی و وارداتی استفاده می نمایند. برای مثال کارتن، سلفون و غیره در سالهای اخیر داخلی شده، اما همچنان کاغذ سیگار از راه واردات تأمین می شود.


منبع:

1399/10/29
23:59:49
0.0 / 5
995
تگهای خبر: ارز , اقلام , بازار , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار